maanantai 6. lokakuuta 2025

Vanki 13 (1933)



Mykän ajan amerikkalaisissa elokuvissa etelärajan takainen latinalainen Amerikka on perinteisesti kuvattu käsittämätöntä kieltä mongertavien villi-ihmisten kansoittamana periferiana. Aikalaisten näkemyksen ymmärtää sikäli, että välittömänä kontaktina toiminut Meksikokin oli ollut vuodesta 1910 lähtien vallankumouksellisen sekasorron vallassa, ja toisinaan ryöstelevät laumat iskivät kyntensä myös raja-aidan pohjoispuolelle. Rajan yli kaaosta pakeni myös valtavat määrät lahjakasta nuorisoa – moni luomaan uraa Hollywoodissa. Keskeisten kauppareittien välisatamana Meksikoon nousikin yhteiskuntarauhan palauduttua oma kansainvälisen tason elokuvakulttuurinsa – kuin yhdistelmä klassista Hollywoodia ja värikästä latinohenkeä.

Sergei Eisenstein
in antaman esikuvan mukaisesti myös meksikolaiset olivat kiinnostuneita kokemastaan mullistuksesta, ja Vanki 13 onkin ensimmäinen osa Fernando de Fuentesin vallankumousta kriittisesti käsittelevää elokuvatrilogiaa. Tarinan tapahtumat sijoittuvat Victoriano Huertan johtaman juntan diktatuuriin vuosille 1913-1914. Sotilasvallasta huolimatta valtion ote kansasta on arveluttavalla pohjalla ja maanalainen vallankumouksellinen toiminta arkipäivää. Alun takaumassa väkivaltainen juoppo kenraali Carrasco ajaa vaimonsa ja poikansa talostaan. Myöhemmin, Huertan sätkynukkena vallan ja rahan turmelema mies vaihtaa – lahjuksia vastaan – kuolemantuomitun tilalle satunnaisen kadunmiehen. Vanhan äidin saapuessa anomaan armoa pojalleen, kenraali ymmärtääkin antaneensa käskyn teloittaa oman jälkikasvunsa.

Lähde: filmoteca.unam.mx

Vuosi on vasta 1933, ja Fuentesin vallankumoustrilogia on hädin tuskin kipinäänsä saanut, ja jo näin varhaisessa vaiheessa meksikolainen mestari esittelee meille saagansa ja koko klassisen meksikolaisen elokuvan myöhempiä tyylikeinoja ja ratkaisuja. Ensinnäkin: Fuentesin tarina on alkuaikojen yksinkertaisuudessaankin erittäin visuaalinen, eikä vain leikkauksen ja kuvauksen kaltaisten teknisyyksien kautta, vaan myös paikallisen vaatemuodin ja erilaisten hattujen muodossa. Toiseksi: Vanki 13 on täynnä melodraamaa. Klassisissa latinoelokuvissa eteläiset tunteet leiskuvat ja tragediaa pukkaa kuin telenovelassa. Varhaisena lajityyppinsä edustajana Vanki 13 on kuitenkin molempien suhteen vielä varsin kesyä katseltavaa.

Fuentesin Vanki 13 on monessakin suhteessa pieni ja varovainen elokuva mahtavan kunnianhimoisesta aiheesta. Tekniseltä kannalta Fuentes ei vielä tee mitään erityisen maata mullistavaa, ainoastaan tiivistää kaiken olennaisen jämäkkään tyylitajuisen draaman muotoon kuin harjoitustyössä. Opiskelijana Fuentes olisikin teoksellaan läpäissyt kurssinsa kiittävin arvosanoin. Latinalainen Amerikka saattoi mykän elokuvan vuosina olla pimeä manner, mutta äänielokuvan murroksen vuosina Meksikon heräilevä jättiläinen valtasi suvereenisti eteläiset elokuvamarkkinat amerikkalaiselta valtavirtaelokuvalta. Amerikkalaisilta itseltään meni vielä kotva eteläisen naapurinsa runsaudensarven löytämiseen ja tunnustamiseen. Monella meksikolaisella tähdellä onkin nykyisin paikkansa myös Hollywoodin Walk of Famella.


Arvio: 3.5/5


EL PRISIONERO 13, 1933 Meksiko
Ohjaus: Fernando de Fuentes
Käsikirjoitus: Fernando de Fuentes, Miguel Ruiz
Näyttelijät: Alfredo del Diestro, Luis G. Barreiro, Adela Sequeyro

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.