keskiviikko 25. heinäkuuta 2018

A Woman's Sorrows (1937)


A Woman's Sorrowin
maailmassa eletään 30-luvun loppupuolen Showa-periodin Japanissa, länsimaisista muotivirtauksista ammentavan modernismin hengen aikaa, jolloin vanhojen kansallisten perinteiden ja liberaalien aatteiden välinen risritiita oli sähäkimmillään. Turvallista elämää ja perhettä kaipaava Hiroko naitetaan perinteitä kunnioittaen rikkaaseen sukuun ventovieraalle nuorelle miehelle. Pian kuitenkin paljastuu, että avioliitto on täysin rakkaudeton ja vaimo itse on taloudessa lähinnä palvelijan roolissa.
Tätä elokuvaa katsellessa tuntui jo aluksi sopivalta alkaa kirjoittaa negatiivista arvostelua, mutta onneksi maltoin jatkaa tämän kokonaisuudessaan, sillä juonellisesti draama vain parani paranemistaan aina loppuun asti. Mitään erityistä teknistä taituruutta tässä ei tosin nähdä, mutta käsikirjoitus on kerrankin huolella tehty ja näyttelijöistä erityisesti pääosan Takako Irie oli loistava roolissaan.

Tämän elokuvan suurin ja olennaisin innovaatio liittyy tällä kertaa lavasteisiin: tiettävästi Mikio Naruse käyttää hyvin järjesteltyä kotia vertauskuvana harmoniselle japanilaiselle perheelle ja elokuvan dramaattisimmat kohtaukset käydäänkin tarkoituksella rauhallista kanssakäymistä varten tarkoitetuissa tiloissa. Ajan hengen mukaisesti Narusen taloissa nähdään sekaisin länsimaisia ja japanilaisia kalusteita sekä kuullaan ja tanssitaan jazzin tahtiin. Sittemmin samaa lavastusideaa on sovellettu Narusen lisäksi mm. Yasujiro Ozun leffoissa.
Kaiken kaikkiaan kyseessä on jälleen varsin tyypillinen 30-luvun Mikio Narusen simppeli melodraama ilman turhaa filosofiaa tai kaksista sanomaa. Itse pidän jo vähän niin kuin lähtökohtaisestikin miehen tyylistä, joten oma mielipiteeni on luonnollisesti vähän yläkanttiin, mutta mikäli Narusen elokuvat sattuvat olemaan muuten mieleen, voinee tätäkin lähteä suosittelemaan.



Arvio: 3.5/5



NYONIN AISHU, 1937 Japani
Ohjaus: 
Mikio Naruse
Käskikirjoitus: 
Chikao Tanaka, Mikio Naruse
Näyttelijät: 
Chizuko Kanda, Heihachirô Ôkawa, Hideo Saeki, Ranko Sawa, Reiko Minakami, Ryoko Hase, Takako Irie, Tamae Kiyokawa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.