Yhteistyö oli voimaa
Neuvostoliitossakin. Siksipä neuvostojen maassa siirryttiinkin jo
varhain yksityisviljelystä kollektiivitiloihin resursseja ja
ihmishenkiä säästämättä. Ulkomaiset tarkkailijat
hämmästelivätkin vielä 80-luvulla neuvostolehdistön
mielenkiintoa sikäläistä sadonkorjuuta kohtaan. Neuvostoliiton
lukijoille aihe oli sikäli tärkeä, että surkean ja tehottoman
maatalouden vuoksi laadukkaat elintarvikkeet olivat
reaalisosialismissa ylellisyyttä ja pula aina läsnä: kauppojen
hyllyt notkuvat ei-oota, ja yksinkertaisintakin hyödykettä saattoi
joutua jonottamaan tuntikaupalla. Kollektiiviviljelyn ongelmat
havaittiin jo varhain, mutta järjestelmän purkuun ei ideologisista
syistä ylletty kuin vasta paratiisin elinkaaren viimeisinä vuosina.
Kolhoosijärjestelmä olikin sosialisteille tärkeä ylpeydenaihe.
Aron tuulet edustaa Neuvostoliiton ”välikauden” teoksena stalinismin ja uuden aallon välimaastossa liikkuvaa saippuaoopperamaista hybriditarinaa kolhoosin perustamisesta. Elokuvan alussa joukko uudisraivaajia saapuu Kazakstanin aroille tarkoituksenaan perustaa villin heinän valtaamalle maapalstalle tuore ja tuottava maatalousyhteisö. Varhaisessa Neuvostoliitossa traktorit erityisesti symboloivat edistystä, joten tarinan kuvastossakin painotetaan valtavien maakoneiden armeijan vyörymistä auroineen villikasvuston rumistamaa horisonttia. Kaikki ihmisiin ja ihmissuhteisiin viittaava taas on Aron tuulissa totuttuun tapaan äärimmäisen banaalia: henkilöhahmot ovat kuin nukkeja näytelmässä ja edustavat ennemmin stereotyypioita kuin eläviä ja tuntevia olentoja. Lopussa rakkaus voittaa, mies saa naisen, ja kolhoosin pellot nousevat Feniks-linnun tavoin tuhkista - elämä voittaa kuoleman.
Aron tuulet edustaa Neuvostoliiton ”välikauden” teoksena stalinismin ja uuden aallon välimaastossa liikkuvaa saippuaoopperamaista hybriditarinaa kolhoosin perustamisesta. Elokuvan alussa joukko uudisraivaajia saapuu Kazakstanin aroille tarkoituksenaan perustaa villin heinän valtaamalle maapalstalle tuore ja tuottava maatalousyhteisö. Varhaisessa Neuvostoliitossa traktorit erityisesti symboloivat edistystä, joten tarinan kuvastossakin painotetaan valtavien maakoneiden armeijan vyörymistä auroineen villikasvuston rumistamaa horisonttia. Kaikki ihmisiin ja ihmissuhteisiin viittaava taas on Aron tuulissa totuttuun tapaan äärimmäisen banaalia: henkilöhahmot ovat kuin nukkeja näytelmässä ja edustavat ennemmin stereotyypioita kuin eläviä ja tuntevia olentoja. Lopussa rakkaus voittaa, mies saa naisen, ja kolhoosin pellot nousevat Feniks-linnun tavoin tuhkista - elämä voittaa kuoleman.
Olen
havainnut lukuisten lähteiden viittaavan Kalatozovin
maalaisdraamasta puhuessaan Terrence Malickin Onnellisten
aikaan sekä vihjanneen Malickin teoksen saaneen jopa innoitusta
Kalatozovilta. En osaa aiheesta sanoa mitään varmasti, mutten
ihmettelisi vaikka Malick olisikin ollut vaikuttunut kuvaajamestari
Sergei Urusevskin viljavista pelloista sekä kahleettomista
luonnonelementeistä. Erityisesti lopun kuvat punaista auringonlaskua
vastaan matkaavasta kulkijasta sekä suuresta maastopalosta ovat
ekspressionistisessa värikylläisyydessään täyttä Urusevskia.
Kalatozovin ja Urusevskin Aron tuulien
kolhoosiromantiikkaa
seuranneen mestarillisen trilogian kaltaista tykitystä tosin
on tässä vaiheessa vielä turha haikaillakaan. Stalinin aave
leijaili sitkeästi elokuvantekijöiden yllä.
Aron tuulet oli haikea joutsenlaulu ennen Kalatozovin ja Urusevskin pitkiä jäähyväisiä koko aiemmalle neuvostoelokuvalle. Nikita Hrustsovin ”salaisen puheen” jälkeen neuvostoyhteiskunta otti radikaalin pesäeron Stalinin ajan ummehtuneisuudelle, ja maan taiteilijoillekin avautui mahdollisuus ilmaista itseään vapaammin. Kuten patoutuneiden ilmiöiden kohdalla yleensä, myös neuvostoelokuva räjähti avautuessaan uuteen kukoistukseen: Kalatozovin kolmen klassikon ohella Grigori Kozintsev inspiroitui ohjaamaan kuuluisat Shakespeare-tulkintansa, Grigori Tsuhrain Balladi sotilaasta pääsi ehdolle parhaan käsikirjoituksen Oscariinkin, eikä sovi unohtaa nuorta Andrei Tarkovskiakaan. Yhteistyön hedelmää tai ei, suojasää oli elokuvataiteen suhteen upeaa aikaa. Eikö luomisen ihme olekin kaunista katseltavaa?
Arvio: 3.5/5
PERVYY ESHELON, 1955 Neuvostoliitto
Ohjaus: Mihail Kalatozov
Käsikirjoitus: Nikolai Pogodin
Näyttelijät: Vsevolod Sanajev, Nikolai Annenkov, Oleg Jefremov, Izolda Izvitskaja
Aron tuulet oli haikea joutsenlaulu ennen Kalatozovin ja Urusevskin pitkiä jäähyväisiä koko aiemmalle neuvostoelokuvalle. Nikita Hrustsovin ”salaisen puheen” jälkeen neuvostoyhteiskunta otti radikaalin pesäeron Stalinin ajan ummehtuneisuudelle, ja maan taiteilijoillekin avautui mahdollisuus ilmaista itseään vapaammin. Kuten patoutuneiden ilmiöiden kohdalla yleensä, myös neuvostoelokuva räjähti avautuessaan uuteen kukoistukseen: Kalatozovin kolmen klassikon ohella Grigori Kozintsev inspiroitui ohjaamaan kuuluisat Shakespeare-tulkintansa, Grigori Tsuhrain Balladi sotilaasta pääsi ehdolle parhaan käsikirjoituksen Oscariinkin, eikä sovi unohtaa nuorta Andrei Tarkovskiakaan. Yhteistyön hedelmää tai ei, suojasää oli elokuvataiteen suhteen upeaa aikaa. Eikö luomisen ihme olekin kaunista katseltavaa?
Arvio: 3.5/5
PERVYY ESHELON, 1955 Neuvostoliitto
Ohjaus: Mihail Kalatozov
Käsikirjoitus: Nikolai Pogodin
Näyttelijät: Vsevolod Sanajev, Nikolai Annenkov, Oleg Jefremov, Izolda Izvitskaja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.