Anton Tšehovin luulisi ainakin nimeltä olevan tuttu jokaiselle suomalaista lukiota käyneelle, jos ei muuten niin vähintään äidinkielentunneilta joilla todennäköisesti luettiin kyseisen kirjailijan novelleja vähintään kerran tai kaksi. Kyseessä on nimittäin yksi 1900-luvun alun nimekkäämmistä venäläisistä kirjailijoista ja yksi koko taiteenalan suurista klassikoista.
Tämän elokuvan tekoaikaan Tšehovin kuolemasta tuli kuluneeksi 25 vuotta ja merkkivuoden kunniaksi Neuvostoliitossa päätettiin tehdä lyhyt antologialeffa muutamasta poliittisesti soveliaasta Tšehovin novellista. Perinteisesti ensimmäisenä antologialeffana pidetään vasta vuonna 1932 ilmestynyttä Grand Hotelia, joten tämä taitaakin olla lajissaan oikeasti ensimmäisiä koko elokuvan historiassa.
An Hour with Chekhovin ensimmäinen ja suurimman osan koko elokuvasta kestävä episodi on nimeltään "Anna kaulassa". Tässä tarinassa nuori Anna nai rikkaan vanhan miehen avittaakseen köyhiä sisariaan. Vanha ukko kuitenkin osoittautuu melkoiseksi kävyksi ja Anna alkaa suunnitella tälle omaa näpäytystään. Tarinan nimi viittaa kaulalla pidettävään Pyhän Annan ritarikunnan kunniamerkkiin.
Tästä episodista päällimmäisenä mieleen jäi lähinnä sen perinteinen objektikeskeinen kuvaus yhdistettynä varsin tavanomaiseen tarinaan, vähän puisevahkoihin näyttelijöihin sekä yllätyksettömään menoon noin ylipäänsä. Koska kyseessä on neuvostoelokuva, tässä korostetaan aivan erityisesti yhteiskuntaluokkien välisiä ristiriitoja.
Seuraavat kaksi lyhyempää episodia ovat "Virkamiehen kuolema" ja "Kameleontti". Ensimmäisessä pikkuvirkamies tulee vahingossa loukanneeksi kenraalia ja päätyy yhä epätoivoisemmin pyytelemään tältä anteeksi uudestaan ja uudestaan. Todellisuudessa kenraali ei edes huomannut loukkausta ja koko "selkkaus" on lähinnä tämän alaisten omaa työtä.
Viimeisessä episodissa koira puree miehen sormen irti. Poliisi päättää ottaa koiran omistajan selville sanktiota varten, mutta paljastuukin, että koiran omistaa kaupungin pormestari...
Toisin sanoen kaksi jälkimmäistä jatkavat ensimmäisen osan linjoilla. Mitään erityisen räiskyvää tai yksittäisiä kuvia ihmeellisempiä ideoita näistä ei juuri löydy.
Loppujen lopuksi en ainakaan itse viihtynyt juurikaan tämän parissa. Kuten jo sanoin, tämä on joka suhteessa hyvin yllätyksetön ja ennalta-arvattava neuvostoliittolainen elokuva hyvinkin keskinkertaisilla näyttelijöillä ja oman aikansa perinteisin menetelmin tehtynä. Tylsä tätä katsoessa tuli eikä juuri muuta.
Arvio: 2/5
CHINY I LYUDI, 1929 Neuvostoliitto
Ohjaus: Mihail Doller, Jakov Protazanov
Käsikirjoitus: Anton Tsehov, Jakov Protazanov, Oleg Leonidov
Näyttelijät: Andrey Petrovsky, Ivan Moskvin, Mariya Strelkova, Mikhail Tarkhanov, N. Shcherbakov, Viktor Stanitsyn, Vladimir Popov, Vladimir Yershov
Arvio: 2/5
CHINY I LYUDI, 1929 Neuvostoliitto
Ohjaus: Mihail Doller, Jakov Protazanov
Käsikirjoitus: Anton Tsehov, Jakov Protazanov, Oleg Leonidov
Näyttelijät: Andrey Petrovsky, Ivan Moskvin, Mariya Strelkova, Mikhail Tarkhanov, N. Shcherbakov, Viktor Stanitsyn, Vladimir Popov, Vladimir Yershov