Kellopeliappelsiiniin
tutustuminen on yksi hauskimmista elokuvakokemuksistani miesmuistiin.
Muistan joskus 2000-luvun alkuvuosina, kun se tuli televisiosta ja
vanhempani vannottivat minut olemaan katsomatta sitä.
”Et
sitten varmana katso sitä Kellopeliappelsiinia
kun se tulee televisiosta, se on tosi raaka ja väkivaltainen
elokuva. Siinä on sitä seksiäkin. Kellopeliappelsiini on
melkein kielletty aikuisiltakin”, sanoivat.
”Ai on vai? No
en tietenkään sitten sillon katso”, vastasin. Tilanne oli vähän
samanlainen kuin Ren
& Stimpy showssa
ollut jakso, jossa Stimpyn eteen lyödään kaiken historian
hävittävä nappula ja käsketään olemaan painamatta. No mutta
miksikäs ei! Luonnollisesti kävin hakemassa sen seuraavana päivänä
kirjastosta. Kellopeliappelsiinista
tuli ensimmäinen koskaan DVD:ltä näkemäni elokuva. Pieni herkkä
mieleni ei enää sen jälkeen ollut entisensä.
Elokuva
on Stanley
Kubrickin
ohjaama ja se perustuu Anthony
Burgesin
samannimiseen klassikkoromaaniin. Ilmestyessään vuonna 1971 se oli
valtavan shokeeraava ja rajoja rikkovan väkivaltainen
teos. Kellopeliappelsiini kertoo
dystooppiseen lähitulevaisuuteen sijoittuvan tarinan Alexista
(Malcolm
McDowell),
väkivaltaisen nuorisojengin sadistisesta mutta samalla sivistyneestä
pomosta ja ongelmanuoresta, joka raa’an raiskauksen,
kuolemantuottamuksen, pahoinpitelyn ja murhan jälkeen päätyy kiven
sisään ja byrokratian rattaisiin. Vankilassa Alex kuulee
kokeellisesta Ludovico -hoidosta, jonka avulla vangit voitaisiin
aivopestä kunnon kansalaisiksi ja päästää vapauteen. Elokuvan
nimi viittaakin juuri Alexiin, jonka käyttäytymistä manipuloidaan
keinotekoisesti kuin kellopeliä konsanaan.
Kellopeliappelsiinista
puhuttaessa lienee välttämätöntä puhua myös elokuvan
perimmäisestä sanomasta, joka useimmilta tuntuu menevän yli
hilseen. Ensinnäkin elokuvan keskeisimpänä teemana on
psykologiasta tuttu klassinen ehdollistuminen, joka tunnetaan ehkä
parhaiten Ivan
Pavlovin
koirakokeista, joissa koirille soitettiin kelloa aina ruokaa
annettaessa. Lopulta koirat oppivat yhdistämään kellon soiton
ruokaan ja alkoivat kuolata aina sen kuullessaan. Ludovico toimii
täysin samalla periaatteella: Alex oppii yhdistämään väkivallan
ja klassisen musiikin kokeissa kokemaansa pahoinvointiin ja oksentaa
aina niitä kohdatessaan. Toinenkin ehdollistumisen lähde elokuvasta
löytyy. Kiinnittäkääpä erityisesti huomiota rikkaan naisen
seinillä oleviin tauluihin kohtauksessa, jossa Alex murhaa vanhan
naisen keraamisella peniksellä. Verratkaa niitä kohtaukseen, jossa
Alex raiskaa kirjailijan vaimon. Taulut kuvaavat erilaisia
seksuaalisia perversioita ja yhden taulun kuvasta naiselta on
leikattu rinta samalla tavoin kuin Alex tekee
raiskauskohtauksessa. Kellopeliappelsiinin
maailmassa perversio on korkeakulttuuria ja taidetta. Kubrick
salakavalasti viittaa Alexin olleen altistunut ehdollistumiselle jo
ennen rikollista uraansa, nimittäin ympäröivälle rappioituneelle
ja moraalittomalle yhteiskunnalle; läpikotaisin mädälle
dystopialle.
