Japanilaisista
elokuvaohjaajista Kenji Mizoguchi on aina kuulunut omiin
suosikkeihini. Tiettävästi hänellä on ollut erittäin onneton ja
köyhä lapsuus, mikä lienee miehen lopulliseen tyyliin ja
ajatteluun enemmän kuin vähän vaikuttanut. Japanilaisista
mestareista Mizoguchin töissä onkin tyypillisesti eniten traagisia
elementtejä, kurjuuden sekä onnettomuuden kuvausta ja kantaaottavia
aiheita. Alkuvuosinaan miehen sanotaan olleen jopa marxilainen ja
kommunisti, mutta ohjaajan kadonneen alkupään tuotannon vuoksi
väitettä on mahdotonta vahvistaa. Mizoguchin taustan tuntien ei
liene ihme, että myös Lääninherra Sansho on pitkälti traaginen
kuvaus vanhan ajan Japanista. Elokuvaa on monesti muistettu nostaa
tekijänsä kolmen parhaan teoksen joukkoon ja se voittikin aikoinaan
Venetsian elokuvajuhlien pääpalkinnon sekä nousi
maailmanlaajuiseksi yleisö- ja arvostelumenestykseksi samalla avaten
maailmalle ovia ohjaajansa sekä Japanin muulle elokuvatuotannolle.
Elokuva
kertoo vallasta syöstyn ja karkotetun myötätuntoisen maaherran
perheestä, joka ajautuu erilleen sekä joutuu ryöväreiden
hyökkäyksen kohteeksi. Perheen lapset ryöstetään ja myydään
orjiksi julmalle lääninherra Sansholle. Kuitenkin perheen poika
onnistuu vuosien päästä pakenemaan orjuuttajiaan. Hän päättää
tehdä tavalla tai toisella lopun julman Sanshon puuhista, vapauttaa
orjat ja löytää äitinsä. Elokuvassa ei ole onnellista tai
surullista loppua. On vain loppu.
Lääninherra
Sansho on mitä tyypillisintä Mizoguchia. Tarinan fokus on selvästi
sen henkilöiden kokemassa vääryydessä ja onnettomuudessa,
katsojan empatiakyvystä riippuu miten vahvasti eläytyy heidän
koettelemuksiinsa ja miten voimakkaana elokuvan kokee. Kärsimyksen
kestäminen ei välttämättä tiedä pelastumista tai onnellista
loppua sen enempää kuin oikeamielisyyskään. Hyveellisinkin
voidaan syöstä surman suuhun ja tappaa koska tahansa, onni on
sattumanvaraista ja äärimmäisen arvokas luonnonvara. Tämä kaikki
hitaasti ja raskaasti kuvattuna, Mizoguchille tyypillisesti pitkin ja
erittäin tarkasti harkituin otoksin. Kokonaisuus ei hetkeäkään
tunnu liian silotellulta tai lennokkaalta kikkailulta, ennemminkin
harkittuna vähäeleisyytenä. Kaiken keskiössä elokuvassa ovat
ihmiset ja heidän elinympäristönsä realistinen kuvaus erilaisten
turhien tyylikeinojen ollessa toissijaisia. Tarina itsessään on jo
mielestäni huikean hieno ja kun vielä näyttelijätkin panevat koko
elokuvan ajan parastaan, ei moitteen sijaa ole.
Kuten
jo aiemmin mainitsin, elokuvaa pidetään yhtenä Mizoguchin ja koko
Japanin parhaimmista alan teoksista. Henkilökohtaisesti olen sitä
mieltä, että tämä on nimenomaan hänen huikean tuotantonsa paras
työnäyte, virheetön elokuva. Ennen vanhaan Japani tunnettiin
yhtenä elokuvataiteen johtavista maista, josta tuli suunnilleen
rajattomat määrät huippulaadukkaita yleissivistykseenkin kuuluvia
tekijöitä ja elokuvia, mutta sitten jotain tapahtui ja maan koko
vakavampi elokuvatuotanto tuntuu romahtaneen ja vanhatkin teokset
ovat ihmeellisesti jääneet uusilta sukupolvita täysin kokematta.
Nykynuorille Japani on nimenomaan puolivillaisten animejuttujen ja
eksoottisten eksploitaatioelokuvien tuottaja samalla kun tällaisista
hienoista elokuvista on tullut jonkinlaista katoavaa ja kuolevaa
kansanperinnettä. Tragediaa sekin.
Arvio: 5/5
Sanshō
Dayū, 1954 Japani
Tuotanto: Masaichi Nagata
Ohjaus: Kenji Mizoguchi
Käsikirjoitus: Fuji
Yahiro, Yoshikata
Yoda, Mori Ōgai
Näyttelijät: Kinuyo Tanaka, Yoshiaki Hanayagi, Kyōko Kagawa, itarō Shindō
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.