Sodan psykologia. Kuolemaa
nähneen ihmisen tunnistaa usein silmistä. Ymmärtäessään
henkisen ja fyysisen rajallisuutensa ihminen joko murtuu täysin –
tai kokee henkisen murroksen: juoksuhaudoissa ei ole ateisteja,
sanotaan. Stanley Kubrick oli taiteilijana kiinnostunut
Vietnamin sodan psykologisesta puolesta. Modernin henkitieteen
vaikutuksesta myös armeijan koulutus kehittyi noihin aikoihin
tavanomaisesta massamallista tehokkaampiin ja brutaalimpiin
tappometodeihin. Sodan jäljiltä Pohjois-Amerikassa vaeltelikin
käveleviä aikapommeja jatkamassa sotaansa kylien ja kaupunkien
kaduilla. Tappovaihteen psykologinen poiskytkentä opittiin vasta
kauan Vietnamin sodan jälkeen, kun vahinko oli jo tapahtunut.
Kaikkia kilahtaneita ei sittenkaan saatu kuntoutettua osaksi
järjestäytynyttä yhteiskuntaa.
Full Metal Jacket on jaettu kahteen osaan, joista ensimmäinen kuvaa sotaan lähetettävien miesten indoktrinaatiota kunnollisista veronmaksajista säälimättömiksi petoeläimiksi. Pohjustusvaiheessa kullekin sotilaista annetaan uusi nimi ja identiteetti. Tuhmuuksia suustaan päästelevä R. Lee Ermeyn hajottaa ensin tykinruuan psyyken järjestelmällisellä simputuksella, minkä jälkeen vääpeli Hartman kokoaa sirpaleiksi hajonneen mielen uuteen, isänmaallisempaan muotoon. Matthew Modinen esittämä Joker on muita älykkäämpi ja pitää järjestelmää pilkkanaan. Vincent D’Onofrion esittämä Gomer Pylekin eheytyy koulutuksen edetessä ylipainoisesta häpeäpilkusta mallikelpoiseksi tappajaksi. Heikkoutensa mukana Pyle menettää ihmisyytensä ja lopulta henkensäkin.
Full Metal Jacket on jaettu kahteen osaan, joista ensimmäinen kuvaa sotaan lähetettävien miesten indoktrinaatiota kunnollisista veronmaksajista säälimättömiksi petoeläimiksi. Pohjustusvaiheessa kullekin sotilaista annetaan uusi nimi ja identiteetti. Tuhmuuksia suustaan päästelevä R. Lee Ermeyn hajottaa ensin tykinruuan psyyken järjestelmällisellä simputuksella, minkä jälkeen vääpeli Hartman kokoaa sirpaleiksi hajonneen mielen uuteen, isänmaallisempaan muotoon. Matthew Modinen esittämä Joker on muita älykkäämpi ja pitää järjestelmää pilkkanaan. Vincent D’Onofrion esittämä Gomer Pylekin eheytyy koulutuksen edetessä ylipainoisesta häpeäpilkusta mallikelpoiseksi tappajaksi. Heikkoutensa mukana Pyle menettää ihmisyytensä ja lopulta henkensäkin.
Stanley
Kubrickin alkuperäisenä tarkoituksena oli tuottaa elokuva
holokaustista ennen suunnitelmien hylkäämistä
toteuttamiskelvottomina. Sotakirjeenvaihtajana palvelleen Gustav
Hasfordin Vietnam-kokemuksiin pohjautuva, hirtehisen humoristinen
romaani taasen teki ohjaajamestariin niin suuren vaikutuksen, että
mies luki teoksen läpi peräti kahdesti. Karskia ja
kaunistelematonta Hasfordia itseään kovista otteistaan tunnetun
Kubrickin on kerrottu pelänneen. Alkuperäisteoksen kirjoittajaa ei
haluttu mukaan kuvauspaikalle, eikä miestä alkujaan ollut tarkoitus
huomioida käsikirjoituksen osalta elokuva lopputeksteissäkään.
Kubrick kuitenkin antoi periksi kohteluunsa tyytymättömän
Hasfordin uhattua veteraanin nöyryyttämistä seuraavalla
mainehaitalla. Kubrick oli siis oikeistolainen.
