Weimarin Saksan tuho oli vain
ajan kysymys. Erilaisia vallankaappaushankkeita maassa olikin toista
tusinaa ennen natsien nousua maan ylimmäksi vallankäyttäjäksi.
Aiemmista vapauksista rikastuneille kulttuuripersoonallisuuksille
uusi epäjärjestys tarkoitti maanpakoa. Hollywoodiin kirjansa
siirtänyt Fritz Lang näki lamavuosien sekasorrosta kohoavan
totalitarismin nousussa yhteyksiä aikansa Amerikkaa vaivaavan
lynkkausperinteen kanssa, olihan kumpaisessakin ohjaajan näkökulmasta
kyse lain kirjaimen pettämisestä kasvottomien massojen
impulsiivisen kiihkon voimasta. Pahimmillaan lynkkauksissa ei ollut
kyse vain yksittäisten raivopäiden päähänpistosta, vaan kullan
ja hunajan massa oman käden oikeutta saattoi osallistua jakamaan
kymmenien tuhansien suuruinen katkeroitunut ja laista piittaamaton
massa-armeija.
Kiihko on tarina syyttömästä miehestä, ajojahdista ja kostosta. Alussa Spencer Tracyn esittämä hehtaarileukainen nuorukainen pidätetään epäiltynä lapsen kidnappauksesta. Huhut leviävät, ja pian kokonaisen pikkukylän työikäinen väestö järjestäytyy poliisiaseman ympärille carpentermaiseen tyyliin ottamaan lastenmurhaajaa hengiltä. Ajatelkaa lapsia. Syytön mies lavastaa kuolemansa ja pakenee maan alle. Tracyn esittämän miehen ”murhaa” seuraa oikeudenkäynti, jossa kyläläiset valehtelevat toistensa puolesta päästäkseen pälkähästä. Tiedättehän vanhan poliisileffojen kliseen, jossa totuus paljastuu tavalla tai toisella massaviestimien kautta? Kiihko oli innovatiivinen elokuva paitsi kyseisen kliseen, mutta myös mediatodisteiden käytön keksijänä.
Fritz Langista kasvoi Amerikan vuosinaan yksi alan johtavista noir-ohjaajista. Kiihkoakin on toisinaan luonnehdittu noiriksi, vaikka todellisuudessa elokuva lieneekin lähempänä genren varhaisia inspiraationlähteitä. Lähimmäksi noirin tyyliä Kiihkossa pääsee mielestäni genrelle ominaisen arvaamaton käsikirjoitus: tarina loikkii sikin sokin romantiikasta, lähes road moviesta ja trilleristä kiihkeään rikos- ja oikeussalidraamaan – aitona kypsän kauden noir-leffassa tarina olisi vielä kyseenalaistanut vallitsevaa yhteiskuntaa, moraalia ja todellisuuskäsitystäkin. Aikansa kommentaarina laki ja järjestys kuitenkin esitetään Kiihkossa positiivisessa valossa suhteessa massojen nyrkkivaltaan. Muutamat mielenkiintoiset kuvasommitelmat peileineen ja varjoineen toki tuovat mieleen myöhempiä noir-klassikoita.
Fritz Lang oli nero, ja Kiihko on neron luomus. Ohjaajan vallankumouksellisesta persoonasta tietämättömät saattavatkin etukäteen odottaa mustavalkoiselta 30-luvun Hollywood-klassikolta kankeaa ja kuivakiskoista pönöttelyä – mitä Kiihko ei siis missään nimessä ole. Mielestäni Langin tarina on jämäkkyydessään ja hienovaraisessa kantaaottavuudessaan mitä ajattominta jälkeä, silkalta tekniseltä kantiltakin elokuvanteko oli rapakon takana lamavuosina edistynyt valtavasti sitten alkuaikojen jähmeiden teatterileffojen. Oikeamielisen yksilön taistelu pahaa maailmaa vastaan oli punaisena lankana nerokas, ja kuten suuren innovaattorin luomuksille yleensä tuppaa käymään, kasvoi liberaalia henkeä puolustavasta teemastakin omanlaisensa rakastettu perusklisee viimeistään natsien hirmuvallan romahdettua, ja suurvaltojen polkaistua käyntiin kylmän sodan.
Kiihko on tarina syyttömästä miehestä, ajojahdista ja kostosta. Alussa Spencer Tracyn esittämä hehtaarileukainen nuorukainen pidätetään epäiltynä lapsen kidnappauksesta. Huhut leviävät, ja pian kokonaisen pikkukylän työikäinen väestö järjestäytyy poliisiaseman ympärille carpentermaiseen tyyliin ottamaan lastenmurhaajaa hengiltä. Ajatelkaa lapsia. Syytön mies lavastaa kuolemansa ja pakenee maan alle. Tracyn esittämän miehen ”murhaa” seuraa oikeudenkäynti, jossa kyläläiset valehtelevat toistensa puolesta päästäkseen pälkähästä. Tiedättehän vanhan poliisileffojen kliseen, jossa totuus paljastuu tavalla tai toisella massaviestimien kautta? Kiihko oli innovatiivinen elokuva paitsi kyseisen kliseen, mutta myös mediatodisteiden käytön keksijänä.
Fritz Langista kasvoi Amerikan vuosinaan yksi alan johtavista noir-ohjaajista. Kiihkoakin on toisinaan luonnehdittu noiriksi, vaikka todellisuudessa elokuva lieneekin lähempänä genren varhaisia inspiraationlähteitä. Lähimmäksi noirin tyyliä Kiihkossa pääsee mielestäni genrelle ominaisen arvaamaton käsikirjoitus: tarina loikkii sikin sokin romantiikasta, lähes road moviesta ja trilleristä kiihkeään rikos- ja oikeussalidraamaan – aitona kypsän kauden noir-leffassa tarina olisi vielä kyseenalaistanut vallitsevaa yhteiskuntaa, moraalia ja todellisuuskäsitystäkin. Aikansa kommentaarina laki ja järjestys kuitenkin esitetään Kiihkossa positiivisessa valossa suhteessa massojen nyrkkivaltaan. Muutamat mielenkiintoiset kuvasommitelmat peileineen ja varjoineen toki tuovat mieleen myöhempiä noir-klassikoita.
Fritz Lang oli nero, ja Kiihko on neron luomus. Ohjaajan vallankumouksellisesta persoonasta tietämättömät saattavatkin etukäteen odottaa mustavalkoiselta 30-luvun Hollywood-klassikolta kankeaa ja kuivakiskoista pönöttelyä – mitä Kiihko ei siis missään nimessä ole. Mielestäni Langin tarina on jämäkkyydessään ja hienovaraisessa kantaaottavuudessaan mitä ajattominta jälkeä, silkalta tekniseltä kantiltakin elokuvanteko oli rapakon takana lamavuosina edistynyt valtavasti sitten alkuaikojen jähmeiden teatterileffojen. Oikeamielisen yksilön taistelu pahaa maailmaa vastaan oli punaisena lankana nerokas, ja kuten suuren innovaattorin luomuksille yleensä tuppaa käymään, kasvoi liberaalia henkeä puolustavasta teemastakin omanlaisensa rakastettu perusklisee viimeistään natsien hirmuvallan romahdettua, ja suurvaltojen polkaistua käyntiin kylmän sodan.
Arvio: 4/5
FURY, 1936 USA
Ohjaaja: Fritz Lang
Käsikirjoitus: Fritz Lang, Norman Krasna, Bartlett Cormack
Näyttelijät: Sylvia Sidney, Spencer Tracy, Walter Abel, Bruce Cabot


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.