Hammerin
ensimmäinen Frankenstein on alan klassikko ja ilmestyessään se oli
valtaisa yleisö- ja arvostelumenestys, joka viimeistään osoitti
tekijöilleen, että kauhuelokuvan tekeminen voi olla kannattavaa.
Näin Hammerista viimeistään tuli nimenomaan goottilaiseen kauhuun
erikoistunut elokuvayhtiö ja Terence Fisheristä, Christopher Leestä
ja Peter Cushingista alan uusia tähtiä. Luonnollisesti ensimmäisen
elokuvan viitoittamalla tiellä jatkettiin ja rautaa taottiin kun se
oli kuumaa, seuraavaksi vuorossa olivat uusversio Draculasta ja
jatko-osa Frankensteinille, joita kuvattiin samanaikaisesti ja
pitkälti samoissa lavasteissa samalla tekijätiimillä. Kumpikin
elokuva sai ensi-iltansa samana vuonna 1958. Suomessa Frankensteinin
kosto nähtiin ensi kerran vasta vuosia muuta maailmaa myöhemmin,
kiitos elokuvasensuurin.
Edellisessä
elokuvassa Frankenstein jäi hirmutöistään kiinni, tuomittiin
giljotiiniin ja teloitettiin. Frankensteinin kostossa paljastuukin
heti aluksi, ettei teloitettu ollutkaan tohtori Frankenstein vaan
toinen mies, nerokkaan tohtorimme juonittua kätyrinsä kanssa
pakonsa. Elokuvan aikaan tohtorimme elättää itsensä
työskentelemällä köyhien klinikalla väärää henkilöllisyyttä
käyttäen. Hänen edelliset temppunsa ovat jo legendaarisia ja köysi
hänen kaulansa ympärillä kiristyy kiristymistään, kiinni
jääminen on vain ajan kysymys. Kaiken taustalla tohtori
Frankenstein on juoninut itselleen suuren pakosuunnitelman ja
kaikkien aikojen huijauksen, jolla pyrkii eksyttämään
takaa-ajajansa lopullisesti…
Frankensteinin
kosto on jälleen aito Hammer-elokuva kaikilla herkuilla. Terence
Fisherin ohjaus on jälleen tyylikkään hillittyä ja
teatterimaista, näyttelijäkeskeistä työtä. Peter Cushing on
elokuvan todellinen kuningas ja vakuuttava niljakkaana
Frankensteinina, joka pystyy puhumallakin selviytymään jos
jonkinlaisesta kiipelistä ja manipuloimaan ihmisiä mielensä
mukaan. Tällä kertaa elokuva on ehkä vieläkin hidastempoisempi ja
vähäeleisempi kuin muut klassiset Hammerit, koko elokuvan aikana ei
varsinaisesti tapahdu mitään kovin suurta ja ihmeellistä tohtorin
ensimmäistä luomusta lukuun ottamatta. Sanoisin että tällä
kertaa pääpaino onkin lähtöasetelman luomassa tunnelmassa;
tohtori on takaa-ajettu ja kello käy koko ajan, kiinni jääminen on
varmempaa mitä pidemmälle elokuva etenee; kyseessä on
oppikirjaesimerkki jännityksestä. Lopulta katsojalle paljastuu
tohtori Frankensteinin nerokas pakosuunnitelma, joka on toden totta
nerokkaan yksinkertainen ja sopii alkuperäistarinan sekä hahmon
henkeen kuin nyrkki naamaan ja mikä parasta, se avaa koko
konseptille aivan uudenlaisia ulottuvuuksia, joita ei valitettavasti
koskaan osattu hyödyntää. Katsokaa itse ja hämmästykää, loppu
on elokuvan parasta antia.
Frankensteinin
kosto oli ensimmäinen näkemäni Hammerin elokuva koskaan ja se on
edelleen oma suosikkini yhtiön teoksista. Kaikki Hammerin parhaat
puolet yhdistyvät tässä rainassa mielestäni ainutlaatuisella
tavalla ilman mainittavia heikkouksia. Itse nostaisin sen jopa
kaikkien aikojen parhaiden ja aliarvostetuimpien kauhuelokuvien
joukkoon Hammerin Brides of Draculan kanssa. Ei tästä goottilainen
kauhu enää paljoa voi parantua.
Arvio: 5/5
Arvio: 5/5
THE REVENGE OF FRANKENSTEIN, 1958 Iso-Britannia
Tuotanto: Anthony Hinds
Ohjaus: Terence Fisher
Käsikirjoitus: Jimmy Sangster
Näyttelijät: Peter Cushing, Eunice Gayson, Francis Matthews
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.