keskiviikko 1. tammikuuta 2020

The Breadwinner (2017)


Muistan suunnitelleeni arvostelua kanadalais-irlantilaisesta Breadwinneristä jo sen ilmestymisen aikoihin vuoden 2017 tienoilla, mutten syystä tai toisesta koskaan löytänyt aikaa kaikelta muulta, ja lopulta taisin koko jutun lopulta unohtaakin. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan, kai? Vielä tähän päivään mennessä Breadwinner ei oikein tunnu löytäneen yleisöään edes animaation ystävien keskuudesta, olipa tämän teatterikierroskin pelkkää persnettoa siitäkin huolimatta, että irlantilaisten tuotantobudjetti on ollut hädin tuskin kymmenesosaakaan amerikkalaisten vastaavista, joten ei kannata ihmetellä jos ei ole sattunut tällaisesta koskaan kuulemaankaan.

Juonellisesti Breadwinnerissä liikutaan Lähi-idässä Persepolisin ja Waltz with Bashirin hengessä, mutta tällä kertaa Talibanin hallinnoimassa takapajuisessa Afganistanissa. Alussa sissitaistelijat kaappaavat päähenkilön perheen isän ja viimeisen elossa olevan miespuolisen jäsenen, ja koska naisilta on ulkona liikkuminen kielletty, on 11-vuotiaan Parvanan tekeydyttävä pojaksi pitääkseen perheensä leivässä ja toivon mukaan vapauttaakseen lopulta myös syyttömän isänsä Talibanin kynsistä. Elokuvan ulkopuolisessa maailmassa pojatkaan eivät varsinaisesti ole tuolla suunnalla välttämättä sen paremmassa turvassa paikallisen bacha bazi -perinteen vuoksi, mikä lisäsi jännitystä ainakin omalla kohdallani roimasti.
Jos Breadwinnerin juoni kuulostaa vähääkään mälsältä ja värittömältä, lienee syynä yksinkertaisesti fakta, että se myös on vähän sitäkin... tai siis paikka ja aihehan eivät suoranaisesti kosketa meikäläisiä katsojia ollenkaan, joten en henkilökohtaisesti ihmettele yhtään, jos meikäläistä yleisöä ei voisikaan vähempää tällainen takapajulan tarinatuokio kiinnostaa. Elokuva onneksi tietää sen itsekin, sillä varsinaisen kalsean realistisen todellisuuden taustalla etenee myös mielikuvituksellinen tarinan vuorella asuvan elefanttikuninkaan kohtaavasta pojasta, jonka pelkojen voittamisesta kertova seikkailu sivuaa temaattisella tasolla myös päähenkilön ongelmia.

Olemattomaan budjettiinsa nähden Breadwinner on kertakaikkisen huikeaa tekoa, erityisesti värikkäissä satukatkelmissa, joita katsoessa korotin tälle antamiani pisteitäkin muutamaan otteeseen kokonaisen tähden tai vain puolikkaan verran. Lopulta kuitenkin päädyin aina palaamaan takaisin alkuperäiseen neljään, sillä en millään saanut päästäni ajatusta, että tämä on pitkälti samaisen tiimin tekoa kuin visuaalisesti vieläkin valovuoden verran huikeammat The Secret of Kells ja Song of the Sea, mutta ilman Tomm Mooren maailmanluokan kertojanlahjoja peräsimessä. Jos Breadwinner olisi kenen tahansa muun tekosia, olisin varmasti heltynyt, mutta kun tietää kuinka paljon tässä on ollut takana aitoa lahjakkuutta, olisin odottanut kokonaisuudelta vieläkin enemmän.
Hyvä elokuva Breadwinner kuitenkin on, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Maailmassa on oikeasti tuotettu paljon kuraisempaakin animaatiota huomattavasti isommallakin rahalla.


Arvio: 4/5


THE BREADWINNER, 2017 Kanada, Irlanti, Luxemburg
Ohjaus: 
Nora Twomey
Käsikirjoitus: 
Anita Doron, Deborah Ellis
Näyttelijät: 
Ali Badshah, Ali Kazmi, Kawa Ada, Laara Sadiq, Noorin Gulamgaus, Saara Chaudry, Shaista Latif, Soma Bhatia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.