
Vuodet vierivät, sukupolvet
vaihtuvat – mahtuupa väliin pari maailmansotaakin, mutta Maciste
elää ainiaan. Ensimmäisen aallon italoklassikoista Giovanni
Pastronen Cabiria erityisesti antoi kipinän
amerikkalaiselle spektaakkelielokuvalle. Kylmän sodan vuosina
asetelma kääntyikin päälaelleen italialaisten apinoidessa
suruttua rapakon takaisia trendejä, lähtien omasta antiikin
maailmaan sijoitetusta muskelisankarigenrestään eli peplumista.
Vanhan ajan sankari Bartolomeo Pagano saattoi olla
raamikas toiminnan mies, mutta syvällä sisimmässään Pagano oli
aina vain isokokoinen satamatyöläinen ja jokamies, ei niinkään
pompöösi urheilija tai huippumalli. Peplum sen sijaan ei muuta
ollutkaan kuin muoti- ja urheilulehtien kansikuvakasvojen ja
nahkafetissin juhlaa. Tämä on kuulkaas taidetta. No homo.
Asianmukaisesti bodattu ja rasvattu Mark Forest esittelee osaamistaan miehiset nännit väristen heti ensimmäisessä kohtauksessan ottaessaan mittaa nahkaan ja niitteihin pynttäytyneistä roomalaisista toimintaukoista. Maciste on nimensä mukaisesti muuttunut afrikkalaisesta orjasta ja keskiluokkaisesta italialaisesta väkivahvaksi kreikkalaiseksi sankariksi – mainostenkin mukaan Herkuleen pojaksi. Väkivahva helleeni rakastuukin kristittyyn naiseen – tietysti heti ensimmäisen yhteisen kohtauksen jälkeen. Henkisesti rappioituneen roomalaisen eliitin sortama vähemmistö voittaakin puolelleen Macisten myötätunnon. Kuten Paganonkin kansanomaisempi Maciste, myös uuden ajan yliampuva peplum-voimamies taistelee viimeiseen asti pulaan joutuneen naisen puolesta.
Maciste
– Spartan gladiaattori on ihanan pöljä leffa. Selvästikään
tuotantoarvot italialaisilla eivät olleet kaksiset, sillä nämä
venyttivät vähiä vaivaa kysyneitä kohtauksia tarkoituksella
minuuttikaupalla toisensa perään välttyäkseen ylimääräisiltä
kuluilta. Elokuvan gladiaattoriareenat ovat vaivoin kolmea tai neljää
miestä kattavampia taistelutantereita, ja katsomotkin täyttää
sama muutaman tusinan kokoinen joukko avustajia. Puvustus on
kankeasta toteutuksesta huolimatta näyttävää ja tomintakohtaukset
autenttisuudessaan hauskoja. Kliimaksissa Maciste ottaakin mittaa
tarinan roistosta – hyvänä tyyppinä helleeni ei surmaa
vihollistaan, vaan ilkiö survaiseekin itseään kuolettavasti omalla
miekallaan!
Synkeälle ja sateiselle lauantaiaamulle Macisten melodramaattinen reuhaaminen teki aikas eetvarttia. Korkeakulttuuriseempaan makuun maailmasta löytyy Ben-Huria ja Simson & Delilaa, mutta ehdan roskan ja kuriositeettien ystäville tällaiset semi-propagandistiset halpisseikkailut osuvat juuri oikeaan hermoon. Spartan gladiaattoriakaan tuskin tohtii moittia yksin kehnoista tuotantoarvoistaan – pikemminkin kromia ja hyvää makua oli tällä kertaa liiankin kanssa. Missä on Reb Brown kun miestä maailmassa eniten kaivataan? Ehkä seuraavissa arvosteluissa tutustumme viimein myös kikkarapäisen sankarimme edesottamuksiin saapasmaan elokuvateollisuuden kiemuroissa. Macistea Brownista ei saisi kirveelläkään, mutta viihdyttäjänä ja rymyeetuna tämän ansiot puolen puupennin italotoiminnan palveluksessa ovat legendaarista luokkaa.
Arvio: 2.5/5
MACISTE, GLADIATORE DI SPARTA, 1964 Italia
Ohjaus: Mario Caiano
Käsikirjoitus: Mario Amendola, Alfonso Brescia, Albert Valentin
Näyttelijät: Mark Forest, Marilù Tolo, Elisabetta Fanti
Asianmukaisesti bodattu ja rasvattu Mark Forest esittelee osaamistaan miehiset nännit väristen heti ensimmäisessä kohtauksessan ottaessaan mittaa nahkaan ja niitteihin pynttäytyneistä roomalaisista toimintaukoista. Maciste on nimensä mukaisesti muuttunut afrikkalaisesta orjasta ja keskiluokkaisesta italialaisesta väkivahvaksi kreikkalaiseksi sankariksi – mainostenkin mukaan Herkuleen pojaksi. Väkivahva helleeni rakastuukin kristittyyn naiseen – tietysti heti ensimmäisen yhteisen kohtauksen jälkeen. Henkisesti rappioituneen roomalaisen eliitin sortama vähemmistö voittaakin puolelleen Macisten myötätunnon. Kuten Paganonkin kansanomaisempi Maciste, myös uuden ajan yliampuva peplum-voimamies taistelee viimeiseen asti pulaan joutuneen naisen puolesta.
![]() |
| Maciste kohtaa gorillan. Gorilla on vasemmalla. |
Synkeälle ja sateiselle lauantaiaamulle Macisten melodramaattinen reuhaaminen teki aikas eetvarttia. Korkeakulttuuriseempaan makuun maailmasta löytyy Ben-Huria ja Simson & Delilaa, mutta ehdan roskan ja kuriositeettien ystäville tällaiset semi-propagandistiset halpisseikkailut osuvat juuri oikeaan hermoon. Spartan gladiaattoriakaan tuskin tohtii moittia yksin kehnoista tuotantoarvoistaan – pikemminkin kromia ja hyvää makua oli tällä kertaa liiankin kanssa. Missä on Reb Brown kun miestä maailmassa eniten kaivataan? Ehkä seuraavissa arvosteluissa tutustumme viimein myös kikkarapäisen sankarimme edesottamuksiin saapasmaan elokuvateollisuuden kiemuroissa. Macistea Brownista ei saisi kirveelläkään, mutta viihdyttäjänä ja rymyeetuna tämän ansiot puolen puupennin italotoiminnan palveluksessa ovat legendaarista luokkaa.
Arvio: 2.5/5
MACISTE, GLADIATORE DI SPARTA, 1964 Italia
Ohjaus: Mario Caiano
Käsikirjoitus: Mario Amendola, Alfonso Brescia, Albert Valentin
Näyttelijät: Mark Forest, Marilù Tolo, Elisabetta Fanti

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.