sunnuntai 20. toukokuuta 2018

A Hen in the Wind (1945)


Sota on ohi, mutta inhimilliset tragediat jatkavat olemassaoloaan. Tällä kertaa tarina kertoo köyhästä sotaleskestä ja tämän pojasta. Tarinan alussa poika sairastuu ja tarvitsee kallista hoitoa selvitäkseen ja auttaakseen poikaansa äiti on pakotettu myymään itseään. Sodan loputtua isäntä saapuukin yllättäen takaisin ja siveytensä sota-aikana myynyt vaimo jää traagisesti puun ja kuoren väliin.
Hen in the Wind on jälleen kerran vaihteeksi synkempää ja yksinkertaisempaa Yasujiro Ozua. Tyylillisesti tämä pääsee kaikkein lähimmäksi miehen teoksista ehkäpä Tarina vuokrakorttelista, toista samoihin aikoihin tehtyä, sotaa seuranneesta pula-ajasta johtuen improvisoidumman tuntuista simppeliä ja lyhyttä elokuvaa. Tällä kertaa kehitystä on tosin selvästi jo tapahtunut ja tyyli lähentelee jo miehen myöhempiä elokuvia. Eniten tästä on ehkä kierrätetty materiaalia vuoden 1959 Hyvää huomenta -elokuvassa.
Omasta mielestäni parasta tässä elokuvassa on tarinan hieno ydinkonflikti, joka onkin Ozun elokuvista parhaita heti Kiertolaisten vastaavan jälkeen. Ei riitä, että köyhä nainen joutuu tinkimään siveydestään ja myymään itseään selvitäkseen, mutta sodan loputtua myös kohtaamaan arkitodellisuuden ja selviytymiselle välttämättömän tekonsa sosiaalisesti tuomitsevan moraalisen puolen. Tämä konflikti jo yksinään mukavan lyhyen kestonsa ja synkistelyn kanssa riittää tekemään tästä yhden Ozun paremmista ”vähäisemmistä” töistä.


A Hen in the Wind ei kuulune missään mielessä Ozun elokuvien parhaimmistoon, mutta tässä taitaa olla kaikenlaisessa keveydessään ja ohjaajansa mittapuulla originaalilla sekä hienolla tarinallaan helpoimmin lähestyttävä elokuvia. Tästä, There Was a Fatherista ja Tarina vuokrakorttelista taitaa olla kaikkein parasta alkaa, mikäli miehen loppupään loputtomalta tuntuva toisto tai alun heittelevät elokuvat eivät ensikosketuksena houkuttele.
Lähes kenen tahansa muun teoksena A Hen in the Wind voisi ehkä ollakin priimaa ja niitä muistettavampia ohjauksia, mutta Ozulle tämä on vain kevyttä harjoittelua ennen todellista mestaritöiden sarjaa, jonka raju ja voimauttava ensisysäys nähdään jo tästä seuraavassa, Myöhäisessä keväässä.


Arvio: 4/5


KAZE NO NAKA NO MENDORI, 1945 Japani
Tuotanto: -
Ohjaus: Yasujiro Ozu
Käsikirjoitus: Yasujiro Ozu, Ryosuke Saito
Näyttelijät: 
Chieko Murata, Chishû Ryû, Hohi Aoki, Kinuyo Tanaka, Shūji Sano