Aika on hassu ilmiö. Yhteen
aikaan harva rohkenikaan vakavissaan suunnitella Hollywood-tason
tuotantoa Robin Hoodin seikkailuista – niin kuuluisa ja
vaikutusvaltainen Errol Flynnin tähdittämä vuoden 1938
filmatisointi oikeasti on. Jopa ysärivuosien ikivihreää Robin
Hoodia käsikirjoittaessa nyrkkisääntönä oli vältellä
mainittua iloista Technicolor-seikkailua niin paljon kuin suinkin
mahdollista. Toinen tabu oli Indiana Jones: Robin Hood ei metsästä
raamatullisia aarteita, pelkää käärmeitä tai taistele natseja
vastaan. Ohjaajaksi palkattu Kevin Reynolds aka Tanssii
Costnerin kanssa toi äidin ja isän suosikkinäyttelijän mukanaan
losin aksentilla puhuvaksi britiksi. Intiaanien ja aitotumaisten
ystävä edustaakin arkipäiväisyydessään kuin varjoa Flynnin
vanhanaikaisesta teatteri-glamourista.
Serpentiini
ja glitter eivät sädehdi Locksleyn Robinin seikkailun
alkusoinneissakaan: Richard Leijonamielen ristiretkelle osallistunut
aristokraatti ja playboy on jäänyt saraseenien vangiksi. Paettuaan
takaisin kotimaahansa Robin saakin kuulla vanhan hyvän Englannin
joutuneen kuninkuutta tavoittelevan Nottinghamin sheriffin
rautasaappaan alle; maassa vallitsee epäoikeudenmukaisuus, eikä
kukaan ole uuden isännän mielivallalta turvassa. Vanhan
kotilinnansa raunioiden varjoissa Robinia onkin vastassa vain perheen
uskollinen palvelija, sheriffin sokeuttama Duncan, joka kertoo
sankarillemme tämän kuninkaalle uskollisen isän saaneen surmansa
usurpaattoria vastustaessaan.
Vallananastaja
on tietysti nimeltään Macbeth, jolle noidat tarinan alussa
ennustavat Skotlannin kuninkuutta. Ei nyt ehkä kirjaimellisesti,
mutta Robin Hoodin lainat Shakespearen draamoista ja Laurence
Olivierin elokuvista ovat alusta lähtien selviä kuin uskovat
pyhäpäivinä – Nottinghamin sheriffillä on kätyreidensä
joukossa jopa ihka oikea noita. Ironian riemuvoittona Sherwoodin omaa
Macbethiä näyttelevä Alan Rickman on ammentanut
roolisuoritukseensa huomattavat määrät Kevin Klinen ääntä
ja vimmaa: vapaat kädet rooliinsa kertoman mukaan saaneen Rickmanin
sheriffi on esikuvansa tavoin jatkuvassa liikkeessä, lausuu
ajatuksensa aina ääneen ja huitoo ympärilleen kuin salaman iskusta
seonnut Duracell-pupu. Niin viihdyttävää seurattavaa Rickmanin
riekkuminen on, että tämän ruutuaikaa päädyttiin rajusti
leikkaamaankin tuottajien koettua tarinan roiston varastavan koko
show’n.
Eikä
Shakespearea ilman Kurosawaa: Sherwoodin metsiin häpäistyn
palvelijansa ja Morgan Freemanin kanssa vetäytyvä Robin Hood
kohtaa yksi toisensa jälkeen värikkäitä ja hyväsydämisiä
hahmoja, joista tämä värvää itselleen seitsemän samuraita.
Vallasta ja yltäkylläisyydestä kansan ahdinkoa ymmärtämään
kasvanut Tanssii susien kanssa alkaa ryöstää rikkailta ja jakaa
saalistaan vähempiosaisille. Pahaisesta pikkurikollisesta kasvaakin
maanvaiva sheriffille ja tämän kätyreille. Niinpä elokuvan
kliimaksin lähetessä saammekin seurata Nottinghamin Oton yrityksiä
päästä Robin Hoodista iloisine veikkoineen sekä viedä neito
Marian vihille vaikka väkisin. Kellon tikittäessä Robinin on
keksittävä keino ystäviensä, rakastamansa naisen sekä
valtakuntansa pelastamiseksi.
Kliseeksi muodostuneen hokeman mukaan tällaisia elokuvia ei enää osata tehdä – eikä taatusti tehtäisi vaikka osattaisiinkin. Kevin Reynoldsin Robin Hood on tyyliltään vähän kuin Sadao Yamanakan holistisemmat elokuvat, joissa ohjaaja yhdisteli spontaanisti tusinan verran vaikutteita eri genreistä ja sai tarinansa elämään ennennäkemättömällä tavalla. Yamanakan visioiden tavoin myös Robin Hood sisältää lähestulkoon kaikkea kauhua ja tieteistarinaa lukuun ottamatta, alkaen vaikkapa vinkeän humoristisesta seikkailusta, jännittävästä toiminnasta, vanhan hyvän ajan romantiikasta sekä satujen noidasta aina eeppisiin klassikkodraamoihin. Kevin Costnerin tähdittämä Robin Hood on kertaluokkaa ryppyotsaisempi näkemys aiheestaan mutta samalla tarinana ajaton ja universaali kuin kaurapuuro voisilmällä.
Suoratoistopalveluihin
tottuneet tuskin kykenevät ymmärtämään, kuinka valtava ilmiö
Robin Hood ilmestyessään olikaan: lukuisat
silminnäkijäkertomukset todistavat täysien katsomoiden eläytyneen
näkemäänsä, nostaneen spontaanisti käsiään ilmaan, hurranneen
ja taputtaneen elokuvan tapahtumien mukana. Mainetta ja mammonaa
Robin Hood tuottikin tekijöilleen enemmän kuin laki sallii,
ja Bryan Adamsin ähisemästä tunnusmusiikistakin kasvoi
Costnerin seikkailun siivittämänä yksi kautta aikain hiteistä.
Robin Hood – varkaiden ruhtinas onkin mielestäni
vuosikymmenen avainelokuvia: jos hahmoon oli aiemmin arkailtu kajota,
täyttyivät viestimet pään avauduttua vuosikausiksi jos
minkälaisista jäljittelijöistä ja parodioista. Siinä missä
useimmat myöhemmistä yrittäjistä ovatkin jo ammoin hukkuneet ajan
virtoihin, on aito ja oikea Varkaiden ruhtinas kestänyt
kertyneitä vuosia laadukkaan viinin tavoin.
Arvio: 5/5
ROBIN HOOD: PRINCE OF THIEVES, 1991 USA
Ohjaus: Kevin Reynolds
Käsikirjoitus: Pen Densham, John Watson
Näyttelijät: Kevin Costner, Alan Rickman, Morgan Freeman, Christian Slater
Arvio: 5/5
ROBIN HOOD: PRINCE OF THIEVES, 1991 USA
Ohjaus: Kevin Reynolds
Käsikirjoitus: Pen Densham, John Watson
Näyttelijät: Kevin Costner, Alan Rickman, Morgan Freeman, Christian Slater
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.