Vietnamiin Jokerin ja tämän kumppanin matka vie puolivälin paikkeilla. Jo lennolla pelipaikalle nämä todistavat sotilaan säälittä ja makeasti naureskellen ampumassa aseettomia siviilejä. Perillä miehiä odottaa seksillä ja huumeilla elävä, vihollisten sekä sivullisten uhrien ruumiiden peittämä rauniokaupunki. Ihmiset ovat niin tottuneet kalmaan, että nämä laskevat vainajain kustannuksella jo leikkiäkin. Perillä toksista maskuliinisuutta huokuva vanha remmi kokoontuu yhteen: sodan kauhuista ja propagandasta ironisella tavallaan ilveilevä Joker kohtaa jälleen Animal Motherin, Cowboyn ja kumppanit. Vihollista sen sijaan ei nähdä, ainoastaan kasvottomia vainajia sekä joukkohautoja. Tuttuna teemana monista muista Vietnam-aiheisista teoksista amerikkalaisten sotilaiden on mahdotonta tunnistaa ystävää vihollisesta, ja vainoharhaisuus onkin sodassa arkipäivää.
Vietnamiin Jokerin ja tämän kumppanin matka vie puolivälin paikkeilla. Jo lennolla pelipaikalle nämä todistavat sotilaan säälittä ja makeasti naureskellen ampumassa aseettomia siviilejä. Perillä miehiä odottaa seksillä ja huumeilla elävä, vihollisten sekä sivullisten uhrien ruumiiden peittämä rauniokaupunki. Ihmiset ovat niin tottuneet kalmaan, että nämä laskevat vainajain kustannuksella jo leikkiäkin. Perillä toksista maskuliinisuutta huokuva vanha remmi kokoontuu yhteen: sodan kauhuista ja propagandasta ironisella tavallaan ilveilevä Joker kohtaa jälleen Animal Motherin, Cowboyn ja kumppanit. Vihollista sen sijaan ei nähdä, ainoastaan kasvottomia vainajia sekä joukkohautoja. Tuttuna teemana monista muista Vietnam-aiheisista teoksista amerikkalaisten sotilaiden on mahdotonta tunnistaa ystävää vihollisesta, ja vainoharhaisuus onkin sodassa arkipäivää.
Elokuvan käsikirjoittamiseen osallistunut Michael Herr on kuvannut tarinan sotaosuutta ihmismielen ja maskuliinisuuden pimeimpien puolten taistelukentäksi. Painottaakseen elokuvansa yliampuvaa maskuliinisuutta Kubrick olisi halunnut Animal Motherin rooliin itsensä Arnold Schwarzeneggerin – Arska kuitenkin joutui kieltäytymään roolista kiireisiinsä vedoten. Vähemmän steroideja kuseva Adam Baldwin lienee arkisempana ja samaistuttavampana hahmona luontevampi valinta machoilevan rivisotilaan rooliin, mutta kuka oikeasti EI olisi halunnut nähdä Arskaa Kubrick-leffassa? Mielenkiintoisena ratkaisuna Full Metal Jacketissa ei nähdäkään sotilaita tappamassa kuin naisen aivan elokuvan lopussa. Jos ensimmäinen puolikas päättyi heikkouden ja feminiinisyyden kuolemaan vertauskuvallisesti, päättyy toinen puolikas samoihin kuviin ja tunnelmiin konkreettisesti.
Full Metal Jacket on suurenmoinen psykologinen sotaelokuva, jonka tekoprosessistakin saisi helposti kerrottua jännittävän tarinan poikineen. Toisin kuin kirjassa, Kubrickin elokuvassa ei käydä lainkaan viidakossa – Full Metal Jacketin kaupunkirauniotkin olivat todellisuudessa purkutyömaata. Modinen ja D’Onofrion ystävyyskin viileni kuvausten vaiheissa, ja alussa nähtävä Jokerin lyönti olikin aitoa turhautumista. R. Lee Ermeynkin piti alkujaan toimia vain sotilaallisena neuvonantajana, mutta tämän räjähtävät näyttelijäntaidot vakuuttivat Kubrickin. Kertomansa mukaan Ermey improvisoikin lennossa suurimman osan elokuvassa suoltamistaan solvauksista. Hartmanin indoktrinaatio tekikin tehtävänsä: viimeisissä kuvissa Joker nähdäänkin muiden mukana marssien laulaen palavilla raunioilla. Koulutus on ohi. Sodan loppua sen sijaan ei nähdä milloinkaan.
Arvio: 5/5
FULL METAL JACKET, 1987 USA, Iso-Britannia
Ohjaus: Stanley Kubrick
Käsikirjoitus: Stanley Kubrick, Michael Herr, Gustav Hasford
Näyttelijät: Matthew Modine, Vincent D'Onofrio, Adam Baldwin, R. Lee Ermey
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.