Neuvostokansojen ponnistukset
suuren isänmaan puolesta eivät tunne rajoja. Loistokas tulevaisuus
edellyttää meiltä tehdaskomplekseja sekä tehokkaampia
työmenetelmiä maaperämme rikkauksien hyödyntämiseksi. Enemmän
tuotantolaitoksia ja taivaisiin kohoavia piippuja tarkoittaa enemmän
ideologian mukaista työväkeä, ja yhdenmukaistettu työväki sekä
työväenluokka ovat edellytys kommunismin toteutumiselle – tai
näin ainakin väittävät. Siirtymä yksityistalouksista
vuokrakasarmeihinkin edusti reaalisosialismissa edistystä. Kotinsa
hylkäämään pakotettujen villiytyneet eläimet jälkeläisineen
ovat valtava riesa yhä kapitalismin taantumuksen turmelemina
rappiovuosinakin. Olemme rappiolla. Mutta missä on Stalin?
Stalin (Miheil Gelovani) on työhuoneessaan kuulemassa Donetskin työmiesten suunnitelmia hiilikaivoksen louhimis- ja kuljetusketjujen modernisoinnista. Siunauksensa Isä Aurinkoinen alaisilleen antaakin, joskin muutaman viisaan neuvonsa saattelemana. Neuvostokansojen isä tietää kaiken teollisuudesta ja tuotantomenetelmistä. Ja katso! Uusia tehtaanpiippuja kohoaa taivaaseen, työläisten elinolot kohenevat, ja hiili suorastaan lentää kaivoksista kansan kamiinoihin ja samovaareihin. Kohisten kohoava elintaso sekä isänmaan kunnia saavat työläiset laulamaan ja juhlimaan onnesta. Menneisyyteen jämähtänyt vanha kansa on pessimismillään jarruttamassa nuorison kouluttautumista sekä teknologista edistystä. Lopulta vanhukset tekevät sovun nuorempiensa kanssa, ja neuvostokansojen menestys on taattu.
Stalin (Miheil Gelovani) on työhuoneessaan kuulemassa Donetskin työmiesten suunnitelmia hiilikaivoksen louhimis- ja kuljetusketjujen modernisoinnista. Siunauksensa Isä Aurinkoinen alaisilleen antaakin, joskin muutaman viisaan neuvonsa saattelemana. Neuvostokansojen isä tietää kaiken teollisuudesta ja tuotantomenetelmistä. Ja katso! Uusia tehtaanpiippuja kohoaa taivaaseen, työläisten elinolot kohenevat, ja hiili suorastaan lentää kaivoksista kansan kamiinoihin ja samovaareihin. Kohisten kohoava elintaso sekä isänmaan kunnia saavat työläiset laulamaan ja juhlimaan onnesta. Menneisyyteen jämähtänyt vanha kansa on pessimismillään jarruttamassa nuorison kouluttautumista sekä teknologista edistystä. Lopulta vanhukset tekevät sovun nuorempiensa kanssa, ja neuvostokansojen menestys on taattu.
Donetskin
kaivosmiehet on Bakun tulien tapaan Neuvostoliiton
teollisuuden tuottavuuden edistämiseen suunnattua innostavaa ja
kahvikuppiakin banaalimpaa propagandaa ilman sen kummempaa aatoksen
voimaa. Heti ensimmäisissä kuvissa Stalinin ajan teoksille tutut
hullaantuneet kansanjoukot marssivat esiin punaliput liehuen ja
suuren johtajan kuvat onnesta vapisten. Stalin on koko maailman
keskipiste, kaikki rakastavat Stalinia. Työläiset eivät tässä
elokuvassa vaikuta enää perinteisiltä työväestöltä, vaan
univormuissaan ja mitaleissaan rinta pystyssä marssiva nuoriso
muistuttaa pikemminkin armeijaa. Asevelvollisuuden ohella
marxismi-leninismin nimeen vannovissa maissa oli voimassa
työvelvollisuuskin. Kutsuivat ilmiötä ”työn militarisoinniksi”.
Tyypillisenä aikansa tuotteena Donetskin kaivosmiehet loistaa ja kaatuu täsmälleen samoihin perusongelmiin kuin suuri osa muistakin Stalin-leffoista: Tarina elokuvassa on lattea ja täysin itsestään selvä, ja kaikki henkilöhahmot ovat lähempänä ihmisinä esiteltyjä marionetteja kuin eläviä olentoja. Falskissa valheellisuudessa on myös omat mielekkäät puolensa, kuten innostava ja optimistinen tunnelma, teollisen pompöösi skaala sekä Stalinin hahmo itse. Jostain kumman syystä piiputteleva Isä aurinkoinen on koristanut pramean työhuoneensakin omilla kuvillaan. Tehtaiden piippujen tavoin taivaisiin kohosi myös tarinan todellisen sankarin ego. Saasteet tulivat alas happosateina.
Arvio: 2/5
DONETSKIE SHAKHTYORY, 1951 Neuvostoliitto
Ohjaus: Leonid Lukov
Käsikirjoitus: Vladimir Aleksejev, Boris Gorbatov
Näyttelijät: Miheil Gelovani, Aleksei Gribov, Viktor Hohrjakov
Tyypillisenä aikansa tuotteena Donetskin kaivosmiehet loistaa ja kaatuu täsmälleen samoihin perusongelmiin kuin suuri osa muistakin Stalin-leffoista: Tarina elokuvassa on lattea ja täysin itsestään selvä, ja kaikki henkilöhahmot ovat lähempänä ihmisinä esiteltyjä marionetteja kuin eläviä olentoja. Falskissa valheellisuudessa on myös omat mielekkäät puolensa, kuten innostava ja optimistinen tunnelma, teollisen pompöösi skaala sekä Stalinin hahmo itse. Jostain kumman syystä piiputteleva Isä aurinkoinen on koristanut pramean työhuoneensakin omilla kuvillaan. Tehtaiden piippujen tavoin taivaisiin kohosi myös tarinan todellisen sankarin ego. Saasteet tulivat alas happosateina.
Arvio: 2/5
DONETSKIE SHAKHTYORY, 1951 Neuvostoliitto
Ohjaus: Leonid Lukov
Käsikirjoitus: Vladimir Aleksejev, Boris Gorbatov
Näyttelijät: Miheil Gelovani, Aleksei Gribov, Viktor Hohrjakov


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tässä blogissa minä olen herra ja hidalgo. Älä pidä muita jumalia, äläkä myöskään roskasta kommenttiosiota.