Kaikista ihmisistä ei ole
Hollywood-tähdiksi. Henkilökohtaisesti olen kuullutkin useamman
kriittisen äänen toteavan, kuinka nämä eivät ikipäivänä
maksaisi nähdäkseen tavallisen tallaajan näköisiä elokuvatähtiä.
Jotkin ihmiset kuulevatkin silmillään. Muoti- ja
kosmetiikkateollisuus kuittaavatkin vuosittain miljardeja ihmisten
ulkonäköpaineilla ja epävarmuuksilla. Mammona tai mittava
vaatekaappikaan eivät tee Hollywood-tähteä, mutta pelko ulkonäön
menetyksestä pystyy ajamaan rikkaat ja kuuluisatkin hulluuden
partaalle kuin Auringonlaskun kadun
ikääntyneen kaunottaren, jolta Hollywood otti kaiken, minkä
antoikin – ja enemmänkin. Billy Wilderin elokuva tähtineen
saavutti kuolemattomuuden, mutta vain vertauskuvallisella tasolla.
Robert
Zemeckisin elokuvassa niin ulkonäköpaineille kuin kuolemallekin
annetaan lapiosta jakaukseen niin että lapaluutkin natisevat
liitoksistaan. Tarinassa toisistaan mittaa ottavat Helen ja
Madeleine, kaksi turhamaista ja ahnetta naista, joiden kissamaisen
kilvoittelun kohteeksi joutunut Bruce Williskin tarttuu
turhautuneena pulloon. Tarinan alkupuolella masentuneesta ja
ylipainoisesta kuin taikaiskusta seksikkääksi missiksi muuttunut
Helen yrittää vakuuttaa Brucen murhaamaan vaimonsa ja lavastamaan
kuoleman onnettomuudeksi. Juoni kuitenkin epäonnistuu, ja Bruce
huomaakin astuneensa hullujen naisten virittämään rotanloukkuun –
ja miesparka saattaakin joutua elämään emäntien ehostajana kunnes
musta aurinko nousee.
Valistunut
lukija varmasti yhdistää vielä Zemeckisin nimen Tales from the Cryptiin, tuohon vanhoista kauhusarjiksista ammentavaan, rajoja
rikkovaan helmeen televisiosarjojen joukossa. Tales from the
Cryptin tarinoiden rakenne on hupaisan yksinkertainen: jokaisessa
episodissa nähdään yliampuvan paha tai muuten luonteeltaan
viallinen hahmo, jolle koituu lopussa hirtehisen ironinen kosminen
rangaistus. Jos tarinan päähenkilö siis esimerkiksi maksaa itsensä
kipeäksi saavuttaakseen naisen huomiota, saattaa lopulta paljastua
kieron naaraan halunneenkin koko ajan vain rahaa – jota
päähenkilöllä ei enää ole. Kuolema pukee häntä oli
alkujaan tarkoitus olla vain kuvatunlainen episodi tuota kyseistä
klassikkoa, mutta ohjaaja-tuottaja Zemeckisin aloitteesta konsepti
laajennettiinkin kokonaiseksi elokuvaksi.
Roger
Rabbitistä selvinneen Zemeckisin ydinosaamisen tuntien
erikoistehosteet ovat tämänkin kauhukomedian ydintä. Meryl
Streep onkin kuvaillut Zemeckisin tekniikkademon kuvauksia kuin
hammaslääkärikäynniksi: toisinaan tämä joutui vääntäytymään
tehosteiden edellyttämiin omituisiin asentoihin tai kävelemään
takaperin blue screen -maski takaraivossaan. Viimeistä huutoa
olleilla tietokone-efekteillä tämän hahmo nähdäänkin
vääntämässä niskaansa jos minkälaisiin mahdottomiin kulmiin,
välillä Madeleine taas kuikuilee ympäriinsä porsaanmentävä
reikä vatsassaan. Nykysilmään tietokoneella parannellut osat
tietty paistavat läpi, mutta ilmestyessään Kuolema pukee häntä
oli ensimmäisiä teoksia, joissa ihoa kyettiin animoimaan
uskottavasti tietokoneiden avulla. Samoja tekniikoita hyödynnettiin
vähän myöhemmin Jurassic Parkissa.
Kuolema
pukee häntä kävi läpi useita muutoksia jo
käsikirjoitusvaiheessa, ja monesta elokuvan hahmosta ja kohtauksesta
onkin olemassa paperilla vaihtoehtoisia skenaarioita ja paljastuksia.
Madeleine ja Helen esimerkiksi ostivat alkuperäisvedoksessa
eliksiirinsä kuolemattomuuden ja ikuisen kauneuden salat
selvittäneeltä Kleopatralta. Syystä tai toisesta käsikirjoittajat
muuttivat hahmon nimen lopullisessa versiossa, vaikka viittaukset
muinaiseen Egyptiin jätettiinkin. Samoin jäivät elokuvaan
itämaisen seksisymbolin palvelijoina nähtävät bodatut miesmallit
– tarkkasilmäisempi voi löytää joukosta jopa liehuvalettisen
Fabion. Aidon femme fatalen tapaan Zemeckisin elokuvan kuolettavan
kauniit naisetkin käyttävät miehiä pelkästään hyväkseen.
Seksi on vaarallista ja tappaa.
Huomattavimman
muutoksen kaikista koki elokuvan päätöskohtaus: alkuperäisessä
muodossaan kuoliaaksi elämäänsä kyllästyneet Helen ja Madeleine
istuvat puistonpenkillä katsellen vanhan miehen rakkautta vaimonsa
kanssa. Epäonnistuneen testinäytöksen jälkeen loppu päädyttiin
kuvaamaan uudelleen, mutta tarkkasilmäisempi voi silti löytää
lopullisestakin epilogista vihjauksia alkuperäiseen. Itse pidän
kuulemaani skenaariota enemmän teatteriversion lopusta, jossa
televisiosarjan pikimusta ironiakin pääsee leikkauspöydälle
jätettyä paremmin kunniaansa: kahdelle toisiaan vihaavalle naiselle
pahin mahdollinen rangaistus onkin lopulta elinikäinen riippuvuus
toisistaan. Elämä on.
Arvio: 4/5
DEATH BECOMES HER, 1992 USA
Ohjaus: Robert Zemeckis
Käsikirjoitus: Martin Donovan, David Koepp
Näyttelijät: Bruce Willis, Goldie Dawn, Meryl Streep
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.