
Tuhannen auringon valo
riittäisi tuottamaan tuhatkertaisen rusketuksen. Tuhatkertainen
rusketus taas tarkoittaisi ihmiskehon hajoamista atomeiksi
silmänräpäyksessä. Mikäli Hiroshiman ja Nagasakin kokemukset
ovat mitään opettaneet, saattaa Jumalan kuva jättää oikeissa
olosuhteissa jälkeensä pelkän varjon tai märän läntin. Kuolema
purkautuvan energiatsunamin voimasta saattaa tulla niin nopeasti,
ettei ihminen itse ehdi ymmärtämäänkään tapahtunutta. Ensin
iskee paineaalto ja kuumuus. Sortuneet rakennukset ja tulipätsit
tekevät selvää jälkeä ensimmäiseltä aallolta säästyneistä. Laskeuman sataessa
taivaalta hengissä selvinneet alkavat kärsiä syöpä- ja
säteilysairauksista. Japaniin pudotetut atomipommit olivat vielä
lastenleikkiä verrattuna myöhempään kalustoon.
Eletään 80-luvun alkua Sheffieldissä, Isossa-Britanniassa. Kansan nauttiessa rauhassa oluesta radiosta kuuluu keskustelua Lähi-idän kriisistä sekä viilenevistä suurvaltasuhteista. Kylmän sodan uutisointiin tottunut yleisö jatkaa elämäänsä kuin mitään ei maailmassa mullillaan olisikaan: perheenjäsenet kinastelevat ruokapöydässä, äiti ulkoilee lastensa kanssa, ja ukot pelaavat keskenään lautapeliä tupakkaa tuprutellen. Uutisten ilmoitettua sotatoimista Naton ja Varsovan liiton välillä tunnelma alkaakin vakavoitua: ihmiset liimautuvat viestimien ääreen, sekä kynnelle kykenevät kokoontuvat kaduille osoittamaan mieltään ydinaseiden käyttöä vastaan. Yhtäkkiä viranomaiset antavat hälytyksen lähestyvästä iskusta. Sokaiseva valo ilmestyy taivaalle, ja miljoonia siviilejä katoaa silmänräpäyksessä jälkeäkään jättämättä.
Eletään 80-luvun alkua Sheffieldissä, Isossa-Britanniassa. Kansan nauttiessa rauhassa oluesta radiosta kuuluu keskustelua Lähi-idän kriisistä sekä viilenevistä suurvaltasuhteista. Kylmän sodan uutisointiin tottunut yleisö jatkaa elämäänsä kuin mitään ei maailmassa mullillaan olisikaan: perheenjäsenet kinastelevat ruokapöydässä, äiti ulkoilee lastensa kanssa, ja ukot pelaavat keskenään lautapeliä tupakkaa tuprutellen. Uutisten ilmoitettua sotatoimista Naton ja Varsovan liiton välillä tunnelma alkaakin vakavoitua: ihmiset liimautuvat viestimien ääreen, sekä kynnelle kykenevät kokoontuvat kaduille osoittamaan mieltään ydinaseiden käyttöä vastaan. Yhtäkkiä viranomaiset antavat hälytyksen lähestyvästä iskusta. Sokaiseva valo ilmestyy taivaalle, ja miljoonia siviilejä katoaa silmänräpäyksessä jälkeäkään jättämättä.
Threads oli BBC:n kunnianhimoinen pyrkimys visualisoida mahdollisimman realistisesti ydinsodan vaikutuksia Ison-Britannian asukkaiden elämänmenoon. Aiempi yritys 60-luvulta – War Game nimeltään – oli joutunut tuoreeltaan istuvan hallituksen hampaisiin ja jäi potentiaaliselta yleisöltä kokematta itsemurha-aallon pelossa. Threadsia varten vastaavat päätyivätkin tekemään perusteellista taustatyötä saavuttaakseen mahdollisimman autenttisen apokalyptisen tunnelman tarinalleen: Elokuvan ohjannut Mick Jackson valmistautui työhönsä haastattelemalla lukuisia aiheen erityisasiantuntijoita eri aloilta Atlantin molemmin puolin sekä tutustumalla kattavaan tieteelliseen aineistoon ydintuhoon liittyen. Japanilaisten atomiaseen uhrien eli hikabushien tarinat ja traumat toimivat esikuvana elokuvan henkilöhahmojen kokemuksille.
