keskiviikko 13. kesäkuuta 2018

Tohtori Mabusen testamentti (1933)


On kulunut kymmenisen vuotta edellisen Tohtori Mabusen tapahtumista. Suuruudenhullu manipulaattori ja rikollinen nero on virunut vuosikausia mielisairaalassa ja tekee nyt kuolemaa. Samaan aikaan Saksaa riepoo valtaisa rikosten ja murhien aalto, salaperäinen hahmo tuntuu olevan kaikkialla ja kaiken aikaa juonitellen, tuhoten, tappaen. Johtolangat viittaavat jälleen tohtori Mabusen läsnäoloon...

Itse juonta sen kummemmin spoilaamatta, tällä kertaa tarinan ja tohtori Mabusen hahmon inspiraationa toimi tiettävästi Adolf Hitlerin ja natsien toimet 20- ja 30-lukujen taitteessa, mikä lopulta johtikin koko elokuvan kieltämiseen Saksassa (ja Suomessa!) vuosikymmeniksi poliittisesti arkaluontoisena materiaalina. Ihan mielenkiintoisena detaljina tästä löytyy myös viittaus Wizard of Oziin, mutta sen saatte katsoa ja löytää itse.

Vähän yllättäen Tohtori Mabusen testamentti on paitsi jatko-osa sille alkuperäiselle, mutta tämä myös sijoittuu samaan universumiin M - kaupunki etsii murhaajan kanssa. Pääosassa tässä on edellisestä tuttu kulmikkailla kasvoilla varustetun Otto Wernicken esittämä sarjana paksua sikaria imutteleva äijäpoliisi Lohmann, joka karussa miehisyydessään on täydellinen vastinpari Rudolf Klein-Roggen esittämälle, tässä vain kalpeana aaveena nähtävälle Mabuselle.



Tohtori Mabuse.

Tätä kirjoittaessa tuntuu kuin olisi maalannut jo itsensä vähän nurkkaankin näiden Fritz Langin elokuvien arvosteluiden kanssa, sillä tämä on tehty heti edellisen jälkeen ja kyseessä on muutenkin jälleen arkkityyppinen rikosjännäri, tähän käyännössä pätee kaikki samat tekniset jutut kuin M:äänkin johtoaihetta ja murhaajan paljastamista lukuun ottamatta. Kaupunki etsii murhaajan tavoin kyseessä on jälleen äärimmäisen moderni teos, joka on käytännössä vaikuttanut valtavasti kaikkeen myöhempään trilleri- ja rikosviihteeseen. Mikäli esimerkiksi Christopher Nolanin Batman-trilogia on tuttu, niin Nolanin itsensä mukaan Heath Ledgerin Jokerin hahmon tärkeimpänä esikuvana oli juurikin Mabuse.

Nyt kun vaikutteita muutenkin miettii, tämä lienee enemmän kuin vähän inspiroinut myös Uhrilampaita, jonka perusidea on vankimielisairaalassa viruvaa yli-inhimillisen pahaa neroa tohtoria myöten käytännössä sama kuin tässäkin: mikään fyysinen vankila maailmassa kykene pidättelemään rikollisen neron mieltä. 


Lohmann.

Eli jos tämän elokuvan Mabusen esikuva on toiminut Hitler ja natsit, niin Mabusen kautta myös Hannibal Lecter ja Jokeri ovat saaneet näistä vaikutteita, Kiehtovaa, erittäin kiehtovaa.

Omasta mielestäni Tohtori Mabusen testamentti on helposti Fritz Langin parhaita ja samalla aliarvostetuimpia elokuvia. Tätä harvoin kuulee samalla tavoin ylistettävän kuin jotain M - kaupunki etsii murhaajaa tai Metropolista, mutta syyhän lienee ohjaajan muutenkin kovatasoinen filmografia, jossa kaikenlaiset laadukkaammatkin teoksetkin hukkuvat helposti niiden kirkkaimpien timangien keskelle.

Fritz Langille itselleen tarjottiin tämän suunnitellun ilmestymisen aikoihin Joseph Goebbelsin toimesta virkaa Saksan valtakunnanohjaajana, mistä raivostunut Lang pakkasi laukkunsa ja poistui maasta niin nopeasti kuin mahdollista, ensin Ranskaan ja edelleen sieltä Amerikkaan.



Arvio: 5/5



DAS TESTAMENT DES DR. MABUSE, 1933 Saksa
Tuotanto: Seymour Nebenzal
Ohjaus: Fritz Lang
Käsikirjoitus: Fritz Lang, Thea von Harbou, Norbert Jacques
Näyttelijät: Gustav Camilla Spira, Rudolf Klein-Rogge, Otto Wernicke

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.