keskiviikko 25. heinäkuuta 2018

Avalanche (1937)


Hah, pääsinpä juuri arvostelemasta Mikio Narusen A Woman's Sorrowsin ja mies kuin profeetallisesti osasi tehdä Avalancen muodossa täydellisen vastauksen kaikkeen kyseisessä sepustuksessani ja parissa muussakin esittämääni kritiikkiin.
Tarina ajoittuu tälläkin kertaa modernille 30-luvulle, mutta sijoittuukin tällä kertaa länsimaisen keskiluokkaisen tavoin pukeutuvaan ja asuvaan herraskaiseen ympäristöön, jossa ei perinteistä japanilaista kulttuuria enää harjoitetakaan. Päähenkilönä tarinassa on uudenaikaisempaa morsionta haikaileva, konservatiiviseen vaimoonsa kyllästynyt rikas nuori mies, jonka vaimonvaihtosuunnitelmat eivät saa hyväksyntään sen enempää pojan vanhemmilta kuin yhteiskunnaltakaan.

Jos tätä edellinen naruse oli vielä varsin tavanomainen ja teknisesti mielikuvitukseton, on tässä menty ja pulahdettu suoraan altaan syvimpään päähän. Tässä esimerkiksi nähdään ja kuullaan hämmentävästi henkilöhahmojen ajatuksia ja monologeja harrastavaa kertojaääntä, mitä yleensä korostetaan erilaisilla sumeilla filttereillä. Kummankin olisi ainakin omasta mielestäni voinut sovinnolla jättää sikseen, sillä ne eivät tuo itse tarinaan mitään merkittävää lisäsisältöä.
Mutta vähän yllättäen kyseessä on kuitenkin erinomaisen laadukas elokuva, omasta mielestäni kokonaisuutena jopa vähän parempi kuin A Woman's Sorrow. Länsimainen lavastus ja puvustus ovat aluksi hämmentäviä, mutta alun totuttelun jälkeen Narusen pikkutarkkaa tyyliä oppii jopa ihastelemaan. Ilman minuuttikaupalla soljuvaa turhaa dialogia ja muutamia turhia temppuja tässä voisi helposti olla Narusen 30-luvun onnistuneimpia melodraamoja ainakin omaan makuuni.

Tiettävästi kriitikot eivät olleet aikoinaan yhtä myönteisiä vaan tämä lytättiin pelkästään Japanissa ilmestyessään täysin. Mikio Naruse itse pitikin Avalanchea tiettävästi uransa pahimpiin kuuluvana epäonnistumisena.

Hassuna triviatietona mainittakoon vielä tähän loppuun, että tässä elokuvassa ohjaajan lähimpinä avustajina työskentelivät alkuperäisestä Godzillasta tuttu Ishiro Honda sekä nuori herra nimeltä Akira Kurosawa.



Arvio: 3.5/5



NADARE, 1937 Japani
Ohjaus: Mikio Naruse
Käsikirjoitus: 
Jiro Osaragi, Mikio Naruse, Tomoyoshi Murayama
Näyttelijät: Akira Ubukata, Hideo Saeki, Masao Mishima, Noboru Kiritachi, Ranko Edogawa, Sadao Maruyama, Yô Shiomi, Yuriko Hanabusa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.