torstai 19. heinäkuuta 2018

The Girl in the Rumour (1935)


Vielä yksi Mikio Narusen elokuva tähän väliin ja kaikki mestarin vuonna 1935 ohjaamat viisi teosta ovat sillä kasassa. Jos miehen samana vuonna tekemä Wife! Be Like Rose! lukeutuu Narusen tunnetuimpiin ja yleensä kehutuimpiin teoksiin, niin The Girl in the Rumour pääsi ainakin ilmestyessään kummassakin lähelle edellistä tuottaen tekijälleen maineen ja kunnian kera tuleville vuosille huomattavia taiteellisia vapauksia elokuviensa suhteen.
The Girl in the Rumour perustuu Narusen omakätisesti tuottamaan käsikirjoitukseen ja sen ydintarina jakaantuu karkeasti kolmeen samaan aikaan ja saman pienen sakekaupan ympärille sijoittuvaan pienempään juonikokonaisuuteen. Langoista ensimmäinen kertoo puotia ylläpitävän perheen kahdesta tyttärestä vanhemman ja konservatiivisemman naimavalmisteluista, lupautuneen nuoren miehen kiinnittäessä katseensa leikkimielisempään nuorempaan tyttäreen. Samaisen perheen taloudellisten ongelmien kanssa painiskeleva isä on samaan aikaan kokeilemassa uudenlaisen saken korvikkeen kaupittelua ja päätyy lopulta ongelmiin viranomaisten kanssa.

Kolmannessa tarinanpätkässä toinen tyttäristä yrittää tuoda isänsä pitkäaikaisen rakastajattaren osaksi perhettä nuoremman siskoksen vastustuksesta huolimatta. Kaikki kolme etenevät täysin ongelmitta limittäin ja ratkeavat lopussa samanaikaisesti yhdessä ainoassa kliimaksissa.
Keskeisimpien henkilöhahmojen lisäksi tässä nähdään pienessä roolissa myös perheen vanhoillinen isoisä ja setä - kumpikin varsin tavanomaisia aikansa japanilaisia teatteri- ja elokuvahahmoja. Moderni ja konservatiivinen siskoduo ovat niinikään tuttuja Kenji Mizoguchin saman ajan elokuvista, etenkin vuotta myöhemmin ilmestyneestä Gionin sisaruksista. Vanhoille japanilaisille elokuville tuttuun tapaan tässä kommentoidaan vähän myös sukupolvien välistä kuilua leikkaamalla ristikkäin tytärten jazz-harrastuksia ja isoisän perinteistä japanilaista musisointia.
The Girl in the Rumour on todellakin maineensa veroinen kattaus tuttuakin tutumpaa Naruse-mahtavuutta. Kaikkein uskomattominta on jälleen kerran huomata, miten ainutlaatuisella tavalla mies osasi tiivistää sanomaansa sekä sisällyttää näinkin rikkaan ja henkilöhahmoiltaan runsaan kokonaisuuden alle tuntiin ilman turhaa paikallaanpoljentaa tai tarinaan jääneitä elokuvan mentäviä aukkoja.
Jos tämä on nyt sitä paljon puhuttua säästäväistä elokuvantekoa, en valita pätkääkään vaan totean reilusti ja häpeilemättä maailman tarvitsevan enemmän pihejä elokuvaohjaajia. Sellaisia kuin Mikio Naruse.



Arvio: 4/5



UWASA NO MUSUME, 1935 Japani
Ohjaus: Mikio Naruse
Käsikirjoitus: Mikio Naruse
Näyttelijät: 
Heihachirô Ôkawa, Kamatari Fujiwara, Kô Mihashi, Ryuko Umezono, Sachiko Chiba, Toshiko Itô, Yô Shiomi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.