torstai 26. heinäkuuta 2018

Skandaali (1950)


Toshiro Mifune
n esittämä maalari on viimeistelemässä tulevaa mestariteostaan japanilaisella maaseudulla kun tämä kohtaa yllättäen menestyksekkään laulajattaren. Kaksikko päätyy lopulta jatkamaan matkaansa yhteiseen päämääräänsä maalarin moottoripyörällä, mutta matkan varrella ohi ajavat roskatoimittajat iskevät parivaljakkoon silmänsä ja seuraavat näitä hotellille. Pian koko valtakunta juoruaa laulajattaren ja taiteilijan salaisesta kohuromanssista, eikä syntynyt skandaali jätä ketään asianomaista kylmäksi. Mifune ja laulajatar päätyvät lopulta puhdistamaan mainettaan oikeusteitse Takashi Shimuran esittämän traagisen lakimiehen suosiollisella avustuksella.
Mikäli tämän elokuvan nimi tai juoni ei ennestään sano mitään, syy lienee yksinkertaisesti siinä, että kyseessä ei alunperinkaan ollut miksikään suureksi klassikoksi tarkoitettu teos vaan ohjaajansa henkilökohtainen protestielokuva aikansa valtoimenaan jylläävää roskamediaa vastaan. Tiettävästi Akira Kurosawa vihasi koko ikänsä toimittajia eikä suostunut lukemaan edes elokuviensa positiivisia arvosteluja. Tähän päälle roskamedian Kurosawasta sekä muista nimitekijöistä levittämät valheelliset ihmissuhdejuorut ja omaelämänkerrallinen aines Skandaalin takaa alkaa paljastua.

Harmittavasti tietty protestimaisuus heijastuu Skandaalissa lähinnä koko jutun täydellisenä pinnallisuutena ja mustavalkoisuutena: media maalataan ihan kirjaimellisesti mafiamaisen roistomaiseksi laitokseksi Mifunen ja naisen jäädessä kuviossa lähinnä viattomien uhrien asemaan ilman sen kaksisempaa persoonallisuutta. Sikäli kun näissä kurosawoissa siis yleensä on pohdiskelu hyvää ja pahaa sekä viljelty jos jonkinlaista vertauskuvallisuutta ja symboliikkaa, tässä ei kummastakaan ole havaittavissa jälkeäkään vaan Skandaalissa musta on vain yksinkertaisesti mustaa ja valkoinen valkoista eikä mitään muuta.
Ainut Skandaalin epäonnistumista mainittavasti lieventävä seikka on tällä kertaa Takashi Shimuran sairaalassa makaavaa sairasta tytärtään sureva lakimieshahmo, joka Kurosawan itsensä mukaan on edelleen jatkokehitelty Juopuneen enkelin jo valmiiksi onnistuneesta lääkäristä. Shimura tekeekin tässä ehkä yhden uransa parhaista rooleista ja mies kannattelee käytännössä jälkimmäisen puolikkaan koko elokuvasta yksin harteillaan.
Joten, kyllä. Skandaali on vain laimeahko ohari ja työtapaturma katoavan pienen hetken verran ennen Kurosawan kuuluisimpia mestariteoksia sekä lopullista läpimurtoa maailmanmaineeseen.



Arvio: 3.5/5



SHUBUN, 1950 Japani
Tuotanto: 
Takashi Koide
Ohjaus:
Akira Kurosawa
Käsikirjoitus: Akira Kurosawa, Ryûzô Kikushima
Näyttelijät: Eitarô Ozawa, Fumiko Okamura, Ichirô Shimizu, Masao Shimizu, Noriko Sengoku, Shinichi Himori, Shirley Yamaguchi, Sugisaku Aoyama, Takashi Shimura, Tanie Kitabayashi, Toshirô Mifune, Yôko Katsuragi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.