tiistai 23. syyskuuta 2025

Nuoret leijonat (1958)



Sota ei koskaan muutu, sanotaan. Sotaelokuva sen sijaan voi toisinaan saada mitä mielenkiintoisimpia muotoja. Nuorten leijonien muotojen tarkoituksena lienee ollut rikkoa mahdollisimman montaa aikansa Hollywoodin kirjoitettua perussääntöä. Kolmanneksen tarinasta kuvaaminen vihollisen näkökulmasta, sekä Marlon Brandon nimellä kulkevan maskuliinisen maanjäristyksen asettaminen saksalaisen upseerin rooliin kielivätkin kuvia kumartelemattomasta asenteesta. Temppu on tuttu jo Lewis Milestonelta ja kierrätetty useita kertoja myöhemmin kapinallisten ohjaajanerojen toimesta. Amerikkalaisia erityispainotuksia ei kuitenkaan täysin rohjettu laiminlyödä kumouksellisestakaan näkemyksestä: Montgomery Cliftin ja Dean Martinin esittämät rasvatukkaiset miekkoset käyvät läpi omat kasvukipunsa veronmaksajista sankarillisiksi tappajiksi.

Mieskolmikon tarina alkaa sotaa edeltävällä ajalta. Brandon esittämä Christian työskentelee laskettelunopettajana baijerilaisessa lomaparatiisissa. Amerikkalaisen porvarisneidon kanssa deittaileva optimistinen Christian kertoo mielitietylleen toivovansa uuden valtionjohdon kaitsevan Saksaa ja saksalaisia kohti parempaa tulevaisuutta. Nuori mies kuitenkin kieltää olevansa natsi tai edes politiikasta kiinnostunut. Sodan myöhemmin syttyessä Christian liittyy mukaan joukkoon harmaaseen ja päätyykin sotilaspoliisiksi Pariisiin, tuohon muotivaatteiden, jalojuomien ja porttojen paratiisiin. Koska sodassa tylsyys on pahimmillaan vähintään yhtä tappavaa kuin lyijykin, päätyy Christian anomaan siirtoa Afrikan rintamalle.


Christianin nauttiessa Pariisin rauhasta tämän entinen neito aloittelee suhdetta juutalaisen miehen (Clift) kanssa. Amerikan valmistautuessa liittyäkseen taistoon jokainen kynnelle kykenevä houkutellaan värväystilaisuuksiin ja tarkastuksiin. Juutalaisena päähenkilö numero kaksi tuleekin kohdanneeksi armeijan ja yhteiskunnan ennakkoluuloja – saapa heprealainen kuonoonsakin. Päähenkilö numero kolme (Martin) ystävystyy juutalaisen kanssa, ja yhdessä näiden tiet risteävätkin lopussa illuusionsa karistaneen Brandon kanssa. Trion perusdynamiikkana Brando aloittaa innokkaana sotilaana, kun taas amerikkalaisista kypsyy sotilaita. Mojovana keskisormena aikansa yleisölle amerikkalaiset herooiset urhot nähdäänkin lopussa teloittamassa aseetonta miestä.

Näyttäviä koreografioita tai realismia haikaileville Nuoret leijonat tuottaa varmuudella pettymyksen. Edward Dmytrykin ohjaustyö keskittyykin toiminnan sijaan draamaan, ja yleisilmeeltään Nuoret leijonat on likaisimmillaankin kuin suoraan Hugo Bossin vaatekaapista – mielestäni sotaelokuvalle liiankin steriili ja viivoittimella sommiteltu. Kertoman mukaan Marlon Brandokin oli tyytymätön studion päätökseen siistiä tämän hahmon särmää: näyttelijä itse näki roolissaan tilaisuuden tutkiskella ihmismielen pimeämpiä kolkkia syvällisemmin kuin oli ajan hengelle soveliasta. Paremmin romaaniensa klassisista filmatisoinneista kuin kirjallisuudesta tunnettu Irvin Shaw taas oli pettynyt tekijöiden ratkaisulle kuvata Christian uskonsa menettävänä pinnallisena hyvänä tyyppinä alkuperäisen, sodan moraalisesti rappioittavaa vaikutusta kuvaavan draaman kaaren sijaan.


Jos Nuorista leijonista jotain olisin suonut korjattavan, niin venähtäneen pituuden: kestoa Dmytrykin teoksella on liki kolmisen tuntia, ja omaan makuuni liian suuri osa tarinasta sijoittuu kotirintamalle ja pureskelemaan joutavaa ihmissuhdesillisalaattia. Makuasioita. Klassisen Hollywoodin draamoja lähempänä omaani on Miehiä sodassa -kaltainen, suoraan asian ytimestä alkava tiivis sotatarina. Ehkä tämä mielipiteeni on epäsuosittu ja väärin muutenkin, mutta mielestäni Nuoret leijonat ei olekaan nimenomaan sotaelokuvana erityisen vaikuttava. Muutamista kovan luokan näpäytyksistä huolimatta liika seesteisyys ja turhiin ihmissuhdekiemuroihin keskittyminen vievät tarinasta parhaan terän. Marlon Brandon karisma on syy Dmytrykin ohjaustyön katsomiselle, wanhan ajan Hollywoodin glamourista nauttivat keksinevät tusinan verran lisää. Mutta muuttuiko sota? Ei minusta.



Arvio: 3/5


THE YOUNG LIONS, 1958 USA
Ohjaus: Edward Dmytryk
Käsikirjoitus: Edward Anhalt, Irvin Shaw
Näyttelijät: Marlon Brando, Montgomery Clift, Dean Martin

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.