lauantai 26. toukokuuta 2018

Äiti (1926)


Mieleni minun tekevi... arvostella taas vaihteeksi neuvostoelokuvaa! En tiedä miksi, mutta jostain syystä olin täysin unohtanut tämän elokuvan olemassaolon vaikka viime aikoina olenkin arvostellut runsaalla kädellä näitä itänaapurin mykkiä klassikkotason tuotoksia.
Äiti tai pohjalaisittain Äitee perustuu Maksim Gorkin samannimiseen opukseen, joka muuten on myös päivänsankari Tarja Halosen suosikkikirjasia. Alkuperäinen romaani kertoo riipivän realistisella otteella vuoden 1905 epäonnistuneesta vallankumouksesta sekä sen keskelle joutuvasta työläisperheestä, päähenkilönään nimensä mukaisesti äiti. Gorki itse ei pitänyt romaania mitenkään ihmeellisenä, mutta lokakuun vallankumouksen jälkeen siitä tuli vähemmän yllättäen symbolisesti merkittävä teos ja Gorkista itsestään Neuvostoliiton kansallissankari.
Äiti-elokuva seuraa kirjan juonta vain hyvin kursorisesti ja pilkuntarkka realismi on korvattu neuvostoliittolaisella myyttisyydellä ja kylmä objektiivisuus erilaisilla aatteellisilla arkkityypeillä sekä uskonnolliset mittasuhteet saavuttavalla paatoksellisilla hengellä. Tehtaan silta ei esimerkiksi ole enää vain pelkkä silta, vaan symbolinen raja kapitalismin sorron ja työväen välillä eikä jäänmurtaja murra vain jäätä vaan koko vanhan yhteiskuntajärjestyksen - kiitos tyylikkään montaasin.

Tarina itsessään kertoo ihmisen kasvusta luokkatietoisuuteen ja aatteen paloon, lopulta oikeaoppiseksi vallankumoukselliseksi marttyyriksi. Varsinainen juoni kuvaa keskiössä olevan perheen aikuisen pojan sekaantuumista työväen vallankumoukselliseen toimintaan ja lopulta äidistä itsestään kuoriutuu erinäisten vaiheiden jälkeen aito punalippua heiluttava työväenluokan sankari.
Ilmestyessään Äiti oli valtaisa menestys, sen kuvaus, emotionaalista voimaa ja innovatiivista montaasitekniikkaa ylistettiin varauksetta ja Vsevolod Pudovkin nousikin käytännössä tämän ansiosta kertaheitolla neuvostoelokuvan terävimpään eturintamaan Sergei Eiseinsteinin kanssa. Nykyaikana Äiti ei enää ole saanut läheskään yhtä suurta huomiota ja kiitosta kuin moni muu aikansa neuvostoliittolainen klassikko vaan moni tuntuu kylmästi ohittavan tämän "silkkana propagandana", jota Äiti periaatteessa onkin, mutta pahuksen korkealaatuista sellaista.
Omasta mielestäni kyseessä on helposti parhaita mykkiä neukkulaisia, Panssarilaiva Potemkinin, Mies ja elokuvakameran, Uuden Babylonin ja Arsenalin tasolle yltävä mestariteos.



Arvio: 5/5



MAT, 1926 Neuvostoliitto
Ohjaus: Vsevolod Pudovkin
Käsikirjoitus: 
Maksim Gorki, Nathan Zarhi
Näyttelijät: 
Aleksandr Tšistjakov, Anna Zemtsova, Ivan Koval-Samborski, Nikolai Batalov, Vera Baranovskaja

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.