lauantai 25. lokakuuta 2025

Murha Dantenkadulla (1956)



Jättimäisen mammutin jälkeen olikin Mihail Rommin aika palata takaisin bravuurinsa pariin, eli länsimaisen elokuvan tyylikeinojen soveltamiseen propagandassaan. Murha Dantenkadulla sijoittuu toisen maailmansodan miehitettyyn Ranskaan. Kyseessä on yksi harvoista sodasta kertovista neuvostoliittolaisista elokuvista, joissa ei nähdä ainuttakaan venäläistä hahmoa – eikä tarvitsekaan, sillä kertomus fasismin rappiosta on universaali kuin sirppi ja vasara vappuparaatissa. Ruskeahkoksi haalistunut väritys saa Rommin ohjaustyön tuntumaan nostalgisen vanhanaikaiselta – tai vain ruosteiselta. Vanhan ajan Neuvostoliitossa vain erityisen tärkeiksi katsotut teokset kuvattiin väreissä. Murha Dantenkadulla oli eturivin ohjaajan elokuvat ilman muuta merkittävä tapaus. Värillisyys itsessään ei tosin tuo Rommin ohjaustyölle lisäarvoa.

Rommin sotadraaman alussa naista ammutaan kuolettavasti vatsaan. Viimeisillä voimillaan tämä kertoo elämästään sotavuosien suosittuna tanssijattarena sekä vastarintaliikkeen tukijana. Osana salaliittoa tämä osallistui saksalaisen upseerin murhayritykseen kesken näytöksen. Pahaa aavistamaton nainen ymmärsi myöhemmin poikansa kääntyneen isänmaataan vastaan. Saksalaisten kätyrinä pojan tehtäviin kuului paikallisen vastarinnan toiminnasta vasikoiminen sekä tarvittaessa tukahduttaminen. Pojan sisu ei lopulta riitä äitinsä surmaamiseen, eikä tätä tovereidensa verityöstä koskaan rankaistakaan. Sodan jälkeen entinen fasistinuori löytääkin henkisen kotinsa Länsi-Saksasta, tuosta Itä-Saksan ikuisesta kilpailijasta ja vihollisesta.


Neuvostodraaman ydinsanoman päättelyyn ei kahta aivosolua tarvita. Sen verranDantenkadun loppukaneetissa kuitenkin on totuuttakin, että sodan jälkeen amerikkalaiset värväsivät entisiä vihollisia palvelukseensa, ja Wehrmachtin upseereja oli mukana myös Länsi-Saksan armeijan komentoketjussa. Toisaalta sopii myös muistaa, etteivät Wehrmachtin ammattisotilaat tai saksalaiset tiedemiehet välttämättä olleet mukana politiikassa tai sotarikoksissa – kaikki saksalaiset kenraalithan eivät tunnetusti rikollisia käskyjä suostuneet noudattamaan. Missä määrin entiset natsit henkistä kotiaan demokratisoituneesta Länsi-Saksasta hakivat ja löysivät, tuskin kukaan osaa sanoa. Varmuudella tiedän monen sotarikoksiin syyllistyneen paenneen Etelä-Amerikkaan.

Itäeurooppalaisiin lähteisiin tutustuneena olen pannut merkille paikallisten arvostuksen Rommin elokuvaa kohtaan. Ehkä Murha Dantenkadulla on siis historiallisesti tai kulttuurisesti huomattava teos, tai sitten vain olen täysi puusilmä, sillä henkilökohtaisesti en löytänyt elokuvasta paljoakaan nautittavaa. Peruspätevää yleislaatuaan lukuun ottamatta Murha Dantenkadulla onkin mielestäni valju ja tylsä elokuva, jossa mielenkiintoinen toiminta hukkuu ylettömän dialogin alle. Vastarintaliikkeen toiminnasta ja teatterista olisi koska tahansa saanut tehtyä jännittävän draaman tai trillerin, vähän kuin Punaiset kengät Alfred Hitchcockin ohjaamana. Merkittävä tai ei, Murha Dantenkadulla olisi yhtä hyvin voinut olla vain tyylitelty mustavalkoinen elokuva.


Arvio: 2/5


UBIJSTVO NA ULITZE DANTE, 1956 Neuvostoliitto
Ohjaus: Mihail Romm
Käsikirjoitus: Mihail Romm, Jevgeni Gabrilovich
Näyttelijät: Jevgenija Kozureva, Mihail Kozakov, Nikolai Komissarov

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.