sunnuntai 12. lokakuuta 2025

La Llorona (1933)



Äänielokuvan murros oli murros myös meksikolaisen elokuvataiteen saralla. Olojen rauhoituttua vallankumousvuosien jälkeen maan kauppa ja kulttuurivienti elpyivät nopeasti, ja rajan yli pohjoiseen paenneita osaajiakin alkoi hiljalleen virrata takaisin entiseen kotimaahansa. Koska lamavuosina kauhuelokuvat nauttivat suurta suosiota, piti meksikaanienkin tietysti kokeilla osaamistaan aikansa muotituotteen parissa. Frankensteinin tai Draculan kaltaisia kansainvälisesti tunnettuja konsepteja meksikolaisilla ei kuitenkaan ollut käytettävissään. Klassisten kauhuhirviöiden sijaan latinalaisten tekijöiden olikin paremman puutteessa turvauduttava paikallisperinteisiin ja yliluonnollisiin tarinoihin levottomien sielujen kostosta haudan takaa.

La lloronan
alussa mies löydetään pikkukaupungin kadulta kuoliaaksi järkyttyneenä. Kyläläiset huhuilevat syyllisen löytyvän öisin vaeltavasta legendaarisesta itkevästä aaveesta. Tapausta tutkivat lääkärit ja viranomaiset kuitenkin kiistävät yliluonnolliset selitykset: ehkä miesparka potikin ennestään tuntematonta ja diagnosoimatonta sydän- tai hermosairautta. Suurin osa elokuvan kestosta on kuitenkin henkilöhahmojen toisilleen kertomaa historiallista tarinaa Uudesta Espanjasta, Hernan Cortesista sekä traagisesta naiskohtalosta. Hollywoodin sukulaisteoksistaan poiketen La llorona ei herkuttelekaan hirviöhahmollaan, vaan pikemminkin pitää mysteeriä yllä loppuun asti. Itkevän aaveen olemassaolosta voidaankin lopulta olla montaa mieltä.


Meksikolaisten oman kauhukuvaelman luokitteleminen puhtaaksi kauhisteluksi on mielestäni raskaamman luokan virhe, sillä huomattava osa itse elokuvasta onkin historiallista pukudraamaa. Kuten jo Cruz Diablosta saimmekin jo havaita, ovat meksikolaiset verrattoman taitavia kulttuurihistoriansa ja erityisesti espanjalaisen barokin kuvaajina. En ehkä katsoessani osannut arvostaa La lloronan joka suuntaan rönsyilevää tarinaa sellaisenaan, sillä latinalaisen tapakulttuurin ja jopa taikauskon kaltaisten yksityiskohtien spontaani esilletuominen varastivat huomioni. Eräässä kohtauksessa esimerkiksi kolmetoista henkilöä on kokoontunut pöydän ääreen, ja koska kyseessä on epäonnen luku, liittyy hovimestari juhlavieraiden seuraksi. Kiehtovaa.

Pohjoisamerikkalaiseen ja saksalaiseen kauhisteluun tottuneita La llorona varmasti hämmentää – toisia meksikolaisten kummitustarina taas saattaa ilahduttaa vilpittömällä omaperäisyydellään. Liekö sitten perua elokuvan kauhusta itsestään taiko vain latinalaisesta eksotiikasta, mutta La llorona oli ilmestymisaikanaan kohtalainen menestys kansainvälisestikin ja innosti kotimaassaan myöhempiä yrityksiä samaisesta genrestä – Luostarin kummituksen olenkin jo arvostellut aiemmin. Kansantarinoiden itkevä aave on sittemmin vain kasvattanut suosiotaan globaalistikin: aiheensa lukuisten suorien filmatisointien ohella uudella vuosituhannella viittauksia traagiseen hahmoon on nähty ja kuultu niinkin mielenkiintoisissa lähteissä kuin David Lynchin ja Disneyn leffoissa.


Arvio: 2.5/5


LA LLORONA, 1933 Meksiko
Ohjaus: Ramón Péon
Käsikirjoitus: Fernando de Fuentes, Carlos Noriega Hope, Antonio Guzmán Aguilera
Näyttelijät: Ramón Pereda, Virginia Zuri, Carlos Orellana

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.