Vuoden
1960 lähestyessä espanjalais-meksikolainen Luis
Buñuel oli
jälleen noussut elokuvaohjaajien eliittiin ja maailmanmaineeseen.
Näihin aikoihin Francisco
Francon
sotilasjuntan hallitsemassa Espanjassa päätettiin uudesta
kulttuuripolitiikasta, jonka johdosta Buñuel kutsuttiin
takaisin entiseen kotimaahansa ohjaamaan vallitsevaan poliittiseen
ilmapiiriin sopivaa, papistoa ja aristokratiaa ihannoivaa
elokuvaa Benito
Perez Galdosin
romaanin pohjalta. Kaikesta päätellen Francon
Espanjassa ei tiedetty mitään ohjaajan poliittisesta
maailmankuvasta; Buñuel oli
nimittäin Espanjan sisällissotaa aikoinaan paennut pitkän linjan
marxilainen. Hän vihasi erityisen paljon porvaristoa,
aristokraatteja, papistoa sekä Francisco
Francoa. Luis Buñuel kuitenkin
päätti ottaa pestin vastaan. Vuonna 1961 elokuva Viridiana ilmestyi
kaikkialla muualla kuin Espanjassa, jossa se jäi vallitsevan
sensuurin hampaisiin ja sai eliitin vihan päälleen. Ulkomailla
elokuvasta tuli muiden ohjaajansa teosten tavoin valtaisa menestys ja
se onkin valittu maailman parhaiden elokuvien joukkoon suunnilleen
aina kun sellaisia on valitsemaan menty. Espanjassa Viridiana sai
lopulta ensi-iltansa vasta vuonna 1977, kaksi vuotta Francon
kuoleman jälkeen.
Elokuvan
päähenkilö on Viridiana, nunnaluostarin noviisi, joka lähetetään
viimeistä kertaa ennen lopullista vihkimystään luostarin
ulkopuolelle ainoan sukulaisensa, aristokraattisen setänsä luokse.
Viridiana muistuttaa erehdyttävästi yltäkylläisyydessä elävän
aristokraattisetänsä edesmennyttä vaimoa, minkä johdosta setä
rakastuu epätoivoisesti Viridianaan ja haluaisi pitää tämän omanaan lopun
ikänsä. Viridiana ei tähän kuitenkaan suostu vaan haluaa palata
luostariinsa, mikä johtaa sedän itsemurhaan. Omaisuutensa hän
testamenttaa Viridianalle sekä pojalleen Jorgelle. Omatunto alkaa
vaivata Viridianaa. Hän päättää luopua luostarisuunnitelmistaan
ja muuttaa Jorgen sekä tämän tyttöystävän kanssa edesmenneen
setänsä kartanoon ja omistaa aikansa köyhien sekä vaivaisten
auttamiseen.
Juoni
ei oikeastaan kuulosta kovin pahalta. Miksi elokuva siis kiellettiin
niin pitkäksi aikaa kotimaassaan? Meidän on
tarkasteltava Viridianaa
pintaa syvemmältä. Elokuvan ohjaaja on ensinnäkin yleensä
kuvannut elokuvissaan köyhien elämää ja kritisoinut valtaapitäviä
ja papistoa, mutta tässä elokuvassa asetelma on saanut ironisen
käänteen; köyhät ja vaivaiset on esitetty kavalina rumina roistoina kun
taas aristokraatit ja papisto ovat päällisin puolin viattomia
uhreja ja kuvankauniita ihmisiä. Todellisuudessa Buñuel ei
raaskinut jättää tässäkään elokuvassa hienostoväkeä täysin
piikittelemättä, sillä rivien välistä viitataan aristokraattisen
sedän olevan oikeasti fetisisti, jopa nekrofiili. Jorgella sen
sijaan viitataan olevan syntinen polyamorinen suhde talon naisiin.
Hyveellinen Viridiana ei hänkään oikeasti tee sentimentaalisen
saarnaamisen lisäksi köyhien hyväksi oikeastaan mitään, mutta
tulee muuttaneeksi herrasväen talon varkaiden luolaksi. Elokuvan
huipentavassa roskaväen orgioissa taas häpäistään suunnilleen
kaikki kristilliset symbolit. Tarkkasilmäinen katsoja voi lisäksi
havaita herrasväen talosta taustalta ylösalaisin käännetyn
ristin. Tämä kaikki kuulostaa kovin synkältä ja kamalalta, mutta
oikeastaan vaikutelma on riehakkaan koominen, makaaberi farssi, joka
itseäni huvitti kyllä suunnattomasti.
Kuvallisesti Viridiana on
yksi upeimmista näkemistäni elokuvista ja ohjaajalleen
poikkeuksellisen ylellisissä kulisseissa kuvattu teos. Ylellinen
barokkikartano tuntuu antavan kuvaan kuin kuvaan loputtomasti pieniä
yksityiskohta, mielenkiintoisia varjostuksia ja hengästyttävän
hienoja sommitelmia sekä tyylikkäitä kontrasteja, kuvassa kuin
kuvassa komeaa syvyysvaikutelmaa unohtamatta. Kameratyöskentely on
sekin harvinaisen komeaa työtä. Viridiana kuuluu
hitaampien kohtausten ja keskipitkien liikkuvien otosten elokuviin.
Usein kamera liikkuu tai laskeutuu toiminnan keskipisteeseen, muttei
monestikaan leikkaa suoraan. Näyttelijöistä etenkin lierojen
köyhien esittäjät tekevät vakuuttavaa työtä, muiden
näyttelijöiden panosta yhtään väheksymättä.
Kuten
jo aiemmin eräässä arvostelussani totesin, on upeaa miten useiden
vuosien ja tuhansien elokuvien jälkeen vieläkin löytyy
katsomattomia elokuvia, jotka jaksavat yllättää ja nousta
tällaisen paatuneen elokuvaharrastajan henkilökohtaisten suosikkien
joukkoon. Viridiana on
yksi tällaisista teoksista. Minä rakastan tätä elokuvaa, sen
kaunista visuaalista antia sekä sen kieroa ja ilkeää mustaa
huumoria. En aivan heti keksi toista vastaavaa elokuvaa, joku Billy
Wilder ehkä
synkimmillään pääsee todella lähelle tämän teoksen henkeä.
VIRIDIANA, 1961 Espanja
Tuotanto: Gustavo Alatriste
Ohjaus: Luis Buñuel
Käsikirjoitus: Julio Alejandro, Luis Buñuel Benito Perez Galdozin romaanin pohjalta
Näyttelijät: Fernando Rey, Francisco Rabal,Margarita Lozano, Silvia Pinal
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.