Susipojan elämässä riittää
ylä- ja alamäkiä. Vielä hetki sitten Legoshi kävi hyvää koulua
ja rakastui valkoiseen kaniiniin, surmasi leijonien mafian johtajan
ja ratkaisi murhan. Moraalisen konfliktin keskellä Legoshi päätyi
vapauttamaan Louisin traumoistaan pistämällä poskeensa tämän
polttomerkityn jalan. Ja kyllä, Beastarsin juoni on kuin
saippuaoopperaa suoraan japanilaisista aivonystyröistä
ammennettuna. Furryja rakastavalle internet-yleisölle Legoshin
elämän ilot ja surut ovat toimineetkin innoittajana valtaville
kokoelmille taidetta ja fanifiktiota. Epävarmaan ja olemukseltaan
samaistuttavaan Legoshiin kiteytyykin intuitiivisella tavalla aikamme
nuorison henkinen levottomuus ja ahdinko… ehkä myös toivo?
Louisin vapautettuaan Legoshi sai rikosrekisteriin merkinnän väkivaltaisesta päällekarkauksesta – vakavaa poliisiasiaa seurasivat lähestymiskielto ja potkut koulusta. Kolmannen kauden aluksi susipoika Legoshi muuttaa asumaan hikiseen itsemurhayksiöön ja löytää töitä nuudeliravintolasta. Pölyn laskeuduttua Paru Itagakin sarjakuvaan perustuva tarina alkaa hiljalleen paljastaa lisää yksityiskohtia Legoshin elämästä ja tämän perheen historiasta: Legoshin isoisä työskenteli kaupungin poliisivoimien palveluksessa ennen perheen perustamista ja asettumista kotinsa ja lastensa vartijaksi. Entisen poliisimiehen tyttären kuolemaan viitattiin jo aiemmin, mutta äidin kuolinsyy paljastetaan vasta Legoshin itsensä käydessä kuoleman porteilla.
Louisin vapautettuaan Legoshi sai rikosrekisteriin merkinnän väkivaltaisesta päällekarkauksesta – vakavaa poliisiasiaa seurasivat lähestymiskielto ja potkut koulusta. Kolmannen kauden aluksi susipoika Legoshi muuttaa asumaan hikiseen itsemurhayksiöön ja löytää töitä nuudeliravintolasta. Pölyn laskeuduttua Paru Itagakin sarjakuvaan perustuva tarina alkaa hiljalleen paljastaa lisää yksityiskohtia Legoshin elämästä ja tämän perheen historiasta: Legoshin isoisä työskenteli kaupungin poliisivoimien palveluksessa ennen perheen perustamista ja asettumista kotinsa ja lastensa vartijaksi. Entisen poliisimiehen tyttären kuolemaan viitattiin jo aiemmin, mutta äidin kuolinsyy paljastetaan vasta Legoshin itsensä käydessä kuoleman porteilla.
Ison pahan teinisuden uudessa elämässä sattuu käännekohta: isoisän entinen aisapari ja superkyttä ottaa tähän yhteyttä ja pyytää palvelusta rikosrekisterin puhdistamista vastaan. Yhtenä kolmannen kauden keskeisenä kysymyksenä on eri eläinten suhde ja pariutuminen. Gasellin ja leopardin ristisiitoksena syntynyt psykopaatti on ottanut metropolin katuja hallintaansa sekä surmannut yksittäisiä kansalaisia rahan ja mielihyvän toivossa. Viimeisimpänä peliliikkeenään Meloniksi ristitty nilkki on alistanut leijonien mafiankin rautasaappaansa alle. Nuudelipoika Legoshin on siis pysäytettävä Melon ansaitakseen takaisin vääryydellä menettämänsä paikan eläinten yhteiskunnassa.
Paru
Itakagakin tarinankerronta kuvaa ehkä tahattomastikin ihmismielen
subjektiivista luonnetta. Aivot eivät käsittele kaikkea saatavilla
olevaa tai aistien tuottamaa tietoa, vaan odotukset ja toiveet
sääntelevät havaintoja. Näin siis keskittyessä yksittäiseen
projektiin koko maailma tuntuisi kirjaimellisesti pyörivän
keskittymisen kohteen ympärillä. Legoshin elämän tapahtumat
heijastavatkin toistuvasti hahmon henkisiä ja moraalisia murheita:
Toisella kaudella Legoshi painiskeli lihansyönnin moraalin suhteen
ja päätyi ottamaan mittaa ylpeästä lihansyöjästä. Kolmannella
kaudella Legoshia taas vaivaa ajatus eri eläinlajien
ristisiitoksista sekä omasta parisuhteestaan Harun kanssa, jolloin
tämän maailmakin alkaa pyöriä erilaisten sekalajien ympärillä.
Beastars-sarjakuvaa
lukeneet huomaavatkin, ettei kolmas kausi seuraa ensimmäisen
puolikkaan osalta pilkuntarkasti alkuperäisteosta: ensimmäisen osan
keskivaiheilla esimerkiksi esitellään lyhyt sivujuoni koskien
petoeläimille suunnattua limonadia, johon sarjakuvassa tyydytään
vain ohimennen viittaamaan. Ymmärtääkseni filmatisoinnin tekijät
olivatkin panneet merkille, kuinka Itagakilla on taipumus esitellä
uusia hahmoja ja käsitteitä jatkamatta aiheita pidemmälle.
Kolmannella kaudella sarjakuvan lapsuksia onkin siis pyritty
täydentämään ja satunnaisia rönsyjä trimmaamaan tiiviimpään
muotoon. Kovalta ytimeltään Beastars on eri medioiden
välillä lähes identtinen.
Yksi
pieni muutos tarinassa kuitenkin iski silmääni kivuliaasti kuin
tikulla iskettynä: ensimmäinen puolikas loppuu cliffhangeriin,
jossa ratkaisevan iskun antaja on vaihdettu. Alkuperäinen asetelma
olisi ollut viittaus ensimmäisen tuotantokauden tapahtumiin ja siten
kerronnan kannalta merkityksellinen. Muutosten vuoksi jatkoa
joudutaan todennäköisesti muokkaamaan vieläkin radikaalimmin,
sillä kronologiaan tehtyjen korjausten vuoksi cliffhangerin jälkeen
esiteltävä hahmo on mukana kuvioissa jo ensimmäisellä
puolikkaalla. Odotan uteliaisuudella, kuinka sarjan tekijät
puikkelehtivat kasautuneista ongelmistaan selville vesille.
Toivottavasti uusia hahmoja ei kuitenkaan jatkossa unohdeta, sillä
Legoshin suhde naapureihinsa ja työtovereihinsa on mielestäni
tarinan loppupelin annista sympaattisinta. Olisipa kaikilla nuorilla
ja vanhoilla immeisillä susipojan ystävien veroista seuraa.
Arvio: 4/5
BEASTARS: FINAL SEASON PART ONE, 2025 Japani
Ohjaus: Daiki Katō, Mie Ōishi, Shigetaka Ikeda,
Käsikirjoitus: Nanami Higuchi, Shin'ichi Matsumi, Paru Itagaki
Näyttelijät: Chikahiro Kobayashi, Sayaka Sembongi, Yuki Ono
Arvio: 4/5
BEASTARS: FINAL SEASON PART ONE, 2025 Japani
Ohjaus: Daiki Katō, Mie Ōishi, Shigetaka Ikeda,
Käsikirjoitus: Nanami Higuchi, Shin'ichi Matsumi, Paru Itagaki
Näyttelijät: Chikahiro Kobayashi, Sayaka Sembongi, Yuki Ono
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.