Ah ja voih, Mikio Naruse taitaa tämän päivän osalta viedä voiton myös eräästä Andrzej Zulawskin Puolassa ohjaamasta eroottisesta draamasta. Arvostelen jälkimmäisen vaikka sitten ensi viikolla, kunhan jaksan ja ehdin. Sen tilalla käsittelen tällä kertaa Apart From Youn, joka oli aikoinaan ensimmäinen näkemäni Mikio Narusen ohjaustyö ja samalla yksi henkilökohtaisista suosikkielokuvistani, joten tämän uudelleenkatsomista kohtaan oli tällä hetkellä enemmän kuin vähän kiinnostusta.
Apart From You on tarina vanhasta geishasta, jonka nuori poika Yoshio häpeää äitinsä ammattia ja keskittyykin koulun sijaan hulinoimaan muiden nuorten kanssa. Nuorempi geisha nimeltä Terokiku päättää kutsua pojan luokseen saadakseen vakuutettua tälle ammattinsa positiivisemmista puolista ja hyväksymään samalla myös äitinsä. Siinä sivussa nähdään vähän myös modenin ajan kynnyksellä elävää japanilaista maaseutuidylliä ja ripaus vanhaa tuttua nansensu-komediaa.
Tämän elokuvan tekoaikaan Mikio Narusea kritisoitiin jo studion johtavienkin tahojen puolesta liiasta ozumaisuudesta siinä määrin, että Naruse päätti vaihtaa edellisen elokuvansa porvarillisen miljöön työväenluokkaisempaan Yasujiro Ozun jatkaessa keskiluokkaisilla draamoilla. Japanissa ilmeisesti keskiluokkaiset ja työväenluokkaiset draamat ovat ihan omia genrejään, joten tällaisella jaolla haettiin ohjaajien välille selvempää eroa. Myöhemmin samainen kiista johtajien kanssa johti Narusen vaihtamaan työnantajaa Shochikulta PCL:lle ja myöhemmin Toholle.
Tällä kertaa Naruse on ottanut valtavasti oppia edellisen elokuvansa No Blood Relationin virheistä ja tekniikkaa on samalla yksinkertaistettu ja samalla kehitetty entisestään eteenpäin. Apart From Youssa Naruse pyrki tarkoituksella leikkauksen "näkymättömyyteen" eli suunnittelemaan jokaisen niin johdonmukaiseksi ja vaivattomaksii ettei niitä katsoessa erikseen huomaa tai ajattele. Käytännössä tämä tarkoittaa aiempien teosten mielekkyyttä niiden lennokkuuden kustannuksella. Vielä myöhemmän Narusen tasolla ei sentään vielä liikuta, mutta edistys on jo tässä vaiheessa ollut huomattava.
Yksinkertainen tarina on varsin tavanomaista tekoaikansa ja studionsa kesiluokkaisille naisille suunnattua melodraamaa, mutta Naruse kosketus saa sen tuntumaan huomattavasti erityisemmältä kuin mitä se oikeasti on. Tässä dialogikin on jo tarkoituksella suunniteltu mahdollisimman niukaksi mitään merkittävää mukavan epäsentimentaalisesta tarinasta menettämättä. Apart From Youssa nähdään jopa ripaus oman aikansa ehkä tahatontakin tuotesijoittelua "Meijin karkkitehtaan" suklaapatukan muodossa. En tiedä miksi, mutta kyseinen yksityiskohta pisti kovasti hymyilyttämään.
Muistan pitäneeni aikoinaan kovasti juuri tästä teoksesta ja pisteyttäneeni tälle monella sivustolla täydet viisi tähteäkin, mutta nyt toisella katselukerralla en oikeastaan enää ymmärrä miksi. Apart From You on ehkä tähän asti kronologisessa mielessä parasta Mikio Narusea, mutta äärimmäisen sujuvasta ja mutkattomasta kerronasta ja erinomaisista näyttelijöistä huolimatta tässä on vielä paljon parannettavaa tulevaisuuden varalle. Ehkä kokemattomuus teki nuorelle Brutukselle tepposet tai sitten sotkeuduin turhaan omaan hypeeni, mene ja tiedä.
Mestariteokseen on kuitenkin vielä paljon matkaa.
Arvio: 4/5
KIMI TO WAKARETE, 1933 Japani
Ohjaus: Mikio Naruse
Käsikirjoitus: Mikio Naruse
Näyttelijät: Akio Isono, Mitsuko Yoshikawa, Reikichi Kawamura, Ryuko Fuji, Sumiko Mizukubo
Arvio: 4/5
KIMI TO WAKARETE, 1933 Japani
Ohjaus: Mikio Naruse
Käsikirjoitus: Mikio Naruse
Näyttelijät: Akio Isono, Mitsuko Yoshikawa, Reikichi Kawamura, Ryuko Fuji, Sumiko Mizukubo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.