torstai 7. kesäkuuta 2018

Ristiinnaulitut rakastavaiset (1954)


Chikamatsu monogatari eli suomalaisittain Ristiinnaulitut rakastavaiset sijoittuu monen muun Mizoguchin elokuvan tapaan 1600-luvun feodaalisen ajan Japaniin. Vaimoaan muiden naisten kanssa pettävän kirjapainon omistajan apulainen erehtyy lämpimänä kesäyönä samaan tilaan isäntänsä vaimon kanssa - ja tulee yllätetyksi. Kansan keskuudessa alkaa väärinkäsityksen seurauksena kiertää tarina kielletystä rakkaudesta ja vaimon aviorikoksesta, josta perinteisesti jaetaan kuolemantuomio kumpaisellekin osapuolelle. Loppujen lopuksi syytettyjen välille syntyykin jotain paljon syvempää...

Tiettävästi tämän elokuvan tarina perustuu 1600-luvulla sattuneeseen kuuluisaan tositapaukseen ja sen vainajien henkiä lepyttämään tarkoitettuun rituaaliseen näytelmään sekä edelleen siitä pohjautuvaan nukketeatteri-esitykseen. Mizoguchi on tosin ottanut elokuvaansa huomattavia vapauksia alkuperäistarinan suhteen muuttamalla kertomuksen "kahdesta rikollisesta" Romeo ja Julia -tyyliseksi länsimaiseksi tarinaksi kielletystä rakkaudesta.




Kaikista Mizoguchin leffoista Ristiinnaulitut rakastavaiset taitaa olla niitä kaikkein synkimpiä ja armottomimpia. Vaikka tarina kuvaakin periaatteessa Mizoguchin elokuvalle poikkeuksellista naisen anteeksiantoa heikolle miehelle sekä rakkauden voittoa kuolemasta ja ympäröivän yhteiskunnan tuomitsemisista, tässä kuitenkin samalla kuvataan äärimmäisen vihamielistä ja petoksille altista maailmaa, jossa ystävät ja sukulaisetkin ovat tarvittaessa valmiita pettämään ja ajamaan läheisiään varmaan kuolemaan jos sikseen tulee.

Elokuvan tapa spoilata itse itsensä jo nimessään on osa koko jutun perusjippoa: kun katsojalle paljastuu jo ennen itse leffan katsomista mihin tapahtumat lopulta johtavat, tuntuu itse rainan seuraaminen vain entistä piinaavammalta.

Chikamatsu monogatari on totisesti yksi ohjaajansa parhaita ja länsimaisittain ehdottomasti helpoimmin lähestyttäviä teoksia, tämä olikin aikoinaan ohjaajan isoimpia läpimurtoelokuvia lännessä. Kaiken lohduttomuus ja synkeys todennäköisesti karkoittaa ainakin osan potentiaalisista katsojista eikä tämä kai visuaalisessa kauneudessa aivan niiden terävistä terävimpien Mizoguchien tasolle yllä, mutta kokonaisuus on kuitenkin huikean hienoa elokuvan taidetta jälleen kerran.


Mizoguchi ei petä.



Arvio: 4.5/5



CHIKAMATSU MONOGATARI, 1954 Japani
Tuotanto: Masaichi Nagata
Ohjaus: Kenji Mizoguchi
Käsikirjoitus: 
Matsutarô Kawaguchi, Monzaemon Chikamatsu, Yoshikata Yoda
Näyttelijät: Chieko Naniwa, Eitarô Ozawa, Eitarô Shindô, Haruo Tanaka, Hiroshi Mizuno, Hisao Toake, Ichirô Sugai, Ikkei Tamaki, Kazuo Hasegawa, Keiko Koyanagi, Kimiko Tachebana, Kyôko Kagawa, Sayako Nakagami, Tatsuya Ishiguro, Yôko Minamida

2 kommenttia:

  1. Sitten seuraavaksi, Fritz Langin jälkeen, Ernst Lubitsch kokourakäsittelyyn? Hänen mykkäkautensa esim linjakkaampi kuin Langilla. Tosin siitä puuttuvat korkeat täysosumat. Jenkkielokuvissa molemmilla vaihtelua, hyvistä keskinkertaisiin, Lubitschilla ehkä siellä pari kovempaa täysosumaa (To be or not to be, Ninotchka), mutta Lang on ihan kannoilla (Esim Gangsterikuningas. Määrällisestihän Langilla oli Jenkkituotoksia paljon enemmän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, Lubitschin tuotanto onkin ollut suunnitelmissa jo pitemmän aikaa, tulee varmaan enemmän sitä laatua muutaman viikon sisään Pabstin loppujen mykkien ja parin Langin jälkeen.

      Poista

Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.