Ensimmäiset kuvat ydiniskun uhreiksi joutuneista tuovat mieleen Kenji Mizoguchin Yön naisten, Akira Kurosawan Juopuneen enkelin sekä Keiji Nakazawan klassikkosarjakuvien näkymät sodanjälkeisestä Japanista. Vanha ja kukoistanut teollisuuskaupunki on raunioina, ja mätänevät ruumiit houkuttelevat kaduille rottia. Yhteiskunnan kyky huolehtia perustoiminnoistaan on romahtanut, ja perustavanlaatuisin infrastruktuurikin on tuhoutunut. Elämä Sheffieldissä alkaa muistuttaa yhä enemmän hajoavan Jugoslavian kaltaista luonnontilaa, jossa pelkän puhtaan veden löytäminen oli siviileille päivittäinen elämän ja kuoleman kysymys. Aineellisen perustan mukana katoavat myös kulttuurin ja moraalin kaltaiset ylellisyydet. Selviytyjillä ei lopulta ole halua tai kykyä tuntea sentimentaalisuutta edes toistensa kuoleman edessä.
Mutta sitten Mad Max, Tina
Turner ja Toshiro Mifune saapuvat pelastamaan
oikeamieliset naiset ja kiltit lapset, niinhän? Väärin.
Yhteiskuntaa koossa pitävien rakenteiden pettäessä ei
pelastajaakaan ole näköpiirissä. Kymmenen vuoden kurimuksen
jäljiltä entisestä suurvallasta ovat jäljellä vain rippeet:
laskeuman, saasteiden ja ydintalven vaikutuksesta väestö on
kutistunut murto-osaan entisestään, ja kansan sivistys ja
elämäntapa ovat taantuneet vuosisatojen edestä aina
keskiaikaiselle tasolle asti. Järjestäytynyt hallinto lakeineen ja
viranomaisineen on enää muisto vain: maailmanlopun jälkeen
vallitsevassa barbaarisessa anarkiassa hallitsee moraaliltaan lähes
villieläinten tasolle taantuneiden miesjoukkojen nyrkkivalta. Raiskattu nainen synnyttää viimeisissä kuvissa lapsen, kääntyy
katsomaan tämän kasvoja ja päästää suustaan vertahyytävän rääkäisyn.
Threads oli
ilmestyessään monessakin suhteessa rajoja rikkova elokuva.
Milloinkaan ennen tai jälkeen ei ole maailmassa tuotettu yhtä
tieteellisen tarkkaa ja mestarillisesti toteutettua kuvausta
ydintuhosta. Mick Jacksonin ohjaustyö on vieläkin taidokkaampaa
ottaen huomioon suuren maailman mittakaavassa olemattoman
tuotantobudjetin – Threadsin dokumentaarinen autenttisuus
onkin osin myös tahatonta. Jacksonin apokalypsin onkin sanottu
traumatisoineen kokonaisen sukupolven televisionkatsojia. Niin
intensiivinen oli Threadsin kuvausprosessikin, että
hätääntyneet sivulliset tukkivat hälytyskeskuksen linjat
luultuaan elokuvantekijöiden savupommeja aidoksi terrori-iskuksi.
Kylmän sodan loputtuakaan Jacksonin visio ei ole menettänyt ajankohtaisuuttaan, vaan modernin teknologian ansiosta tuhannen auringon uhka
on aina kanssamme, halusimme tai emme. Japani oli vasta alkua.
Arvio: 5/5
THREADS, 1984 Iso-Britannia
Ohjaus: Mick Jackson
Käsikirjoitus: Barry Hines
Näyttelijät: Karen Meagher, Reece Dinsdale, David Brierly
Ohjaus: Mick Jackson
Käsikirjoitus: Barry Hines
Näyttelijät: Karen Meagher, Reece Dinsdale, David Brierly
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.