Entä muistatteko mitä laulua Alex laulaa raiskatessaan? Monet elokuvan nähneet ovat kertoneet ahdistuvansa kappaleesta, koska yhdistävät sen tämän teoksen väkivaltakohtauksiin. Katsojatkin altistuvat siis elokuvan aikana Kubrickin omalle ehdollistamiselle. Onko meillä loppujen lopuksi ollenkaan vapaata tahtoa vai olemmeko vain ympäristömme pelinappuloita, kas siinäpä tämän taideteoksen todellinen aihe numero uno.
Entä muistatteko mitä laulua Alex laulaa raiskatessaan? Monet elokuvan nähneet ovat kertoneet ahdistuvansa kappaleesta, koska yhdistävät sen tämän teoksen väkivaltakohtauksiin. Katsojatkin altistuvat siis elokuvan aikana Kubrickin omalle ehdollistamiselle. Onko meillä loppujen lopuksi ollenkaan vapaata tahtoa vai olemmeko vain ympäristömme pelinappuloita, kas siinäpä tämän taideteoksen todellinen aihe numero uno.
Noin.
Nyt kun Kellopeliappelsiinin
paljon puhuttu teema ja sanoma on saatu alta pois, lienee paikallaan
puhua elokuvan varsinaisesta laadusta. Mielestäni Stanley Kubrick on
yksi viime vuosisadan parhaimmista elokuvaohjaajista
ja Kellopeliappelsiini hänen
parhaimmista töistään Avaruusseikkailun
ja Barry
Lyndonin
kanssa. Koko elokuvassa ei mielestäni ole ainuttakaan turhaa
kohtausta tai yksityiskohtaa, eikä teos tarjoa sen enempää
väkivaltaa kuin seksiäkään pelkän shokeeraavuuden tai
huomionhakuisuuden vuoksi; kaiken edellä on aina varsinainen sanoma,
josta kerroin jo ylempänä. Kubrickilla on paitsi erityinen huikea
ymmärrys estetiikan päälle, myös poikkeuksellinen taito yhdistää
kuvaa ja ääntä, Kellopeliappelsiinin
soundtrack on suorastaan jumalaista kuultavaa alusta loppuun; täysin
perversioitunut maailma palvoo ironisesti maailman kauneinta
musiikkia: Ludvig van Beethovenin yhdeksättä sinfoniaa. Tiettävästi
Kubrick harrasti intohimoisesti klassista musiikkia ja sen huomaa;
mies on valinnut elokuviinsa vain parasta. Näyttelijöistään mies
on niinikään pusertanut viimeisetkin mehut ruoskien lähes jokaisen
uransa parhaaseen suoritukseen.
Muistan
vielä miten raivona vanhempani olivat kun katsoin tämän seuraavana
päivänä, vieläpä keskellä päivää. Äiti ei puhunut minulle
varmaan viikkoon. Henkilökohtaisesti olin kyllä yllättynyt miten
upea elokuva Kellopeliappelsiini oikeasti
on. Upea ja älykäs. Silloin leffasta tulikin pitkäksi aikaa
suosikkini, vaikken ehkä sen sanomaa silloin ymmärtänytkään ja
vaikka muista samanikäisistä se hauskalta
tuntuikin.
"Höhöhö. Kellopeliappelsiinihan
on se elokuva missä on tissejä", yksikin valopää tuli
sanomaan.
Niitäpä
niitä. Ja sitten siinä on sitä seksiäkin.
Arvio: 5/5
A CLOCKWORK ORANGE, 1971 Iso-Britannia
Tuontanto: Stanley Kubrick
Ohjaus: Stanley Kubrick
Käsikirjoitus: Stanley Kubrick Anthony Burgesin romaanin pohjalta
Näyttelijät: Malcolm McDowell, Warren Clarke, Patrick Magee, Michael Bates
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.