(Andrei Tarkovskin elokuvista kiinnostuneille tietoa ja perusteellisempaa analyysiä täältä.)
Edellisen
elokuvansa Nostalgian
aikoihin mestariohjaaja Andrei
Tarkovski asui
ja työskenteli Italiassa. Mies kuitenkin kohtasi vuonna 1984
Venetsian elokuvajuhlilla ruotsalaisia elokuva-alan ihmisiä, jotka
tarjosivat hänelle mahdollisuuden kuvata uusi, kauan suunnitteilla
ollut elokuvansa Uhri kotimaassaan.
Ohjaaja tarttui tarjoukseen. Aiemmin Tarkovski oli Stalkerin
kuvausten yhteydessä altistunut tietämättään erilaisille
myrkyille ja säteilylle, ja hänelle oli kehittynyt tappava
keuhkosyöpä. Uhrin
kuvausten aikana miehen terveys alkoi jo heiketä, ja lopulta ohjaaja
kuolikin vuonna 1986 vain vähän elokuvan valmistumisen jälkeen.
Elokuvan
päähenkilö on runoilija, toimittaja ja estetiikan luennoitsija
Alexander (Nostalgiasta
tuttu Erland
Josephson),
joka teoksen alussa istuttaa kurkkuoperaation vuoksi väliaikaisesti
mykän poikansa (Tommy
Kjellqvist)
kanssa puun meren rannalle. Perhe asuu rannan tuntumassa kauniissa
puutalossa, johon elokuvan aikana saapuu joukko kutsuvieraita. Erään
lounaskerran aikana talon yli lentää joukko hävittäjiä.
Televisiouutisissa puhutaan mahdollisesta lähestyvästä
ydinsodasta. Talon ihmiset ahdistuvat ja panikoivat. Alexander vannoo
olevansa valmis luopumaan mistä tahansa elämänsä onnesta
estääkseen lähestyvän tuhon. Lopulta hän päättää houkutella
ihmiset talostaan ja sytyttää koko roskan tuleen.
Uhri on
yksi synkkätunnelmaisimmista Tarkovskin elokuvista, parhaimmillaan
suorastaan apokalyptinen. Näin siitäkin huolimatta ettei elokuvassa
varsinaisesti tapahdu paljon mitään vaan kauhu ja levottomuus
heijastuvat lähinnä erinomaisten näyttelijöiden eleistä ja
äänenpainoista. Koko teoksen tapahtumat sijoittuvat käytännössä
yhden talon sisään. Elokuvan yksittäiset otokset ovat
parhaimmillaan tai pahimmillaan kymmenkunta minuuttia pitkiä ja
hitaita, hitaasti kohteesta toiseen eteneviä liikkuvia otoksia niin
kuin ohjaajansa teoksissa yleensä. Dialogia on poikkeuksellisen
paljon Tarkovskin elokuvaksi, kun taas puhdasta runoutta on hyvinkin
vähän. Välillä elokuva leikkaa jälleen unen ja toden välillä,
paljastaen henkilöiden syvällisemmät motivaatiot sekä tunteet.
Varsinaista musiikkia koko teoksessa ei käytännössä ole
ollenkaan. Elokuvan kahden ja puolen tunnin pituus tuntuu kovin
paljolta, etenkin näin hitaan ja lyijynraskaan taideteoksen
kohdalla. Mielestäni vahva tunnelma, erinomaiset näyttelijät ja
kuvallinen iskevyys kuitenkin nostavat kokonaisuuden pienestä
laahaavuudestaan huolimatta viiden tähden teokseksi.
Henkilökohtaisesti
en ole ehkä tämän elokuvan suurimpia ihailijoita, vaikka pidänkin
sitä erinomaisena taideteoksena. Uhrin
kohdalla ohjaajan tyylin raskaus ja hitaus on vain viety omaan
makuuni liian äärimmilleen, jotta se todella nousisi miehen
mielestäni timanttisimpien ohjaustöiden tasolle. Kuitenkin uskon
katsovani tämän elokuvan vielä useita kertoja uudelleen, koska sen
todellisesta sisällöstä tuskin yhdellä katselulla sai vielä
murto-osaakaan irti. Tällaiset elokuvat tarvitsevat aikaa ja
rakkautta todella avautuakseen katsojalleen.
OFFRET, 1986 Ruotsi
Tuotanto: Anna-Lena Wibom
Ohjaus: Andrei Tarkovski
Käsikirjoitus: Andrei Tarkovski
Näyttelijät: Allan Edwall, Erland Josephson,Guðrún Gísladóttir, Susan Fleetwood, Sven Wollter,Valérie Mairesse
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.