(Huomio. Tätä tekstiäni kirjoittaessa käytin erilaisia lähteitä, joissa viitattiin elokuvan kuuluvan neorealistisiin teoksiin, mitä se ei teknisesti ole. Toisaalta ohjaaja tiettävästi suunnitteli Senson aikaan kokonaista neorealistista trilogiaa, joka jäi toteutumatta, mutta jonka suunnitelmia käytettiin tässä elokuvassa.)
Tämänkertaisen arvosteluni alkajaisiksi joudun häpeäkseni myöntämään, etten ole pitkästä ja intohimoisesta elokuvaharrastuksestani huolimatta vieläkään kunnolla päässyt tutustumaan ranskalaiseen uuteen aaltoon ja italialaiseen neorealismiin. En tiedä onko syy enemmän itsessäni vaiko ympäröivässä kaupallisempia elokuvia palvovassa yhteiskunnassamme, mutta paljon on vielä näkemisen arvoista kokematta sillä saralla henkilökohtaisesti. Tai niin ainakin luulisin pelkästään jo tämän elokuvan perusteella.
Tämänkertaisen arvosteluni alkajaisiksi joudun häpeäkseni myöntämään, etten ole pitkästä ja intohimoisesta elokuvaharrastuksestani huolimatta vieläkään kunnolla päässyt tutustumaan ranskalaiseen uuteen aaltoon ja italialaiseen neorealismiin. En tiedä onko syy enemmän itsessäni vaiko ympäröivässä kaupallisempia elokuvia palvovassa yhteiskunnassamme, mutta paljon on vielä näkemisen arvoista kokematta sillä saralla henkilökohtaisesti. Tai niin ainakin luulisin pelkästään jo tämän elokuvan perusteella.
En
ole koskaan ennen nähnyt ainuttakaan Luchino
Viscontin
elokuvaa, enkä tiedä miehestä oikeastaan muuta kuin hänen olleen
useiden kollegoidensa tavoin vakaumuksellinen marxilainen sekä
neorealismin edelläkävijä. Rocco
ja hänen veljensä lukeutuu
miehen suurimpiin ja arvostetuimpiin teoksiin. Elokuva on toistuvasti
valittu maailman parhaiden teosten joukkoon, mm. kysyttäessä vuonna
1979 suomalaisten elokuva-alan ihmisten suosikkeja se sijoittui
kootulla listalla sijalle 9.
Elokuvan
tarina kertoo Milanoon muuttavasta leskirouvasta (Katina
Paxinou)
ja tämän viidestä pojasta koostuvasta Parondin perheestä. Teoksen
päähenkilöitä ovat juurikin perheen aikuiset pojat Rocco (Alain
Delon),
Simone (Renato
Salvatori),
Vincenzo (Spiros
Focás),
Luca (Rocco
Vidolazzi)
ja Ciro (Max
Cartier).
Pojista Simone ja Rocco ryhtyvät nyrkkeilemään elättääkseen
perheensä, Ciro päätyy Alfa Romeon tehtaille opiskelunsa ohella.
Simone kehittää elokuvan aikana pakkomielteen paikalliseen
prostituoituun (Annie
Girardot)
ja vajoaa hävettävän nyrkkeilytappion jälkeen yhä syvemmälle
kurjuuteensa. Elokuvan aikana veljeskatraan ja heidän ympäristönsä
ristiriidat sekä monimutkaiset suhteet johtavat lopulta traagiseen
räjähdyspisteeseen ja perheen hajoamiseen.
Verrattuna
juuri äskettäin katsomiini Andrei
Tarkovskin
teoksiin
Viscontin elokuva on erittäin mukavaa ja helppoa katseltavaa, tarina
etenee sopivalla tahdilla ilman sen suurempaa kikkailua tai
taiteilua. Tämähän on loppujen lopuksi realistista elokuvaa.
Ohjaaja on mielestäni päässyt erittäin lähelle tarinan
henkilöitä sekä heidän sosiaalista todellisuuttaan, jotka
kumpikin tuntuvat erittäin monimutkaisilta ja todentuntuisilta.
Kaikkien tarinan henkilöiden motiivit, tunteet sekä käyttäytyminen
tuntuvat luontevilta ja perustelluilta, heitä on helppo ymmärtää
ja kaikkien heidän sijaansa on helppoa asettua. Nämä ominaisuudet
luovat pohjan erinomaiselle ja voimakkaalle draamalle. Erityisen
paljon pidin elokuvassa kohtauksesta, jossa samanaikaisesti yksi
veljeksistä toi kunniaa perheelle, kun taas toinen häpeää. Mikä
hieno ristiriita yhdessä ainoassa kohtauksessa!
Vaikka Rocco
ja hänen veljensä onkin
lähtökohtaisesti realistinen, pienen ihmisen maailmaa tarkasteleva
elokuva (tai ehkä juuri siksi), se näyttää ja tuntuu rehellisen
italialaisen rehevältä ja täyteläiseltä, joka suhteessa
minimalististen Robert
Bressonin, Yasujiro
Ozun
sekä Werner
Herzogin
elokuvien vastakohdalta. Kaikenlaista sisältöä riittää, eikä
turhaa ilmavuutta tai tyhjiä jaksoja ole missään vaiheessa. Koko
elokuva tuntuu kuin melodramaattiselta oopperalta. Tässä elokuvassa
puhutaan paljon, tunnelma vaihtelee lämpimästä säälittävään
ja uhkaavaan, sekä näyttelijät esittävät tunteitaan suoraan ja
välillä vähän korostetustikin. Sikäli kun olen ymmärtänyt,
niin tällainen voimakas tunteiden ilmaiseminen kuuluu paikalliseen
kulttuuriin. Kaikki yllä mainittu vain mielestäni korostaa elokuvan
syvällistä realistisuutta ja aitoutta. Lisäksi täytyy vielä
mainita Nino
Rotan
säveltämä
hieno
soundtrack.
Koska
en ole italialaisen neorealismin kävelevä ensyklopedia, en osaa
sijoittaa tätä elokuvaa varsinaisesti isommalle kartalle tai
vertailla läheltä liippaaviin teoksiin, mutta mielestäni Rocco
ja hänen veljensä on
itsenäisenä teoksena erittäin hyvää tekoa. Sanoisin jopa, että
näkemistäni neorealistisesta elokuvista suosikkini Vittorio
De Sican Polkupyörävarkaan jälkeen. Rocco
ja hänen veljensä on
vaikuttavaa oopperamaista melodraamaa, joka tuskin koskaan täysin
häipyy alitajunnasta sen näkemisen jälkeen. Olen iloinen että
tulin sen katsoneeksi.
ROCCO E I SUOI FRATELLI, 1960 Italia
Tuottaja: Goffredo Lombardo
Ohjaus: Luchino Visconti
Käsikirjoitus: Luchino Visconti, Suso Cecchi d´Amico, Vasco Pratolini
Näyttelijät: Alain
Delon, Renato
Salvatori, Annie
Girardot, Katina
Paxinou, Spiros
Focá, Max
Cartier, Rocco
Vidolazzi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.