Taskuvarkaan tarina
kertoo Michel -nimisestä nuoresta miehestä (Martin
LaSalle)
joka päätyy rikosten tielle, taskuvarkaaksi. Hän ajattelee ensin,
että tietyllä osalla etuoikeutettuja on moraalinen oikeus varastaa.
Lopulta hän kuitenkin ajautuu yhä syvemmälle rikosten poluille ja
vieraantuu samalla elämästään ja ihmissuhteistaan. Varastelusta
tulee hänelle silkka pakkomielle, Michelistä tulee
varastelunhimonsa sekä jännityksennälkänsä henkinen vanki.
Taskuvaras on
ohjaajansa teoksista pienimuotoisin ja ehkäpä kevyin, jopa
tiivistetyin. Bressonin keskeisiä tyylikeinoja olenkin aiemmissa
miehen elokuvien arvosteluissa puinut jo tarpeeksi enkä tässä
rupea itseäni enää toistamaan. Robert Bresson on kuitenkin
erittäin minimalistinen ohjaaja, hänen näyttelijänsä eivät
elehdi eivätkä näyttele vaan lausuvat vuorosanansa ilmeettöminä
ja tunteettomina. Kaikista Bressonin elokuvista tässä keskitytään
erityisen paljon käsien kuvaamiseen, sillä varkaan kädet ovat
tarinan kulun kannalta kaikkein keskeisimpiä yksityiskohtia.
Kokonaisuus on erittäin hyvä, muttei mielestäni yllä aivan hänen
parhaiden teostensa tasolle, niiden haastamiseen se tarvitsisi
enemmän sisältöä.
Kaiken
kaikkiaan Taskuvaras on
kuitenkin erittäin hyvä ja Bressonin teokseksi erittäin helposti
lähestyttävä elokuva, menisin ehkä suosittelemaan tätä vaikka
itse kullekin ensimmäiseksi miehen teokseksi. Aivan terävintä
kärkeä se ei sentään edusta, vaan tuntuu enemmänkin kevyeltä
välityöltä ohjaajan seuraavan teoksen, Jeanned'Arcin
tavoin ennen mahtavaa Balthazaria.
Arvio: 5/5
Arvio: 5/5
PICKPOCKET, 1959 Ranska
Tuottaja: Robert Bresson
Ohjaus: Robert Bresson
Käsikirjoitus: Robert Bresson Dostojevskin romaanin pohjalta
Näyttelijät: Martin LaSalle
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.