Kauhua lapsille? Kyllä, herra
kapteeni! Ja keneltä laadukasta kauhufantasiaa soisikaan
filmatisoitavan kuin Neil Gaimanilta, tuolta postmodernilta
Vergiliukselta, jonka opastamana valistunut lukija varmasti lieneekin
jo askeltanut Morfeuksen valtakuntaan. Unten ja hulluuden valtakunnan
rajamailla vaellellessaan Gaiman tuli sepittäneeksi myös ihastusta
herättäneen Coralinen, lapsille ja nuorille suunnatun
fantasian. Jo taideteostaan viimeistellessään suuri runoilija
ymmärsi tekstinsä arvon ja ottikin yhteyttä Henry Selickiin,
tuohon stop motionin ja makaaberin mielikuvituksen erikoismieheen.
Kuin luovan salaman voimasta ja näkymättömän käden ohjaamana
Gaimanin kauhusatu kääntyikin arvoiseensa asuun
nukkeanimaatiotoimintaansa aloittelevan Laikan tuella.
Arki on tylsää Coralinellakin: äiti ja isä ovat läsnä lähinnä fyysisesti, jokainen päiväkin on aina harmaa kuin pölymakkara pimeässä. Pakotien ilottomasta elämästä Coraline löytää eteisen perukoilta löytyneen pikkuruisen oven takaa: vaihtoehtoisessa maailmassa nappisilmäiset vanhemmat välittävät ja huolehtivat, hiirillä on takapihalla hassunhauska sirkuksensa, ja naapurustossa seikkaileva viisas musta kissakin puhuu Keith Davidin kullatulla äänellä. Coralinen toinen todellisuus ei ole Narnian valtakunta, eikä rikkaiden rakkaiden täydellisessä maailmassa nähdä prinssi Kaspiania pelastamassa kadotetun paratiisin vankeja limbosta. Coralinen kauhusadussa kuolema ja paha ovat käsinkosketeltavaa konkretiaa, ja saduissa kiltit lapset aina pelastetaan.
Runoniekka
Gaimanin ja ekspressionistisen Selickin yhteistyön hedelmä on
huikeinta luovaa pallottelua sitten Danten päivien. Selickin
neronleimauksena duo laajennettiin trioksi kaksikon pestattua
japanilaisen design-mestari Tadahiro Uesugin auttamaan
fantasiansa ulkoasun suunnittelussa. Uesugin töitä selaamalla
huomaakin nopeasti miehen taidon arkkitehtimäisenä sommittelijana
sekä herkkänä tunnelmoitsijana – molemmat piirteet ovat
tehokäytössä myös Coralinessa: taajaan viljelty
epäsymmetria yhdistettynä geometrisen tarkkoihin sommitelmiin ovat
Coralinen visuaalisen kerronnan jykevää peruskiveä. Toisen
todellisuuden tussilla piirretty metsä on Uesugia paljaimmillaan.Arki on tylsää Coralinellakin: äiti ja isä ovat läsnä lähinnä fyysisesti, jokainen päiväkin on aina harmaa kuin pölymakkara pimeässä. Pakotien ilottomasta elämästä Coraline löytää eteisen perukoilta löytyneen pikkuruisen oven takaa: vaihtoehtoisessa maailmassa nappisilmäiset vanhemmat välittävät ja huolehtivat, hiirillä on takapihalla hassunhauska sirkuksensa, ja naapurustossa seikkaileva viisas musta kissakin puhuu Keith Davidin kullatulla äänellä. Coralinen toinen todellisuus ei ole Narnian valtakunta, eikä rikkaiden rakkaiden täydellisessä maailmassa nähdä prinssi Kaspiania pelastamassa kadotetun paratiisin vankeja limbosta. Coralinen kauhusadussa kuolema ja paha ovat käsinkosketeltavaa konkretiaa, ja saduissa kiltit lapset aina pelastetaan.
Alkuperäisen pienoisromaanin ystävien iloksi Gaimania tai Selickiä ei ole vastakaan syytä tai tarvettakaan upottaa kaulaansa myöten jäiseen järveen Helvetin yhdeksänteen piiriin, sillä näiden käsissä Coralinen filmatisointi seuraa komeaa alkuperäisromaania lähes sanasta sanaan pisteineen ja pilkkuineen päivineen. Koska Gaimanin satumaisen tiiviistä tekstistä olisi riittänyt aineksia vain puolikkaaseen elokuvaan, on dialogia sekä hahmoja lisätty ja kohtauksia pitkitetty tasaisesti tarinan mittaan. Hienoiset lisät siellä ja täällä eivät saaneet ainakaan itseäni näkemään punaista, vaikka päähenkilön yksinpuhelun olisinkin toivonut jääneen vähemmälle. Keith Davidin sulosointuja suoltavaan suuhun sen sijaan olisi sopinut enemmänkin dialogia vaikka sitten suoraan Narniasta.
Coraline
ei ole vain ikimuistoinen kauhusatu, vaan myös elokuvana
vallankumouksellinen kuin Edisonin hehkulamppu. Gaimanin ja Selickin
visioita olisi tuskin ollut mahdollistakaan toteuttaa ilman Laikan
viimeisintä huutoa edustavaa teknologista osaamista – erityisesti
keskivaiheilla nähtävä sirkuskohtaus kymmenine tanssivine ja
soittavine hiirineen olisi useimmille alaan vihkiytyneellekin
ylivoimainen tehtävä. Stop motionin perinteitä kunnioittaen Laika ei käyttänyt elokuvansa animoinnissa ylenpalttisia digitaalisia efektejä, enimmilläänkin muutamia green
screeniä hyödyntäviä taustoja. Gaimanin, Selickin ja
Uesugin lyödessä kättä Laikan kaltaisen niksipajan kanssa, saa
jumalaisen komea näytelmä haikailemaan yhteenliittymän tarttumisesta Sandmaninkin tarinaan. Aina saa mieskin unelmoida…
Arvio: 4.5/5
CORALINE, 2009 USA
Ohjaus: Henry Selick
Käsikirjoitus: Henry Selick
Näyttelijät: Dakota Fanning, Dawn French, Ian McShane, Jennifer Saunders, Keith David, Teri Hatcher
Arvio: 4.5/5
CORALINE, 2009 USA
Ohjaus: Henry Selick
Käsikirjoitus: Henry Selick
Näyttelijät: Dakota Fanning, Dawn French, Ian McShane, Jennifer Saunders, Keith David, Teri Hatcher
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.