Juoksuhaudat. Ensimmäisen
maailmansodan juoksuhaudat olivat kuolemanloukku niin hyökkääjille
kuin puolustajillekin. Yksinkertaisimmillaan juoksuhaudat olivat vain
multaiseen maahan kaivettuja ojia ja päälle aseteltuja risuja tai
läkkipeltiä, ajan mittaan kaivanteiden rakenteita vahvistettiin
puu- ja teräsbetonirakenteilla. Puolustusasemiin kerääntyvä vesi
ja kuona tekivät sotilaiden elämästä helvettiä, mutta ainakin
puolustusasemat säilyivät puolin ja toisin pitkälti
muuttumattomina. Rintamalinjojen juututtua paikoilleen eri osapuolet
alkoivat kehitellä uusia menetelmiä juoksuhautasodan voittamiseksi.
Saksalaiset kehittivät erikoiskoulutetuista ”shokkisotilaista”
koostuvat yksikkönsä, joiden tarkoitus oli keskitetyillä
taktisilla iskuilla vallata ja tuhota vihollisen asemia sekä
valmistella läpimurtoa armeijalle.
Saksalaiset
Stosstrupp-joukot lukeutuvatkin erityisesti kotimaassaan ensimmäisen
maailmansodan ikonisimpaan kuvastoon. Siksi tuskin tuleekaan
yllätyksenä, kuinka paljon kunniakkaan ja jännittävän aiheen
ikonografiaa onkaan Saksassa viljelty sitten pölyn laskeutumisen.
Näyttelijänä paremmin tunnetun Ludwig Schmid-Wildyn
esikoisohjaus Stosstrupp 1917 on yksi monista aiheen
klassisista kuvauksista. Sotadokumentteja ja arkistomateriaalia
ensimmäisestä maailmansodasta nähneet lienevätkin jo tuttuja
Schmid-Wildyn teoksen hämmentävän realistisen lavastuksen kanssa:
30-luvun puolivälissä sotaelokuva oli ulkoisilta avuiltaan hiottu
niin täydellisyyteensä, että ajan teoksia on spontaanisti
sekoitettu aitoon tavaraankin. Yli-ikäiset näyttelijät paljastavat
tässä tapauksessa tarinan
fiktioksi.
Ilman kontekstia tällaiset realismiin painottuvan teoksen katsominen voipi olla aikas ja kurja kokemus. Stosstrupp 1917 olettaakin yleisön olevan ennestään tuttu ”myrskyjoukkojen” historiasta ja toiminnasta, eikä suotta ala selitellä auki jutun jujua. Henkilökohtaisena pettymyksenä katsojalle ei varsinaisesti edes näytetä miljöön autenttisuudesta huolimatta oikeita rynnäkkötaktiikoita tai erikoissotilaiden toimintaa. Schmid-Wildy lieneekin ollut itse taistelutoimintaa kiinnostuneempi yleisen tason myyttisestä rintamakokemuksesta ja aiheen nostalgiasta – Stosstruppia pidettiinkin rohkeuden ja miehuullisuuden symbolina. Ensimmäisen maailmansodan juoksuhauta- ja shokkitaktiikat ovat mielenkiintoinen ja inspiroiva pala sotahistoriaa, ja soisin aihetta käsiteltävän sotaelokuvissakin muutenkin kuin näin pinnallisella tasolla.
Arvio: 2.5/5
STOSSTRUPP 1917, 1934 Saksa
Ohjaus: Ludwig Schmid-Wildy, Hans Zöberlein
Käsikirjoitus: Hanz Zöberlein, Franz Adam, Marian Kolb
Näyttelijät: Ludwig Schmid-Wildy, Beppo Brem, Max Zankl


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.