perjantai 20. toukokuuta 2016

Taskuvaras (1959)


Edellisen elokuvansa, Kuolemaantuomittu on karannut jälkeen ohjaaja Robert Bresson oli alkanut suunnitella elokuvaa pyöreän pöydän ritareista, mutta joutui rahoitusvaikeuksien vuoksi jättämään työn sikseen. Uudeksi projektikseen hän alkoi työstää löyhää pienimuotoista filmatisointia DostojevskiRikoksesta ja rangaistuksesta, elokuvaa vankilatrilogiansa toiseksi osaksi. Lopullinen teos oli aikoinaan jopa ohjaajan muihin teoksiin verrattuna varsin vaatimaton menestys, mutta se on jälkikäteen saanut mainetta ja toiminut useiden ohjaajien innoittajana. Pyöreän pöydän ritarit valmistui kuin valmistuikin myöhemmin ja sai ensi-iltansa vuonna 1975.

Taskuvarkaan tarina kertoo Michel -nimisestä nuoresta miehestä (Martin LaSalle) joka päätyy rikosten tielle, taskuvarkaaksi. Hän ajattelee ensin, että tietyllä osalla etuoikeutettuja on moraalinen oikeus varastaa. Lopulta hän kuitenkin ajautuu yhä syvemmälle rikosten poluille ja vieraantuu samalla elämästään ja ihmissuhteistaan. Varastelusta tulee hänelle silkka pakkomielle, Michelistä tulee varastelunhimonsa sekä jännityksennälkänsä henkinen vanki.


Taskuvaras on ohjaajansa teoksista pienimuotoisin ja ehkäpä kevyin, jopa tiivistetyin. Bressonin keskeisiä tyylikeinoja olenkin aiemmissa miehen elokuvien arvosteluissa puinut jo tarpeeksi enkä tässä rupea itseäni enää toistamaan. Robert Bresson on kuitenkin erittäin minimalistinen ohjaaja, hänen näyttelijänsä eivät elehdi eivätkä näyttele vaan lausuvat vuorosanansa ilmeettöminä ja tunteettomina. Kaikista Bressonin elokuvista tässä keskitytään erityisen paljon käsien kuvaamiseen, sillä varkaan kädet ovat tarinan kulun kannalta kaikkein keskeisimpiä yksityiskohtia. Kokonaisuus on erittäin hyvä, muttei mielestäni yllä aivan hänen parhaiden teostensa tasolle, niiden haastamiseen se tarvitsisi enemmän sisältöä.

Kaiken kaikkiaan Taskuvaras on kuitenkin erittäin hyvä ja Bressonin teokseksi erittäin helposti lähestyttävä elokuva, menisin ehkä suosittelemaan tätä vaikka itse kullekin ensimmäiseksi miehen teokseksi. Aivan terävintä kärkeä se ei sentään edusta, vaan tuntuu enemmänkin kevyeltä välityöltä ohjaajan seuraavan teoksen, Jeanned'Arcin tavoin ennen mahtavaa Balthazaria.


Arvio: 5/5


PICKPOCKET, 1959 Ranska
Tuottaja: Robert Bresson
Ohjaus: Robert Bresson
Käsikirjoitus:  Robert Bresson Dostojevskin romaanin pohjalta
Näyttelijät: Martin LaSalle

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.