Kuka perhana on Junji Ito?
Junji Ito on vähän kuin Japanin Stephen King, joskin
romaanien sijaan mies idästä onkin erikoistunut sarjakuviin. Iton
teoksia ei ole taidettu ainakaan kirjoitushetkellä julkaista
suomeksi, englanninkielisiä julkaisuja sen sijaan saattaa onnekas
kauhufani löytää tukuittain tuhansien järvien maankin kirjastojen
kokoelmista – niin arvossaan Iton kosminen kauhu on kotoisankin
lukijakunnan keskuudessa. Uzumakia kuuluisampaa ja palkitumpaa
tarinaa harva inhon ja pelon mestarikaan on tähän maailmaan kyennyt
kynäilemään. Iton magnum opuksen kunnianhimoinen
animefilmatisointi aiheesta tuntuukin ajatuksena luonnolliselta kuin
nenä pellen päässä. Milloinkohan saamme ensimmäisen King-animen?
Luonnollisuus
rajoittuukin Uzumakin kohdalla paperitöihin. Tarinan alussa
pikkukaupungissa asustava ukko kehittää sairaalloisen pakkomielteen
spiraaleihin (=uzumaki). Vähitellen ympäri kaupunkia ja jopa
ihmiskehoja alkaa ilmestyä mystisiä spiraaleja, jotka ovat
yhteydessä salaperäisiin ja arvaamattomiin tapahtumiin. Naisen
otsaan muotoutuva haavauma kasvaa vaatimattomasta arvesta
kokonaiseksi pyörteeksi imaisten lopulta henkilön käsineen ja
jalkoineen itseensä. Groteskeja spiraalikasveja alkaa nousta puutarhamullasta,
ja ihmisetkin vääntyvät muotoa jäljitteleviin asentoihin
tullakseen yhdeksi mystisen geometrisen fetissinsä kanssa. Milloin
ihmiset eivät muutu osaksi kosmista tyhjyyttä, nämä saattavatkin
hiljalleen muuttua etanoiksi.
Shokkisisältöä
ja groteskia kuvastoa Uzumakissa riittää.
Valitettavasti David Cronenbergille kumartava body horror vain
jää halvaksi äklötempuksi ilman merkityksellisempiä tasoja. Iton
klassikon filmatisoinnoin perusongelma onkin mielestäni alusta asti
lähdemateriaalin liiallinen tiivistäminen ja kerronnan
kiirehtiminen. Iton useampaan kirjaan jakautuvussa tarinassa
tunnelmaa rakentuu hitaammalla liekillä, ja selittämättömät
tapahtumat jakautuvat pikemmin viikkojen tai kuukausien ajalle kuin
yhdeksi katkeamattomaksi pötköksi. Alkuperäisen Uzumakin
post-apokalyptisessa tunnelmassa onkin George Romeron
Kuolleiden aamunkoiton fatalismin tuntua, johon filmatisointi
ei kiireessään yllä kuin vaivoin mainion äänisuunnittelunsa
ansiosta.
Animaation
taso heittelehtiminen tappaa vähäisenkin ilon Uzumakin
katsomisesta. Iton teoksen filmatisointi oli tunnetusti vuosikausia
tuotantohelvetissä ja vaihtoikin studiota tekijän ominaista tyyliä pikkutarkasti seuraavan mainion avausjakson
jälkeen. Kolme seuraavaa episodia ovat kuin animaattorin
painajaisesta kaikkine virheineen ja säästönikseineen: olemattoman
budjetin kangistamat hahmot eivät enää elehdi tai kävele
luonnollisesti, vaan siirtyvätkin paikasta toiseen kuin levitoiden –
huhujen mukaan studion tuotanto-ongelmia paikattiin vielä
tekoälylläkin. Fiksumpi olisi ymmärtänyt hyödyntää animaation
heittelehtivää laatua esimerkiksi subjektiivisen kerronnan kautta
vähän samaan tapaan kuin Tohtori Caligarin kabinetissa tai
Ren & Stimpyssä inspiroituneimmillaan.
Älkää
kysykö, mitä viimeisissä jaksoissa tapahtuu, tai miten tarina
loppuun; katsoin Uzumakin alusta loppuun, mutten ymmärtänyt
paljoakaan näkemästäni. Ilmeisesti lopussa tarinan nuoret
päähenkilöt tekevät jotain järisyttävää, ja salaisuus
spiraalien kirouksesta ratkeaa. Viimeistä episodia kärsiessäni
koin oloni levottomaksi ja ahdistuneeksi – väärällä tavalla.
Ikivihreän Uzumakin hutiloidun filmatisoinnin pökkelö
kerronta yhdistettynä turhauttavan tyhjänpäiväiseen
shokkimateriaaliin sekä kamalaan animaation jätti oksettavan maun
suuhuni. Koko roskan katsomiseen kului valitettavasti puolisentoista
tuntia – senkin ajan olisin voinut hyödyntää hedelmällisemmin
vaikka marjametsällä.
Lopullinen
ja ehdottoman oikeudenmukainen tuomioni Uzumakille onkin siis
seuraava: lue mieluummin Japanin Kingin originaali sarjakuva.
Kyytipojiksi suosittelen vaikka ehtaa Kuningasta, Romeroa ja
Cronenbergiä sekä nimeltä mainitsemiani klassikoita. Näillä
eväillä kelpaa vaikka linnoittautua kotiinsa viikonlopuksi
nauttimaan sanoinkuvaamattomasta kosmisesta kauhusta ja aivot
imaisevien spiraalien terrorista. Junji Ito on messias ja vapahtaja. Nyt mennään Itoa kumartamaan.
Arvio: 2/5
UZUMAKI, 2024 Japani, USA
Ohjaus: Hiroshi Nagahama, Yûji Moriyama
Käsikirjoitus: Aki Itami, Junji Ito
Näyttelijät: Abby Trott, Dorothy Elias-Fahn, Doug Stone, Erica Mendez, Robbie Daymond, Shin'ichirô Miki, Toshio Furukawa, Uki Satake
Arvio: 2/5
UZUMAKI, 2024 Japani, USA
Ohjaus: Hiroshi Nagahama, Yûji Moriyama
Käsikirjoitus: Aki Itami, Junji Ito
Näyttelijät: Abby Trott, Dorothy Elias-Fahn, Doug Stone, Erica Mendez, Robbie Daymond, Shin'ichirô Miki, Toshio Furukawa, Uki Satake
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.