Disneyn Kaunotar ja Hirviö on rakastettu klassikko vailla vertaa, tai ainakin melkein. Yrittäkää nimetä joku, joka ei sitä elokuvaa ole nähnyt tai ei siitä pidä ede vähän; eihän sellaista ihmistä olekaan. Mutta tiesittekös, että Disneyn versio on todellisuudessa pelkkä remake tästä Jean Cocteaun klassisesta vuoden 1946 versiosta? Ennen Disneyn Kaunotarta ja Hirviötä tämä oli se definitiivinen ja rakastetuin filmatisointi aiheesta; omasta mielestäni se on sitä edelleen. Elokuvasta ja sen ohjaajasta liikkuu monenlaisia hassuja tarinoita ja kaskuja; Jean Cocteau esimerkiksi jännitti elokuvansa ensi-iltaa niin paljon, että pyysi ystäväänsä Marlene Dietrichiä mukaansa pitämään kädestä. Söpöä.
Tarina on käytännössä täysin sama kuin Disneynkin versiossa, mutta vähän eri tavoin kerrottu ja erilaisilla painotuksilla. Elokuvan alussa vanha kauppias (Marcel André) eksyy salaperäiseen linnaan ja ottaa sen puutarhasta itselleen ruusun. Leijonan ja nuoren Edgar Froesen sekasikiöltä näyttävä Hirviö (Jean Marais) saapuu kertomaan miehelle, että tämä on tehnyt rikoksista suurimman viemällä tältä rakkaimman asian koko maailmassa ja ukon on siksi kuoltava. Vanha kauppias kuitenkin saa pitää henkensä lupaamalla Hirviölle vangiksi tyttärensä Bellen (Josette Day) – jotain, jota mies itse eniten maailmassa rakastaa.
Yksi asia, josta erityisen paljon pidän tässä versiossa, on Hirviön asuinsija: mystinen linna, jossa jokainen huone muistuttaa ihmisyydestä, jossa on vain valoa ilman varjoa ja savua ilman tulta; paikka jossa on oma Eedenin puutarhan kaltainen paratiisimainen sviittinsä varattuna Hirviön ainoalle rakastetulle: Bellelle. Kyseessä on klassinen talovertaus; linna symboloi Hirviön sielua. Toinen suosikkikohtaukseni tapahtuu puutarhassa, jossa on patsas, joka kuvaa metsästyskoiria peuran kimpussa. Tässä kohtauksessa Belle odottaa hirviötä tämän patsaan luona, minkä jälkeen hän ottaa suihkulähteestä vettä kämmenelleen, josta hirviö sen sitten juo. Kohtaus on naurettavan yksinkertainen, mutta siinä on niin paljon tunnetta ettei sanotuksi saa. Kaikki tällaiset piilotetut merkitykset ja metaforat loistavat Disneyn näkemyksessä täysin poissaolollaan.
Disneyn Kaunotar ja Hirviö ei ole ollenkaan huono elokuva; tämä versio on vain paljon parempi, älykkäämpi ja syvällisempi elämys. Kokonaisuutena tarina on tässä versiossa mielestäni paremmin kerrottu ja sen varsinainen sanoma vaikuttavammin ilmaistu kuin remakessa. Lisäksi Cocteaun riisutumpi tyyli on enemmän omaan mieleeni kuin mahtipontinen Disney. Hyviä elokuvia molemmat, mutta itse pidän tästä enemmän. Sen pituinen se.
Arvio: 5/5
Arvio: 5/5
LA
BELLE ET LA BÊTE, 1946 Ranska
Tuotanto: André
Paulvé
Ohjaus: Jean
Cocteau
Käsikirjoitus: Jean
Cocteau, Jeanne-Marie Leprince de Beaumont
Näyttelijät: Jean
Marais, Josette Day, Marcel André, Michel
Auclair, Mila Parély, Nane Germon, Raoul Marco
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.