Viimeisimpien menestyksekkäiksi osoittautuneiden teatteriproduktioiden klassikkofilmatisointien jälkeen Akira Kurosawa päätti koettaa jälleen taitojaan hyväksi havaitulla kaavallaan, tällä kertaa jälleen venäläisen klassikon parissa. Maksim Gorkin näytelmään perustuva teos kuuluukin jälleen mestarin huonomaineisimpien ja jo omana aikanaan parjattujen floppien joukkoon. Muutaman muun kurosawan ohella tätä käsillä olevaa teosta ei taida olla suomalaisittain mahdollista tätänykyäkään saada hyllyynsä kuin kalliina import-julkaisuna.
Elokuvan tarina sijoittuu rähjäiseen slummiin, ironisesti Edo-kaudelle ja Japanin omalle nostalgiselle belle epoquelle. Joukko yhteiskunnan pohjasakkaa asustaa keskenään pienessä rähjäisessä murjussa; kukin elää tavalla tai toisella kauniissa valheessa ja unelmissa paossa karua todellisuutta.
Yksi köyhistä on Toshiro Mifunen esittämä sukunsa loisteliaassa menneisyydessä elävä samurai, joka uskoo olevansa korkea herra vielä slummeissakin. Yksi on entinen alkoholisoitunut näyttelijä, joka uskoo edelleen vakaasti nousevansa takaisin tähteyteen. Yksi on prostituoitu, joka nähdään lähinnä tuijottamassa haaveilevasti kaukaisuuteen koko elokuvan ajan.
Seuraa elokuvan ensimmäinen suuri twisti: näennäisestä nihilistisyydestä ja synkistelystä huolimatta kyseessä on musta komedia ja kaikki köyhät ovat ensisijaisesti koomisia hahmoja. Elokuvan keskeisenä teemana on jälleen kysymys siitä, mikseivät ihmiset ole hyviä toisilleen.
Tähän seuraan saapuu pyhiinvaelluksella oleva vanhus kertomaan viisauksiaan. Kyseinen hahmo on ainut, joka näkee todellisuuden sellaisena kuin se oikeasti on, vaikka ukon viisaat puheet ovatkin vain kaunista valhetta. Eihän valhe, kuten ukko sanoo, aina ole pahaksi sen enempää kuin totuus hyväksikään.
Teknisessä mielessä Pohjalla taitaa olla Kurosawan koko tuotannon simppelein elokuva. Tämähän onkin kuvattu vain kaksissa lavasteissa ja useammalla kameralla ilman mitään sen ihmeempiä trikkejä, leikkaustekniikoita tai tehokeinoja. Pääpaino on aikansa tähtinäyttelijöiden saumattomassa yhteispelissä sekä käännöksen yllättävänkin hyvin kestäneessä dialogissa.
Pohjalla on taatusti eniten kriitikoita ja yleisöä jakava Kurosawan elokuvista; toisille tämä on taatusti pahinta ja tylsintä, mitä mies on kuuna päivänä mennyt tekemään kun taas toisille tällainen riisutumpi todennäköisesti istuu siinä missä ne kaupallisemmat ja viihdyttävämmätkin kurosawat. Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään, vaikka kyllä tässä omaankin makuuni niistä parhaista teoksista jonkin verran jälkeen jäädään.
Arvio: 4/5
DONZOKO, 1957 Japani
Tuotanto: Akira Kurosawa
Ohjaus: Akira Kurosawa
Käsikirjoitus: Akira Kurosawa, Hideo Oguni, Maksim Gorki
Näyttelijät: Akemi Negishi, Eijirô Tôno, Ganjiro Nakamura, Isuzu Yamada, Kamatari Fujiwara, Kôji Mitsui, Kyôko Kagawa, Minoru Chiaki, Nijiko Kiyokawa, Toshirô Mifune
Arvio: 4/5
DONZOKO, 1957 Japani
Tuotanto: Akira Kurosawa
Ohjaus: Akira Kurosawa
Käsikirjoitus: Akira Kurosawa, Hideo Oguni, Maksim Gorki
Näyttelijät: Akemi Negishi, Eijirô Tôno, Ganjiro Nakamura, Isuzu Yamada, Kamatari Fujiwara, Kôji Mitsui, Kyôko Kagawa, Minoru Chiaki, Nijiko Kiyokawa, Toshirô Mifune
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.