Matematiikka. Moderni
kulttuuri ja etiikka perustuvat harvojen ja valittujen ilmiöiden
kvantifioitavuudelle. Onnellisuutta esimerkiksi on abstraktina
ilmiönä mahdotonta suoraan muuttaa numeroiksi, toisin kuin kukkaron
paksuutta tai seksin ja autotallissa komeilevien mersujen määrää.
Näin ollen klassinen määritelmä onnellisuudelle on yleisesti
korvattu keinotekoisella, loputtomaan kulutukseen ja hamstraukseen
pohjautuvalla maailmankuvalla. Sonyn ja Netflixin uunituore
K-popparit demonien jäljillä yhdisteleekin kaupallisen
massaviihteen terävimpiä koukkuja animaatiomaailman modernimpiin
muotioikkuihin lähes matemaattisella tarkkuudella. Numerot eivät
valehtele: Sonyn alkemistit ovat viimein löytäneet viisasten kiven.
Kulutusjuhlan
ytimessä riekkuva k-pop-trio metsästää luppoaikoinaan ja kesken
konserttiensakin fanejaan piinaavia groteskeja demoneja.
Korealaisista mytologioista ammentavien mielikuvitusilkiöiden
välinen myyttinen sota ihmissukua vastaan onkin kestänyt
ikimuistoisista ajoista asti, ja elokuvan sisäisen logiikan mukaan
tehokkain lääke pahan kukistamiseen on kolmen nuoren neidon laulama
pop-musiikki – ja väkivalta. Hyvien poppareiden vastinkappaleeksi
maailmaan ilmestyy demoneiden oma miehisempi pop-poppoo, jolla
tietysti on sarvipäisten seuraajiensa keskuudessa kiljuvat ja
itkevät fanityttönsä ja -poikansa. Sankareidemme urotöitä voit
tukea ostamalla näiden musiikkia digikaupoista ja
suoratoistopalveluista. Mikäli taas ajatus ihmissieluja syövien
demonien maailmanvalloituksesta saa sinutkin onnesta sekaisin, voit
heittää rahasi myös pahiksille.
Laulettua
musiikkia Sonyn elokuvassa onkin riittämiin. K-popparit demonien
jäljillä tuokin mieleeni kasarivuosien japanilaiset
sekamediatuotokset, joissa valtavirran markkinoille tarkoitetut pop-
ja rock-soundtrackit olivat vähintään yhtä tärkeässä osassa
animaation ja tarinan kanssa. K-poppareiden kohdalla en
ihmettelisikään, vaikka elokuvan tekijät olisivatkin saaneet
inspiraation teokseensa suoraan Creamy Mamista tai Bubblegum Crisisistä. Kahdesta jälkimmäisen tavoin myös K-popparit
onnistui houkuttelemaan taakseen kokonaisen legioonan verran genrensä
nimekkäitä tuottajia ja esittäjiä. Tällä kertaa lakipuolikin
näyttäisi olleen asiallisesti hoidettu, eikä k-artistien tarvinnut
japanilaisten tavoin työskennellä sopimusteknisistä syistä
keksittyjen taiteilijanimien tai bändiviritelmien takaa.
Sonyn
menestyskonseptilla on jo paperillakin yksi suuri heikkous: joka ei
osaa arvostaa soundtrackiä, menettää samalla huomattavan osan
elokuvan viehätysvoimasta. Henkilökohtaisesti en esimerkiksi
vanhemman polven edustajana ymmärrä k-popin suosiota kuin
nykypäivän heikon länsimaisen tarjonnan kautta, joten myös tästä
elokuvasta saamani erityinen mielihyvä rajoittuu musiikkitarjonnan
ulkopuolelle. Onneksi K-poppareiden animea ja länsimaista
3D-animaatiota fuusioiva visuaalinen tyylittely sentään iskee
vinkeästi silmään, eikä Sony ole mennyt ottamaan takapakkia
Spiderverse-leffojen värikkäästä ja vauhdikkaasta
toiminnastakaan. Mälsästi sankarit vain mätkivät roistoja
kuoliaaksi sen sijaan, että nämä joutuisivat keksimään oikeasti
luovia ja jännittäviä keinoja saada vihollisiaan satimeen.
K-poppareiden
häpeilemättömän kulutusluonteen tuntien moni katsoja tuleekin
varmasti hämmästelleeksi elokuvan kerrontaan ja henkilöhahmoihin
nähtyä vaivaa. Taiston tuoksinassa tietyt hahmot joutuvatkin
käymään läpi myös kielletyn romanssin ja identiteettikriisin
kaltaisia klassisia käänteitä, ja tyttöbändin sisäinen koheesio
onkin toistuvasti uhattuna. Häpeän, pelon ja epävarmuuden
ympärille rakennettu henkilökohtainen konflikti toimiikin hienosti
lopun kliimaksin rakennusaineena. Ettei tarina menisi liian
haudanvakavaksi, velmuilee pääjuonen ohessa myös mulkosilmäisen
demonikissan ja kolmisilmäisen variksen muodostama koominen duo.
Mikäli kissan ja variksen seikkailut eivät lähivuosina jatku
omassa spin-offissaan, alan vakavissani epäilemään Sonyn ja
Netflixin päättäjien mielenterveyttä.
Amerikkalaistuneen
Sonyn tuottama K-popparit demonien jäljillä on suurilla
numeroilla tuotettua erottuvaa massaviihdettä ja tarkoitettu
tuottamaan vieläkin suurempia numeroita. Onnistuneen hyperbolan
ansiosta lopputuote ei kuitenkaan nostata demonista irvistystä
naamalle, enintään päinvastoin. Asteikolla yhdestä viiteen
antaisin animaatiolle, tarinalle, huumorille ja hahmoille neljä
pistettä, mutta toisaalta koska elokuvan soudtrackillä jytäävä
k-pop laukaisee kalkkeutuneissa kuulijoissa lähinnä migreeniä ja
epileptisiä kohtauksia, putoaa pistekokonaisuuskin kahteen ja
puoleen. Sonyn viisasten kivi kykenee siis muuntamaan lyijyn
kullaksi, parantamaan tauteja, myymään hiekkaa beduiineille ja
lyömään jopa Disneyn omassa pelissään, muttei peittoamaan
henkilökohtaisen musiikkimaun matematiikan rautaisia lakeja.
Arvio: 4/5 tai 2.5/5
KPOP DEMON HUNTERS, 2025 USA
Ohjaus: Chris Appelhans, Maggie Kang
Käsikirjoitus: Maggie Kang, Danya Jimenez, Hannah McMechan, Chris Appelhans
Näyttelijät: Arden Cho, May Hong, Yunjin Kim, Ken Jeong
Ohjaus: Chris Appelhans, Maggie Kang
Käsikirjoitus: Maggie Kang, Danya Jimenez, Hannah McMechan, Chris Appelhans
Näyttelijät: Arden Cho, May Hong, Yunjin Kim, Ken Jeong
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.