Edellisen
elokuvansa Viridianan
jälkeen Luis
Buñuel oli
maailmanlaajuisesti tunnetumpi ja arvostetumpi kuin koskaan aiemmin.
Ivallisen musta komedia ei kuitenkaan miellyttänyt Espanjan
silloisia vallanpitäjiä ja ohjaaja joutui palaamaan toiseen
kotimaahansa Meksikoon. Kuin vastauksena edellisen teoksensa saamaan
tuomioon mies päätti tehdä seuraavasta elokuvastaan espanjalaista
eliittiä ivaavan teoksen, Tuhon
enkelin,
jota myös pidetään eräänlaisena Viridianan
sisarelokuvana ja ohjaajansa yhtenä parhaista töistä.
Tuhon
enkeli kertoo
surrealistisen tarinan espanjalaisesta eliitistä, joka sulkeutuu
omaan ylelliseen linnakkeeseensa juhlimaan sekä nauttimaan
virvoitusjuomia ja palan painiketta. Linna kuitenkin muuttuu
vankilaksi, kun jonkin mystisen ja selittämättömän voiman
vaikutuksesta he eivät enää pysty juhlistaan poistumaan. Eliitti
jää vangiksi omiin juhliinsa ja mitä pidemmälle elokuva etenee,
sen ylimielisemmäksi ja irvokkaammaksi heidän käyttäytymisensä
ja siloteltu ulkonäkönsä muuttuu. Elokuvan toisella puolikkaalla
eliitti jää samanlaiseen ansaan kirkkoon. Papin lausuttua ”Synnitön
poistukoon Herran huoneesta” ei kukaan enää pysty poistumaan, sen
paremmin papit kuin herrasväkikään. Kirkon ja elokuvan
ulkopuolella lahdataan köyhää kansaa.
Erään
tulkinnan mukaan Tuhon
enkeli on
mustaa satiiria, joka ivailee porvarillisen ja aristokraattisen
moraalin kustannuksella. Kun työläiset alistanut herrasväki jää
ansaan omaan ylellisyyteensä heidän todellinen luontonsa paljastuu.
Juhlinnan pitkittyessä tunneista päiviin, tilanne muuttuu
kertaluontoisesta rituaalisesta kieroutuneesta mässäilystä
luonnolliseksi tilaksi; moraalittomuus ja ahneus ovat
heille normaalitila, hienostunut ulkomuoto ovat vain hetkellistä
teatteria.
Tyylillisesti
elokuva on melkoisen selkeä ja helposti katsottavissa, eikä
katsojan tarvitse tässä tapauksessa pelätä näkevänsä
puolentoista tunnin edestä tekotaiteellista kikkailua niin kuin
äkkiseltään voisi luulla. Tuhon
enkelin
kohdalla surrealismi on nimenomaan tarinan ja tilanteiden
selittämättömyyttä ja mielettömyyttä. Mystinen vangitseva
tekijä jää sekä katsojalle että elokuvan henkilöille
täydelliseksi mysteeriksi. Ehkä mitään vangitsevaa tekijää tai
voimaa ei ole olemassakaan, vaan herrasväki on yksinkertaisesti
mieltä vailla. Tarinasta itsestään ei varsinaisesti erotu
erityisesti yhtä hahmoa, vaan elokuvassa seurataan enemmänkin
kokonaista ihmisjoukkoa. Luonnollisesti näyttelijät ovat
rooleissaan erinomaisia. Tällaisen elokuvan kohdalla on vaikeata
mennä varmasti sanomaan, ovatko pienet yksittäiset silmiin pistävät
heikkoudet tarkoituksellisia vai vahinkoja.
Tuhon
enkeliä
pidetään nykyisin eräänlaisena ohjaajansa pääteoksena sekä
yhtenä
tunnetuimmista ja parhaista töistä. Henkilökohtaisesti pidän
elokuvaa Viridianan
ja Los Olvidadosin
jälkeen Buñuelin parhaana
teoksena ja se onkin niiden tavoin yksi omista suosikkielokuvistani;
yksi teoksista joita ottaisin mukaani autiolle saarelle. Mestariteos.
Arvio: 5/5
EL ANGEL EXTERMINADOR, 1962 Meksiko
Tuotanto: Gustavo Alatriste
Ohjaus: Luis Buñuel
Käsikirjoitus: Luis Buñuel, Luis Alcoriza
Näyttelijät: Antonio Bravo, Augusto Benedico,César del Campo, Claudio Brook, Enrique Rambal,Jacqueline Andere, José Baviera, Lucy Gallardo, Rosa Elena Durgel, Silvia Pinal
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.