Jos
eläisimme 90-luvun loppua tai 2000-luvun alkua ja haluaisimme
käsiimme hyvää animea, käteemme
todennäköisesti lyötäisiin tämä elokuva. Kyseessähän on
siis Satoshi
Konin Perfect
Blue,
yksi miehen tunnetuimmista ja arvostetuimmista teoksista. Kyseessä
on kauhuelokuva ja paranoiatrilleri, jota itse lähtisin
vertaamaan David
Cronenbergin
hienoon Videodromeen
sekä Roman
Polanskin
klassiseen Rosemaryn
painajaiseen.
Jostain syystä tämä elokuva on viime vuosina jäänyt alan
harrastajien keskuudessa enemmän ja enemmän pimentoon, eikä se ole
enää samalla tavoin itsestään selvyys kuin ennen vanhaan. Itse
katsoin sen muutama vuosi sitten pahimman animevaiheeni jo mentyä ja
pidin siitä kovasti. Elokuvaa ei tietääkseni
ole julkaistu suomeksi dubattuna, ehkä onneksi.
Elokuvan
tarina kertoo Mima Kirigoesta, erään japanilaisen tyttöbändin
jäsenestä, joka päättää lopettaa musiikkiuransa ja alkaa
näytellä pienen budjetin elokuvissa. Mima joutuu kuitenkin
salamyhkäisen ja uhkaavan stalkerin vainoamaksi. Elokuvan aikana
Miman erilaiset roolit muusikon, näyttelijän ja oikean ihmisen
välillä menevät railakkaasti sekaisin, tunnelman alkaa vähitellen
vallata vainoharhaisuus ja ahdistus. Vähän väliä nainen huomaa
kaiken olevankin vain elokuvaa tai herää ja toteaa kaiken olevan
unta. Oikeastaan lopulta ei ole enää selvää mikä on unta, mikä
hulluutta ja mikä todellisuutta. Ahdistus ja levottomuus ovat aina
läsnä. Selkeää ja yksiselitteistä juonta ei pitemmän päälle
ole olemassakaan.
Henkilökohtaisesti
uskon ymmärtäväni, miksi tämä elokuva ei ehkä enää ole
animeharrastajien keskuudessa niin suosittu kuin ennen. Syyhän on
se, että nykyään on olemassa niin paljon kevyempiä ja hauskempia
elokuvia kuin Perfect
Blue.
Tämä leffa on ennen kaikkea viiltävän tehokas psykologinen
kauhuelokuva, jonka ei aina ole tarkoituskaan olla selkeä ja
järjellinen. Irrationaalisuus itsessään luo elokuvaan vahvan
levottomuuden ja vainoharhaisuuden tunnun; sen paremmin Mima kuin
katsojakaan eivät voi varmasti luottaa elokuvan ympäristöön tai
muihin hahmoihin, vaan koska tahansa voi käytännössä tapahtua
mitä tahansa. Perfect
Blue ei
tarvitse raakaa väkivaltaa tai räjähtävää toimintaa ollakseen
synkkä ja ahdistava, ainoastaan osaavan, tunnelmaa etevästi
rakentavan tarinankuljetuksen sekä ammattimaisen ohjaajan. Tällaista
taituruutta minä Perfect
Bluen
kaltaisissa elokuvissa yleensäkin rakastan. Visuaalisesti leffa ei
ehkä ole kaikkein terävintä kärkeä, mutta huonoksi sitä en
missään nimessä menisi haukkumaan sen enempää kuin elokuvan
minimalistisen tunnelmallista soundtrackia tai ääninäyttelijöitäkään.
Laatu on kaikin puolin hyvää eikä varsinaisia heikkoja lenkkejä
löydä varsinaisesti etsimälläkään.
Perfect
Bluen
lopullinen hyvyys tai huonous riippuu lopulta siitä, mitä katsoja
on siltä lähtenyt hakemaan. Luvassa ei todellakaan ole mikään
kevyt ja humoristinen lapsille sekä nuorille suunnattu anime, vaan
törkeän synkkä ja ahdistava, osin surrealistinen psykologinen
kauhuelokuva ja trilleri. Henkilökohtaisesti katsoisin koska tahansa
mieluummin tällaisia kauhun taideteoksia, kuin jotain
roskateollisuuden loputtomasti suoltamia gorepätkiä. Psykologinen
kauhu on parasta kauhua.
Arvio: 5/5
Pāfekuto Burū, 1998 Japani
Tuotanto: Hiroaki Inoue
Ohjaus: Satoshi Kon
Käsikirjoitus: Sadayuki Murai, Satoshi Kon,Yoshikazu Takeuchi
Näyttelijä: Junko
Iwao, Rica
Matsumoto, Shinpachi
Tsuji, Masaaki
Ōkura
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.