Kuolema pukee häntä, minua
ei. Kuolemattomuus teki temput myös kiinalaisista kansantarinoista
tutulle prinsessalle, joka taikalitkun juotuaan muuttui
jumalattareksi ja lensi kuuhun hallitsemaan jumalallista
valtakuntaansa. Tai näin mummot tarinoivat. Toiset kaskut kertovat
lentävän tuolin rakentaneesta kiinalaisesta eunukista. Pääsikö
miesparka ikinä prinsessan valtakuntaan asti, on herättänyt
keskustelua aina meidän päiviimme asti. Eunukin avaruusrakettia on
kokeiltu myös käytännössä, ja viimeisimmän tieteellisen
tutkimuksen perusteella miekkonen todennäköisemmin räjähti
kappaleiksi kuin saavutti unelmiensa satumaan kaunottaren vilpittömän
rakkauden. Kunnianhimosta ja kekseliäisyydestä eunukille pisteet
kotiin.
Disneyltä omille teilleen lähteneen Glen Keanen ohjaamassa kiinalais-amerikkalaisessa animaatiossa kuolemattoman prinsessan traaginen rakkaustarina rinnastetaan äitinsä kuolemaa surevan tytön kohtaloon. Alussa tyttö ja poika matkaavat kuuhun tapaamaan myyttien kaunotarta. Vinkeänä ratkaisuna jumalattareksi kohonnut matami onkin kaikkea muuta kuin nöyrä ja vaatimaton hahmo: jo alussa prinsessa esitellään itseriittoisen tyhjiä spektaakkeleja harrastavana diivailevana pop-tähtenä. Kuujumalattaren sydän on särkynyt, sillä lentäessään jumalten maailmaan tämä tulikin jättäneeksi taakseen ainoan tosirakkautensa. Saadakseen omansa takaisin ylimielinen kuolematon tarvitsee luoksensa saapuneiden lasten apua.
Disneyltä omille teilleen lähteneen Glen Keanen ohjaamassa kiinalais-amerikkalaisessa animaatiossa kuolemattoman prinsessan traaginen rakkaustarina rinnastetaan äitinsä kuolemaa surevan tytön kohtaloon. Alussa tyttö ja poika matkaavat kuuhun tapaamaan myyttien kaunotarta. Vinkeänä ratkaisuna jumalattareksi kohonnut matami onkin kaikkea muuta kuin nöyrä ja vaatimaton hahmo: jo alussa prinsessa esitellään itseriittoisen tyhjiä spektaakkeleja harrastavana diivailevana pop-tähtenä. Kuujumalattaren sydän on särkynyt, sillä lentäessään jumalten maailmaan tämä tulikin jättäneeksi taakseen ainoan tosirakkautensa. Saadakseen omansa takaisin ylimielinen kuolematon tarvitsee luoksensa saapuneiden lasten apua.
Onneksi Kuuhun ja takaisin ei ole tarinana likimainkaan niin synkkä,
kuin mitä saatoin tahattomasti antaa ymmärtää. Keanen käsissä
yksinkertainen seikkailu onkin käännetty tarkoituksellisen
vanhoilliseen Disney-muottiin pakollisine söpöine eläimineen,
koomisine sidekickeineen ja lauluineen päivineen. Kuuhun ja
takaisin onkin ytimeltään musikaali, ja elokuvan laulut
vaihtelevat haikeammasta balladista aina 2020-luvun syntikkapoppiin.
Uskokaa tai älkää: tällä kertaa jopa pidin elokuvan
musiikaalikohtauksista – ainakin enimmäkseen. Kuujumalattaren
esittelevä pop-veisu erityisesti on tarttuvuudessaan täydellinen
sisäänheittotuote, kotvan myöhemmin kuultavan pingislaulun
häiritsevää räkimisiä taas olisi voinut jättää vähemmälle.
Sävykäs audiovisuaalinen toteutus onkin Keanen elokuvan valttikortti ja vahvuus: muutamista tyhjistä taustoista ja yliyksinkertaistetuista designeista houlimatta teoksen iloinen värikylläisyys ja erityisesti kuujumalattaren tyylikäs asu saivat silmäni laulamaan kiitosvirttä. Pääosin nätisti kerrottu tarina itsessään ei juuri ulkoisista puitteistaan jälkeen jää, vaikkakin keskivaiheilla tuleva pieni seikkailu on unohdettava kuin lasillinen lämmintä piimää. Ylimääräinen sankarin matka McGuffin-jahteineen tuntuu panoksettomalta ja turhalta muuten kuin välineenä edetä kohtauksesta toiseen ja esitellä lisää värikkäitä sivuhahmoja. Hilpeitä sivukillukkeita Keanen ohjaustyössä riittääkin useammankin pramean Disney-leffan edestä – eli suomeksi sanottuna viittä vaille liikaakin.
Sävykäs audiovisuaalinen toteutus onkin Keanen elokuvan valttikortti ja vahvuus: muutamista tyhjistä taustoista ja yliyksinkertaistetuista designeista houlimatta teoksen iloinen värikylläisyys ja erityisesti kuujumalattaren tyylikäs asu saivat silmäni laulamaan kiitosvirttä. Pääosin nätisti kerrottu tarina itsessään ei juuri ulkoisista puitteistaan jälkeen jää, vaikkakin keskivaiheilla tuleva pieni seikkailu on unohdettava kuin lasillinen lämmintä piimää. Ylimääräinen sankarin matka McGuffin-jahteineen tuntuu panoksettomalta ja turhalta muuten kuin välineenä edetä kohtauksesta toiseen ja esitellä lisää värikkäitä sivuhahmoja. Hilpeitä sivukillukkeita Keanen ohjaustyössä riittääkin useammankin pramean Disney-leffan edestä – eli suomeksi sanottuna viittä vaille liikaakin.
Kirjaviin odotuksiini nähden Kuuhun ja takaisin onkin varsin maittava tekele. Jos Glen Keane jotain todistaa, niin ainakin etteivät vanhan hyvän ajan Disney-leffat suotta kierrättäneet täydellisyyteen hiomaansa mallia. Kaikkia todennäköisyyden lakeja uhmaten Kuuhun ja takaisin löysikin ystävänsä ja keräsi komeita palkintoehdokkuuksiakin. Väheksymättä Keanen osaamista ohjaajana, minun on kuitenkin myönnettävä, kuinka olisin sittenkin ollut kiinnostuneempi näkemään kokonaisen tukun legendaarisia kohtauksia urallaan luoneen Keanen leipätyössään piirustus- ja maalausvälineiden varressa. Mestarin työ Disneyn parissa on iskenyt niin väkevän polttomerkin sieluuni, etten kykene kuvittelemaankaan miestä tietokoneen ääressä. Glen Keane jos kuka todella on kuolematon. Vain parhaat ovat.
Arvio: 3/5
OVER THE MOON, 2020 USA, Kiina
Ohjaus: Glen Keane, John Kahrs
Käsikirjoitus: Audrey Wells, Alice Wu, Jennifer Yee McDewitt
Näyttelijät: Glen Keane, Brycen Hall, Ruthie Ann Miles
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.