Tämä pieni harjoitustyönä syntynyt lyhäri on kuvattu Gerasimovin elokuvainstituutin eli VGIK:n pienessä studiossa Mihail Rommin ohjauksessa nuoren Andrei Tarkovskin, Aleksandr Gordonin ja Marika Beikun johdolla. Kyseessä on ollut tekijöilleen ensimmäinen mainittava tuotos elokuvan ihmeellisessä maailmassa ja näin jälkikäteen varsin mielenkiintoinen pieni herkkupala ajalta kauan ennen ohjaajien varsinaisten taiteilijapersoonien muotoutumista.
Tiettävästi kyseessä oli aikoinaan ensimmäinen ulkomaisen kirjailijan teoksen pojalta luvalla tehty opiskelijatyö sikäläisessä opinahjossa. Tarkovskin itsensä aloitteesta lyhärin pohjaksi valittiin Ernest Hemingwayn Tappajat ja tyyliin on selvästi haettu mallia dramaattisine varjoineen ja kuvakulmineen suoraan amerikkalaisista rikos- ja noir-leffoista, jotka tuolloin edustivat Neuvostoliitossa vielä kapitalistista rappiota. Lavasteetkin koostuvat todellisuudessa paremman puutteessa opiskelijoiden kotoaan järjestämistä esineistä ja vaateparsista. Kohtauksessa jossa näyttelijät ovat syövinään, näkee selvästi ettei lautasilla olekaan yhtään mitään, eikä tällaisessa harjoitustyössä periaatteessa tarvitsekaan.
Se paljon puhuttu tarinakin sijoittuu hämyisään amerikkalaiseen kapakkaan, jonne mafian palkkatappajat ovat saapuneet odottamaan Anderson-nimistä kohdettaan. Useita asiakkaita, mm. viheltelevä Tarkovski itse, astuu sisään baariin, mutta Andersonia ei näy. Lopulta totuus Andersonin piilopaikasta paljastuu ja loppu onkin niin sanotusti arvattavissa.
Mikäli tarkovskilaisten kikkojen bongailu näin varhaisesta teoksesta kiinnostaa, ei niitä luonnollisesti vielä tässä vaiheessa juuri löydy kovinkaan montaa. Lyhärihän on siis jaettu kolmeen osaan, joista ensimmäinen ja viimeinen ovat Tarkovskin itsensä käsialaa. Periaatteessa ainoana viittauksena tulevaan nähdään mestarin kiinnostus henkilöhahmojensa takaraivoihin sekä muutamien keskeisten tapahtumien sijoittamisena varsinaisen elokuvan ulkopuolelle.
Työn ohjaajana toiminut Mihail Romm kuuluu pitäneen kolmikon lyhäristä paljonkin, mitä en periaatteessa käy ihmettelemäänkään. Ei siitä kuitenkaan sen enempää.
Arvio: 3/5
UBIYTSY, 1956 Neuvostoliitto
Ohjaus: Aleksandr Gordon, Andrei Tarkovski, Marika Beiku
Käsikirjoitus: Aleksandr Gordon, Andrei Tarkovski, Marika Beiku
Näyttelijät: Aleksandr Gordon, Andrei Tarkovski, Boris Novikov, Juli Fait, Juri Dubrovin, Valentin Vinogradov
Arvio: 3/5
UBIYTSY, 1956 Neuvostoliitto
Ohjaus: Aleksandr Gordon, Andrei Tarkovski, Marika Beiku
Käsikirjoitus: Aleksandr Gordon, Andrei Tarkovski, Marika Beiku
Näyttelijät: Aleksandr Gordon, Andrei Tarkovski, Boris Novikov, Juli Fait, Juri Dubrovin, Valentin Vinogradov
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.