Hiekka. Auringossa
kiiltelevässä aavikossa on salaperäistä romantiikkaa, kuin häivä
kangastusta. Mihail Rommin pikkuisen seikkailuelokuvan
ensimmäisissä kuvissa horisonttia halkovat dyynit tuulen
muotoilemine aaltomaisine kuvioineen saivat sisäisen pikkupoikani
vartomaan Kari Grandia. Mehumainoksesta ei suinkaan ole kyse –
ainoastaan sosialistisesta realismista. Ajan ja taidesuuntauksen
perinteitä kunnioittaen myös Rommin elokuvan päähenkilöitä ovat
sankarilliset puna-armeijan sotilaat. Kuin kohtalon oikusta
työväenluokan puolesta taistelevat sankarit ovat harharetkillään
päätyneet vaeltelemaan Keski-Aasian polttaville aavikoille.
Maailman kuudenneksen etelärajoillakin riittää kapinallisia
valkoisia harmiksi asti – tässä tapauksessa valtoimenaan riehuvat
aseistetut afgaanikapinalliset eli basmachit, joiden edessä
puna-armeijakin on aseeton. Kirottu taantumus!
Mitäpä sankarimme hiekan ja kivien seasta löytävätkään? Työväenluokan viholliset ovat kätkeneet piilopaikkaansa kuivuneen kaivon kupeeseen tukun aseita. Yksi miehistä lähetetään takaisin hakemaan apua, jolloin muut jäävät asemiin puolustamaan saalistaan paikallisen heimopäällikön johtamilta vihamielisiltä kapinallisilta. John Fordia avoimesti lainailevan seikkailun juoni ei olekaan kuvailtua monimutkaisempi, mutta elokuvassa on onneksi juuri ja juuri tarpeeksi toimintaa ja jännitystä kestoonsa nähden. Loppua kohden katsojan on tarkoitus jännittää, josko apua etsimään lähetetty mies saa yhteyden omiinsa sekä ehtii ajoissa ennen oikeamielisten ystäviensä perikatoa basmachi-taistelijoiden käsissä. Yksinkertaisena sanomana Rommin elokuvassa onkin yhteisön voitto yksilöstä. John Ford varmasti oksentaisi Rommin teoksen sosialistisille ihanteille.
13 onkin elokuvana kuin lahjakkaan elokuvantekijän varhainen harjoitustyö: kyseessä on joka kantilta pätevä, perusteiltaan onnistunut ja toimiva teos – muttei mitään muuta. Huomasin itsekin Rommin teosta katsoessani harhailevani mielessäni muiden leffojen pariin tuon tuostakin: Rommin kiinnostus hiekan dynamiikkaan esimerkiksi toi mieleeni Hiroshi Teshigaharan Dyynien daamin luonnottomat hiekkavirrat. Rommin seikkailu toimi suorana inspiraationa Humphrey Bogartin tähdittämälle Saharalle. Aavikko onkin selvästi mielekäs miljöö niin sota- ja taideleffoille kuin mehumainoksillekin. Jos elokuva on unitilaa kuten Scorsesen Mara teoretisoi, loihtii erämaa vetävimmät näyt ja kangastukset myös valkokankaalle – kuin unihiekan voimasta. Sisäisen pikkupoikani on silti ikävä kaikkien janoisten sankaria.
Arvio: 3/5
TRINADZAT, 1937 Neuvostoliitto
Ohjaus: Mihail Romm
Käsikirjoitus: Josif Prut, Mihail Romm
Näyttelijät: Ivan Novoseltsev, Jelena Kuzmina
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.