Olen elämäni aikana toistaiseksi nähnyt kaksi Pola Negrin elokuvaa, joista olen kummastakin pitänyt kovasti. Bestia oli ensimmäinen pitkä puolalainen raina ja sellaisena onnistuikin yllättämään rohkealla seksuaalisuudellaan ja synkistelyllään. Toinen oli eilen arvosteltu, Saksassa tehty rakkauden pimeämpiä puolia kuvaava Sappho, joka toimi myös itsenäisenä romanttisena draamana neljän ja puolen tähden arvoisesti.
Der Gelbe Schein ei yllä missään mielessä kahden edellisen tasolle, mutta ei tämä nyt mikään täysin toivoton tapauskaan ole. Tällä kertaa Pola nähdään Pietarin yliopistoon pyrkivänä puolalaisen juutalaisen tyttärenä. Venäjällä on kuitenkin maassaolon ja työnteon suhteen juutalaisille asetettu tiukat rajoitteet, joista pääsee hakemalla ilotytöille tarkoitetun "keltaisen passin". Tarinan päähenkilö alkaakin myöhemmin elää kaksoiselämää päivisin opiskelijana kuolleen henkilön identiteetillä ja iltaisin prostituoituna.
Tarinamielessä Keltaisessa piletissä ei ole kauheasti puhumista, kyseessä on varsin perinteinen ja moneen kertaan filmattu melodraama - Pola Negrille tämä on jo toinen samasta aiheesta. Juutalaisille asetetut rajat ja keltainen piletti ovat tiettävästi ihan oikeasti olleet olemassa ja jälkimmäistä on käytetty paljon juurikin elokuvan kuvaamien sääntöjen kiertämiseen.
Ihan mielenkiintoisena faktana tämän kuvausaikaan Saksa oli miehittänyt Puolan ja joitain kohtauksia päästiin kuvaamaan ihan oikeassa juutalaisghetossa Varsovassa. Elokuvan juutalaisteeman vuoksi natsit pyrkivät myöhemmin hävittämään sen kaikki kopiot, mutta tästä selvisi tarpeeksi sekalaista materiaalia myöhempää restaurointia varten - joka muuten on Kevin "Napoleon" Brownlowin käsialaa.
Itse tarinaa mielenkiintoisempaa oli seurata tämän kuvaus- ja leikkaustekniikoita, jotka satavuotiaalle elokuvalle ovat yllättävänkin edistyksellistä tekoa. Tässä esimerkiksi nähdään jo ihan oikeita lähikuvia ja parissa kohtaa sujuvaa liikkuvaa kameraakin. Kumpaakaan ei luonnollisesti tässä vaiheessa vielä ollut täysin hiottu sellaiseksi kuin ne nykyään tunnetaan, mutta ne osuvat selvästi silmään näin antiikkisen elokuvan tapauksessa.
Ei keksi mitään erityistä sanottavaa tästä. Der gelbe Schein on pelkkä keskinkertainen mykkä melodraama Pola Negrillä. Jos edellinen saa sukat pyörimään jalassa, hyvä teille.
Arvio: 2.5/5
DER GELBE SCHEIN, 1918 Saksa
Ohjaus: Eugen Illés, Paul L. Stein, Victor Janson
Käsikirjoitus: Hanns Kräly, Hans Brennert
Näyttelijät: Adolf E. Licho, Guido Herzfeld, Harry Liedtke, Margarete Kupfer, Pola Negri, Victor Janson, Werner Bernhardt
Arvio: 2.5/5
DER GELBE SCHEIN, 1918 Saksa
Ohjaus: Eugen Illés, Paul L. Stein, Victor Janson
Käsikirjoitus: Hanns Kräly, Hans Brennert
Näyttelijät: Adolf E. Licho, Guido Herzfeld, Harry Liedtke, Margarete Kupfer, Pola Negri, Victor Janson, Werner Bernhardt
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.