Mary
Shelleyn Frankenstein ei ole pelkästään klassikko, vaan pysyvä
pala länsimaista kulttuuria ja tarinaperinnettä. Vähintään yhtä
legendaarinen on Universalin vuonna 1932 julkaistu filmatisointi,
jossa Boris Karloff veti vähintään ikimuistoisen roolin
palikkapäisenä kömpelönä hirviönä. Universalin Frankenstein
oli jo aikanaan niin kuuluisa, ettei varsinaisessa uusintaversiossa
ollut pitkään aikaan mitään mieltä. Hammerin elokuva oli
ensimmäinen vakavasti otettava yritys filmata tarina uudelleen ja
siitä pyrittiinkin tekemään tarkoituksella mahdollisimman
erilainen vanhoihin elokuviin verrattuna kaikenlaisen turhan
vertailun välttämiseksi. Tällä kertaa tarina sijoittuu
epämääräisen ajan ja paikan sijaan selvästi viktoriaaniseen
Eurooppaan, näyttelijät ovat oikeasti brittejä ja yleistunnelma
kaikin puolin peribrittiläinen.
Leffan
tarina niille jotka eivät sitä jo tiedä: Peter Cushing on Victor
Frankenstein. Elokuvan alussa näytetään Victorin edistymistä
nuoresta kunnianhimoisesta oppilaasta täysiveriseksi tiedemieheksi,
jolla unelmana on ihmisten herättäminen kuolleista. Victorin
opettaja Paul on luonnollisesti tällaista luonnottomuutta vastaan,
mutta tohtori Frankenstein lopulta toteuttaa suunnitelmansa keinoja
kaihtamatta ja lupia kyselemättä. Elokuvan aikana pääpaino on
Victor Frankensteinin itsensä kasvusta ja muuttumisesta omaksi
luomuksekseen, täydelliseksi ihmishirviöksi.
Frankensteinin
kirous on pahuksen nätti elokuva. Lavastus ja puvustus ovat
ensiluokkaista työtä ja värien käyttö kokonaisuudessaan on
poikkeuksellisen hienoa jälkeä. Ennen kaikkea kyseessä ei ole
mikään mustaharmaa tai övereitä kontrasteja korostava, vaan
ennemmin satumainen ja fantastinen, värikylläinen elokuva. Erona
alkuperäiseen elokuvaan tässä versiossa tyyli on hyvin paljon
teatterimaisempi ja kuvallinen kerronta jähmeämpää, kuten
vanhoissa brittielokuvissa yleensä. Pääpaino on näyttelijöiden
harteilla ja kun kyseessä on Peter Cushingin ja Christopher Leen
kaltaiset tekijämiehet, ei laatu siitä ainakaan kärsi. Terence
Fisherin ohjaus on sekin totutun perusvarmaa goottikauhukamaa,
suoraviivaista ja vähäeleisen tyylikästä elokuvakerrontaa ilman
turhaa kikkailua.
Omasta
mielestäni Hammerin Frankenstein on Universalin vastaavaa parempi
elokuva. Ei siksi että alkuperäinen olisi huono, vaan Hammerin
versio tuntuu itsestäni paljon tehokkaammalta ja tyylitajuisemmalta
vanhaan verrattuna, ja ehkä samalla vähän realistisemmaltakin.
Alkuperäinenhän oli saanut valtavasti vaikutteita saksalaisesta
ekspressionismista ja siihen kuului vahvana osana muotojen sekä
kontrastien tyylittely ja liioittelu, kun taas Hammerilla se juttu
oli perinteikäs romantiikka, lepakkolinnat ja jonkinasteinen
realismi. Erityisesti Hammerin näkemyksen ehdoton vahvuus on
vangitsevan karismaattinen Peter Cushing, jonka veroista tulkitsijaa
Frankensteinin rooliin ei vain ole toista, eikä varmaan tulekaan.
Arvio: 5/5
Arvio: 5/5
THE CURSE OF FRANKENSTEIN, 1957 Iso-Britannia
Tuotanto: Anthony Hinds, Max Rosenberg
Ohjaus: Terence Fisher
Käsikirjoitus: Jimmy Sangster
Näyttelijät: Peter Cushing, Christopher Lee, Hazel Court, Robert Urquhart
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.