maanantai 7. toukokuuta 2018

There Was a Father (1942)


Horikawa on vaimonsa kuoleman jälkeen poikansa Ryohein kanssa yksin jäänyt keskikoulun opettaja, joka päättää koulussa sattuneen onnettomuuden jälkeen irtisanoutua työstään ja viedä poikansa maaseudulla sijaitsevaan sisäoppilaitokseen. Kymmenen vuotta myöhemmin Ryohei on valmistunut koulustaan ja on ottanut hoitaakseen pieniä opetushommia. Isä ja poika suunnittelevat palaavansa yhteen, mutta kaikki ei lopulta menekään niin kuin suunniteltu.
There Was a Father on Yasujiro Ozun elokuvista kaikkein lähinnä Tarina vuokrakorttelista ja A Hen in the Wind: kaikki kolme ovat kestoltaan hyvin maltillisia, sisältävät vain vähän dialogia ja ovat tunnelmaltaan hyvinkin kevyitä. There Was a Father eroaa kahdesta muusta lähinnä isän ja pojan suhdetta kuvaavalla erittäin melankolisella teemallaan, joka on siis enemmän tai vähemmän kertausta Ainoan pojan vastaavasta. Tarinan varsinainen konflikti ei tällä kertaa varsinaisesti ole A Hen in the Windin tasoa, mutta se toimii.

Toisin kuin Ozun tunnetuimmat elokuvat, tämä on tehty sota-aikana ja tästä pystyykin helposti erottamaan kaikenlaisia propagandamielisempiä juttuja, joihin pakosti myös kiinnittää huomiota. Tarina itsessäänhän esimerkiksi kuvaa ihmisen velvollisuutta ja tahtoa asettaa työnsä ja uransa perheen edelle. Sota-aikaan valtiollisten velvollisuuksien ja töiden tekeminen koettiin siis siviilielämää tärkeämmäksi. Monessa kohtauksessa nähdään lisäksi laumoja identtisiin koulu-uniformuihin ja kampauksiin puettuja poikia vähään tapaan kuin kasvottomia työläisiä Early Summerissa vuosikymmen myöhemmin.
Hassuna faktana mainittakoon, että vanhaa isäukkoa esittävä Chishu Ryu oli tämän tekoaikaan todellisuudessa vasta 38-vuotias, mutta on roolissaan vähintään yhtä uskottava kuin kolmekymmentä vuotta myöhemmin ilmestyneessä Syksyisessä iltapäivässä. Mieshän onkin esittänyt vanhoja miehiä Ozun leffoissa jo 20-luvulta lähtien vaikka olikin useimmiten muita näyttelijöitä vuosikausia nuorempi!

There Was a Father ei omasta mielestäni kuulu Ozun parhaimmistoon, mutta se on taatusti miehen elokuvista helpoimmin lähestyttäviä sekä kevyimpiä katsella ja se sopii jo pelkästään siksi vaikkapa ensimmäiseksi miehen elokuvaksi keltanokille. Perinteinen Ozu-tyylikin oli tässä kohtaa jo hienosti hanskassa ilman myöhempää kaiken mahdollisen kyllästymiseen asti kierrättämistä.
Eipä muuta kuin katsomaan vaan.


Arvio: 4.5/5


CHICHI ARKIKI, 1942 Japani^
Tuotanto:-
Ohjaus:
Yasujiro Ozu
Käsikirjoitus: Yasujiro Ozu, Tadao Ikeda, Takao Yanai
Näyttelijät: 
Chishû Ryû, Haruhiko Tsuda, Shin Saburi, Shûji Sano, Takeshi Sakamoto