maanantai 18. kesäkuuta 2018

Dragnet Girl (1933)


30-luvun lama yhdessä kieltolain kanssa nostivat länsimaisen elokuvia seuraavan kansan suosioon kaikenlaiset tarinat lakia uhmaavista ja liikemiehiä putsaavista gangstereista, laitapuolenkulkijoista ja kaikenlaisista muutenkin pahoista ihmisistä. Koska Yasujiro Ozu sekä Shochiku olivat jo tähän mennessä saaneet mainetta erityisen länsimaisina niminä, päätettiin tämän kohdalla jälleen seurata mahdollisimman tarkkaan trendejä ja ottaa samalla suuri askel taaksepäin.
Tokihiko elää kaksoiselämää päivisin konekirjoittajana ja iltaisin pikkukulmien gangsterin heilana Yokohaman satamakaupungissa, gangsteritarinoiden perinteikkäimmässä mahdollisessa tapahtumapaikassa.Tokihikon ja gangsterin välille tulee kuitenkin toinen nainen, mutta lopussa jälleen yhteen palannut kaksikko päättää tehdä parannuksen rikoksen poluilta.
Kaikista Ozun elokuvista tämä taitaa olla suurin pettymykseni koskaan. Kaikista miehen tähänastisista laadukkaista draamoista ja jonkinlaisesta pienestä läpimurrosta huolimatta ohjaaja päätti koettaa omalla riskillään jotain todella uutta ja erilaista, mutta mestarin ääni hukkuu pahermman kerran jälleen pelkän muiden tekijöiden tyylin jäljittelyn alle.  

En edes keksi tästä mitään kovin ihmeellistä kirjoitettavaa. Toisaalla muilla elokuvasivustoilla tätä on tarjottu metaforana japanin 30-luvun nopeasta modernisoitumisesta ja muutoksen ajan sukupuolten dynamiikasta sun muusta, onpa tätä arvioitaessa monesti muistettu nostaa esiin Josef von Sternbergin kaltaisia nimiä sekä nimetä ranskalaisen poeettisen realisemin suuria teoksia, mutta enpä tiedä...
Sen verran voin kuitenkin sanoa, että tässä nähdään koko Ozun uran ainut ampumiskohtaus.
Donald Richien Ozusta kirjoittamassa klassikkokirjassakin on vain yksi lyhyt maininta Dragnet Girlistä ja senkin mukaan ohjaaja ei ollut tähän tekoaikaan eikä sen jälkeen ollenkaan tyytyväinen, vaan totesikin valmiiksi saatuaan kaipaavansa vain mahdollisimman äkkiä mahdollisimman pitkälle lomalle. Meillä taitaa siis olla jotain yhteistä.
Olen nyt nähnyt tämän jo kolmesti, mutta yhdelläkään kerralla en varsinaisesti ole valaistunut ymmärtämään Dragnet Girlin ilmeistä neroutta, josta monessa lähteessä tunnutaan hehkuttavan. Ehkä tämä menee vain liian kauaksi siitä perinteisestä Ozusta, josta itse pidän ja jota arvostan yli kaiken tai sitten itselläni vain on ylittämättömät ennakkoluulot tällaista elokuvaa kohtaan, mutta mitään keskinkertaista suurempaa iloa en tästä ole koskaan saanut enkä todennäköisesti saakaan ellei ihmeitä satu tapahtumaan.



Arvio: 2.5/5



HIJOSEN NO ONNA, 1933 Japani
Ohjaus:
Yasujiro Ozu
Käsikirjoitus: Yasujiro Ozu, Tadao Ikeda
Näyttelijät: Joji Oka, Kinuyo Tanaka, Kōji Mitsui, Sumiko Mizukubo, Yumeko Aizome

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.