sunnuntai 13. tammikuuta 2019

The Third Murder (2017)


Kaikki hyvä loppuu aikanaan, kuten kulunut sanonta kuuluu. The Third Murder on kirjoitushetkellä viimeisin katseltavissa oleva Hirokazu Kore-edan tuotoksista ja siten tämän pikaisen maratonin viimeinen päätepiste ennen loppuvuodesta Suomen teattereihin tulevaa perhemestarin paljon kehuttua Shopliftersiä. En tiedä ehdinkö sittenkään itse tuota välittömästi käsittelemään enää tämän vuoden puolella, joten en lupaakaan sen suhteen sitten yhtään mitään. Ehkä ensi jouluna viimeistään sekin, jos ei muuten.
The Third Murderin tapauksessa kyseessä on jälleen kyvykkään ohjaajansa raikas kokeilu itselleen vieraan genren parissa. Tällä kertaa luvassa on yhdistelmä klassista murhamysteeriä ja oikeussalidraamaa Kore-edan perinteisillä perhe-elokuvan mausteilla: henkirikoksesta aiemmin tuomittu laitapuolenkulkija tulee eräänä päivänä tappaneeksi rikkaan tehtaanomistajan ja tunnustaneeksi ensitöikseen tihutyönsä viimeistä piirtoa myöden. Alun varmuuden jälkeen lakimiehet kuitenkin huomaavat rikollisen muuttavan tarinaansa jokaisella kuulustelukerralla, eivätkä löydetyt todisteetkaan aina tue aiemmin saatuja selityksiä. Luonnollisesti mukaan sotkeutuu myös koko joukko syytetyn ja uhrin perheenjäseniäkin ja kuvio vain mutkistuu mutkistumistaan.

Kore-eda sai tiettävästi tähän leffaan idean erään lakimiesystävänsä toteamuksesta oikeudenkäynnin olevan oikeasti erilaisten intressien ajamiseen tarkoitettu muodollinen tilaisuus kuin varsinaiseen totuuteen pyrkivää tutkintaa. Ohjaajalleen vieraan aiheen vuoksi käsikirjoitusta varten päädyttiin järjestämään useita näytösoikeudenkäyntejä oikeilla ammattilaisilla, jotta Kore-eda tiimeineen saisi mahdollisimman pikkutarkan realistisen käsityksen todellisessa tilanteessa käytetystä kielestä ja oikeudenkäynnin kulusta. Selvästi Kore-eda tuli myös samalla tutkineeksi tarkkaan Akira KurosawaRashomonia ja Taivas ja helvettiä, niin selviä lainoja tästä löytyy kummastakin.
Valitettavasti loputtomasti erilaisia mahdollisuuksia tarjoava idea ei lopulta kuitenkaan realisoidu minkään sortin timanttisuuden tasolle, vaikka toteutus onkin useiden pienempien palkintojen ja erityismainintojen arvoista ammattimaista jälkeä. Ammottavin ongelma ainakin itselleni on tämän kamala tasapaksuus, jonka takia itse tarina ei tunnu loppua kohden kasvavan tai huipentuvan oikein yhtään mihinkään kaikista uusista paljastuksista ja twisteistä huolimatta. Kore-edan selvänä päällimmäisenä prioriteettina tuntuukin lähinnä olleen jo aiemmin mainitun sanomansa kiteyttäminen sikäläisestä järjestelmästä.

Kaikkein mielenkiintoisinta Kore-edan oikeussalidraamassa on kuitenkin sen lopetus, joka tuntuu virinneen jo yksinään enemmän keskustelua kuin koko muu elokuva yhteensä. Monelle kyseessä oli vain antiklimaattinen päätös muutenkin kylmäksi jättävälle tarinalle, mutta jotkut ovat löytäneet keskenään ristiriitaisiakin tulkintoja rikoksen todellisesta motiivista ja syyllisestä tai syyllisistä. Toisille rikollinen oli vain oikeudenkäyntiä mielensä mukaan pyörittelevä manipulaattori, jotkut näkivät tässä olevan kyse suuremmasta salaliitosta ja jotkut pitävät murhaajaa jopa suoranaisena sankarinakin, joka syyllisyydellään on vapautunut suuremmasta taakasta.
Kore-edan tarjoilema mysteeri on loppujen lopuksi erittäin kiehtova vaikkei itse elokuva kokonaisuutena kauhean ihmeellinen olekaan. The Third Murder on lähinnä osaavasti ohjattu, leikattu ja näytelty keskivertoa hivenen parempi lakimiesjännäri. Jos siis saatte kovempiakin kiksejä tällaisista leffoista, tiedätte ainakin mitä tälläkin kertaa on luvassa.



Arvio: 3.5/5



SANDOME NO SATSUJIN, 2017 Japani
Ohjaus: 
Hirokazu Kore-eda
Käsikirjoitus: 
Hirokazu Kore-eda
Näyttelijät: 
Isao Hashizume, Izumi Matsuoka, Kôji Yakusho, Masaharu Fukuyama, Mikako Ichikawa, Shin'nosuke Mitsushima , Suzu Hirose, Yuki Saitô

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.