sunnuntai 14. syyskuuta 2025

Maa on kukkiva (1948)



Sotavuodet eivät tarjonneet hedelmällistä maaperää elokuvataiteelle Neuvostoliitossa. Stalinin suosioon päässyt Aleksandr Dovzenko teki osansa ohjaamalla ja editoimalla dokumentaareja rintamakuvaajilta saamastaan materiaalista. Mikäli sota neuvostoliittolaisesta näkökulmasta – tai tässä tapauksessa propaganda – lukijaa kiinnostaa, sopii kyseisiä filmejä suositellakin. Sota oli, ja sota meni. Seurasi pitkä jälleenrakennuskausi, jolloin myös Dovzenko palasi leipätyöhönsä. Ajan henkeen sopiva Elämä on kukkiva kertookin optimistiseen sävyyn kasveista, tieteen ja järjen voitosta, luonnon ihmeestä – sekä vallankumouksesta. Sosialistinen realismi elikin sodan loppuvuosilta johtajan kuolemaan kestävää kliimaattista vaihettaan, kiitos Stalinin kiristyneen otteen valtion peräsimestä.

Elämä on kukkiva
alkaa tsaarin ajan Venäjältä. Nerokas biologi Ivan Michurin yrittää kehittää Äiti Venäjän karuimmillakin kolkilla kukoistavan hedelmäpuun. Taantumukselliset voimat kuitenkin tekevät kaikkensa estääkseen tiedehäiskää saavuttamasta edistyksellistä tavoitettaan – jopa kylän paha pappi asettuu Michurinin biologista pyhäinhäväistystä vastaan. Sitten bolshevikit tekevät vallankumouksensa. Leninin ja Stalinin johdolla edistys suorastaan laukkaa Ukrainan arojen läpi Michurinin tutkimuskeskukseen – koko Venäjä on siis pääsevä nauttimaan mestaribiologin työn hedelmistä. Stalinin ajan elokuvana Elämä on kukkiva sisältää myös naurettavuuksiin asti nuorten ja kauniiden neuvostokansojen marsseja plakaatteineen ja patrioottisine lauluineen. Stalin saa puutkin kukoistamaan onnesta.


Tiesin jo etukäteen jälleenrakennuskauden neuvostoelokuvan heikkouksista – en vain olettanut Dovzenkonkin vajonneen ohjaajana näinkin alas tarinankerronnallisen kuivuuden ja latteuden yrjöttävään ytimeen. Elämä on kukkiva on niin falskia propagandaa, etteivät sen tarina ja hahmot enää edes tunnu uskottavilta tai realistisilta – pikemminkin tyylitellyltä teatterilta jonkun kiinalaisen vallankumouksellisen baletin hengessä. Tarina pelastavasta vallankumouksesta vastustajineen oli jo näihin aikoihin vanha ja kulahtanut klisee jopa neuvostoelokuvissa. Onneksi Dovzenkon sallittiin herkutella komeilla luontokuvilla sekä muutamilla näteillä kuvasommitelmilla, muuten ei tällaisessa enää olisi näkemisen arvoista sisältöä. Kuvat kelloistakin lienevät viittaus lähestyvän vallankumouksen odotukseen. Mene ja tiedä.


Kirjalliset lähteet tai viisaat päät eivät osaa kertoa Dovzenkon vähäisemmän väkerryksen vastaanotosta. Induktiivisesti iteroiden palaute lienee siis ollut olematonta jopa neuvostomittapuulla – Stalinin mielipidettä aiemmin palkitsemansa Dovzenkon teoksesta ei tunneta – Isä Aurinkoisella oli kylmän sodan kynnyksellä tähdellisempääkin ajateltavaa. Toisaalta, jälleenrakennus tuhoisan sodan jäljiltä olikin vielä ns. vaiheessa, joten elokuva-alan ja politiikan ulkopuolella moneltakaan tuskin löytyi kiinnostusta propagandaksi tiedettyä sosialistista realismia kohtaan.


Arvio: 1.5/5


MICHURIN, 1948 Neuvostoliitto
Ohjaus: Aleksandr Dovzenko
Käsikirjoitus: Aleksandr Dovzenko
Näyttelijät: Grigori Belov

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.