Barbaarit
on elokuva toiselta planeetalta ja toisesta ajasta, kuin se jossa
elämme. En tietenkään tarkoita kirjaimellisesti toista planeettaa,
vaan erilaista vanhan ajan maailmaa jossa kaikenlaista
kiinnostavampaa ja erilaista pääsi toisinaan tapahtumaan eikä
globaali elokuvakulttuuri ollut niin tavattoman läpikaupallista ja
vakavaa kuin se nykymaailmassa on. Siihen maailmanaikaan Suomessa
vastikään käväissyt Cannibal Holocaustin ohjaajana paremmin
tunnettu Ruggero Deodatokin päätti repäistä ja tehdä ajan hengen
mukaisen näkemyksensä muodikkaasta barbaariteemasta. Mistään
kovin vakavasta tekeleestä ei tiettävästi ollut alun alkaenkaan
kyse, vaan Italiassa oli niihin aikoihin laki, joka takasi
yrityksille verovähennyksiä erilaisten kulttuuriprojektien
tukemisesta, lopullisesta laadusta riippumatta. Elokuvan naispääosan
esittäjä kommentoikin hiljan, että kyseessä oli lähinnä
verovähennysten vuoksi tehty taideteos. Kuinka huono voi oikeasti
olla elokuva, jonka kannessa komeilee kaksi steroideilla pumpattua
pitkätukkaista bodaria liki täysin alastoman naisen kanssa,
mainoslauseen huutaessa: ”Historian valtavimmat lihakset iskevät
yhteen!”
Tapahtumat
sijoittuvat myyttiseen barbaarien hallitsemaan menneisyyteen,
tulevaisuuteen, rinnakkaisulottuvuuteen tai toiselle planeetalle.
Mene ja tiedä. Ragnik -heimolla on hallussaan heimon kuningattaren
napaan sijoitettava taikarubiini, joka antaa heidän haltuunsa kaiken
ilon, musiikin ja tarinat maailmassa. Heimon kuningatar Canary on
ottanut hoiviinsa orvot kaksoset Kutchekin ja Goren, jotka ovat siis
elokuvan varsinaisia päähenkilöitä. Leffan alussa Richard Lynchin
esittämä paha Kadar hyökkää joukkoineen Ragnikkien kimppuun ja
vangitsee sekä kuningattaren että kaksoset. Mies luonnollisesti
haluaa itselleen heimon kallisarvoisen rubiinin, muttei sitä
kuitenkaan haltuunsa saa. Kaksoset kasvavat vankeudessa
vuosikymmenien aikana steroideilla pumpatuiksi mahtisonneiksi samalla
kun maailma ja ihmiset heidän ympärillään säilyvät
muuttumattomina. Vankeutensa aika kumpaakin bodaria on ruoskinut
erilaista kypärää käyttävä mies, jota kertojan mukaan heidät
on näin opetettu vihaamaan. Lopuksi veljekset pannaan tappelemaan
toisiaan vastaan nämä kypärät päässä. Barbaariveljet pakenevat
ja lähtevät etsimään naparubiiniaan törmäten mm. vanhaan
heimoonsa sekä superlonista ja muovipusseista tehtyyn
lohikäärmeeseen.
Täytyy
tunnustaa, ettei juonireferaattini oikeastaan anna oikeutta tämän
elokuvan todelliselle nerokkuudelle, nimittäin Barbaarit suorastaan
tursuaa toinen toistaan nerokkaampia tyhmiä kohtauksia ja
viihdyttävää järkijättöisyyttä koko rahan edestä. Vähintään
kolmasosa koko elokuvasta on pelkkää pullistelua, örinää ja
mylvimistä, paljasta pintaa unohtamatta. Tuntuu kuin
käsikirjoituksesta olisi hädin tuskin riittänyt edes puolikkaaseen
elokuvaan sisältöä ja ohjaaja on kehottanut näyttelijöitään
vain mölisemään ja esittelemään rasvattuja muotojaan kameran
edessä. Yksikään näyttelijä ei oikeastaan suoriudu roolistaan
edes tyydyttävästi, kaikkein vähiten öljytyt ja lihaksikkaat
barbaariveljekset, joiden veroista puupääkaksikkoa en ole kuuna
päivänä elokuvassa nähnyt. Paljon jälkeen ei jää Michael
Berryman omituisesti ilveilevänä ja mylvivänä kätyrinä jolla
ilmeisesti kasvaa sarvi otsassa. Entä miksi pahiksen toisella
kätyrillä on donitsi päässä? Onko tämä nyt jotain freudilaista
symboliikkaa?
Kyllä
paksua palturia puhuisin, jos tätä elokuvaa tylsäksi moittisin.
Ehei, kyseessä on mitä riemukkain camp -taideteos kaikilla
mausteilla; täydellinen barbaarielämys, joka kutkuttaa kaikkia
sellaisiakin mielihyvän lähteitä, joita ei kaiken järjen mukaan
pitäisi olla olemassakaan. Kyseessä on mitä täydellisin
viihdepläjäys kaikille hupsuja elokuvia arvostaville
tosibarbaareille.
Arvio: 5/5
THE BARBARIANS, 1987 Italia, USA
Tuotanto: Yoram Globus, Menahem Golan
Ohjaus: Ruggero Deodato
Käsikirjoitus: Alberto Piferi, James R. Silke
Näyttelijät: David Paul, Peter Paul, Richard Lynch, Nanni Bernini, Michael Berryman, Eva La Rue, Franco Pistoni
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.