tiistai 8. toukokuuta 2018

Aleksandr Nevski (1938)


Jos 20-luku oli Sergei Eisensteinin todellista kultakautta, osoittautui 30-luku miehelle sitäkin hankalammaksi ja ongelmallisemmaksi. Ensin Eisensteinin Meksiko-kuvaelma kompastui omaan mahdottomuuteensa ja sitten neuvostojohdon vihan vuoksi meni mönkään myös miehen seuraava elokuva, Bezhinin niityt, hävitettiin ennen kuin se oli valmiiksi tullutkaan. Aleksandr Nevskin aikaan ohjaaja olikin jo täysin Stalinin peukalon alla ja pakotettu ohjaamaan diktaattorin mielihalujen mukaista propagandaa.
Aleksandr Nevski on tekoaikansa poliittiseen oloon muokattu tarina venäläisten ja Dannya ulkoisesti muistuttavien saksalaisten soturien myyttisestä kohtaamisesta, joka luonnollisesti päättyy venäläisten voittoon. Dannyn kavereineen hyökättyä Äiti Venäjälle kansan keskuudesta nousee sankari, joka onnistuu lopulta kukistamaan inhat länsikristityt niksmanniritarit isänmaattomien porvarien juonitellessa vihollisen leiriin siirtymisellä.

Tarinaa Nevskissä ei toisin sanoen ole nimeksikään, mutta ei tässä tapauksessa niin väliä kuitenkaan ole, sillä elokuvan todellinen tähti on sen visuaalinen ilme sekä komeat joukkokohtaukset, jotka lienevät inspiroineet myöhempiä yrittäjiä enemmän kuin pikkaisen verran. Itse löysin tästä ainakin kohtia Stanley Kubrickin SpartacuksestaRalph BakshiTaru sormusten herrastaAkira KurosawaKagemusha - Varjokenraalista ja aivan erityisesti Peter Jacksonin Kuninkaan paluusta, joka on kuin suoraan tästä kopioitu sitä yhtä soturiksi naamioitunutta naista myöten.
Kuvausmielessä tämä voi hyvinkin olla Eisensteinin ja Eduard Tissen parhaita elokuvia, ei siitäkään mihinkään pääse. Kun valkoisiin pukeutuneiden ratsumiesten armeija vyöryy kaukaisessa horisontissa lumesta kiiltelevää järven jäätä pitkin, ei voi muuta kuin haukkoa henkeään hämmästyksestä. Niin komea kohtaus, että.

Olen kuullut joskus luonnehdittavan Aleksandr Nevskiä jopa kaikkien aikojen korneimmaksi camp-leffaksi, mutta oikeasti tuollaisen irvailun takana on todennäköisesti kyse ennemminkin ennakkoluuloista ja poliittisista fiksaatioista kuin itse elokuvan arviosta. Onhan tämä nyt räikeää propagandaa, mutta niin pahuksen hyvin tehty ettei asia ainakaan itseäni häirinnyt ollenkaan. Eisenstein oli Stalinin puristuksissakin alansa kärkinimiä maailmassa.


Arvio: 4/5


ALEKSANDR NEVSKIY, 1938 Neuvostoliitto
Ohjaus: Sergei Eisenstein, Dmitri Vasiljev
Käsikirjoitus: Sergei Eisenstein, Pjotr Pavlenko
Näyttelijät: 
Andrei Abrikosov, Nikolai Ohlopkov, Nikolai Tšerkasov